Tidligere legatuddelinger

Dansk Forfatterforening uddeler hvert år i juni en række legater ved en legatreception. På denne side kan du se legatmodtagere gennem tiden.

Legatuddelinger 2023

“Dansk Forfatterforenings H. C. Andersen legat” blev i år uddelt til to:

Forfatter Kathrine Assells modtog legatet og 75.000 kr. for sin leg med sproget, som kommer læserne til undsætning.
Professor Johannes Nørregaard Frandsen  modtog legatet og 75.000 kr. for sit levende engagement i Andersen og evne til at formidle og skabe samarbejde i ind- og udland.

“Albert Dams mindelegat” blev tildelt forfatter Jeppe Krogsgaard Christensen for sine underfundigt tænksomme bøger, som hver især insisterer på at gå sine egne veje. Med legatet fulgte 25.000 kr.

”Harald Kidde og Astrid Ehrencron-Kidde samt Peder Jensen Kjærgaard og hustrus fond” blev tildelt forfatter Lise Bock, der forener faglig viden, fortællerglæde og sproglig kvalitet, og dermed repræsenterer det bedste ved den formidlende faglitteratur. Med hæderen fulgte 25.000 kr.

Dansk Forfatterforenings H. C. Andersen legat støttes af Statens Kunstfond.

Legatuddelinger 2022

Ane Bjørn modtog Harald Kidde og Astrid Ehrencron-Kiddes Legat på 30.000,- kr. for modige børnebøger i skrift og tegning om livet på flugt.

Bjørn Rasmussen fik tildelt Albert Dams Mindelegat på 30.000,- kr. for et sanseligt, voldsomt og meget særligt, billeddannende forfatterskab.

Dorrit Willumsen modtog et legat fra Adam Oehlenschläger, Emil Aarestrup, Herman Bang og Johannes Ewald Fonden på 30.000,- kr. for et sart, hårdt og meget berigende forfatterskab skrevet med en stålsikker pen over de seneste 60 år.

Ursula Andkjær Olsen fik tildelt Aarestrupmedaljen på 75.000,- kr. for et stort anlagt lyrisk og meget originalt forfatterskab, hvor utallige stemmer, sprog og kulturelle referencer flyder sammen.

Thomas Harder modtog Dansk Forfatterforenings Hæderslegat på 20.000,- kr. for sit særlige virke og betydningsfulde engagement som en fantastisk oversætter, der giver gang på gang giver læseren en bid af verdenshistorien – i hvert fald den litterære af slagsen.

Arne Herløv Petersen fik et legat fra Henrik Pontoppidans Mindefond på 25.000,- kr. for sit enorme, præcise og altid udfordrende arbejde som lyriker, skønlitterær forfatter, oversætter af en lang række amerikanske mesterværker og mere eller mindre alverdens lyrik.

Katrine Øgaard Jensen modtog Kjeld Elfelts Mindelegat på 11.000,- kr. for gennem en længere årrække at have oversat fra begge veje mellem dansk og engelsk med mod og følsomhed.

Legatuddelinger 2020 & 2021

Dansk Forfatterforening hædrede i 2021 forfattere og en oversætter for både årene 2020 og 2021, da der grundet COVID-19 ikke kunne afholdes en reception i 2020.

Dansk Forfatterforenings H.C. Andersen legat blev tildelt Stine Pilgaard, og Aarestrup-medaljen blev overrakt til Morten Søndergaard.

Albert Dams mindelegat blev uddelt til både Adda Djørup (for 2020) og Glenn Bech (for 2021).

Kidde og Kjærgaards legat blev uddelt til Ditte Steensballe (for 2020) og Charlotte Weitze (2021).

Anne Lise Marstrand-Jørgensen modtog Drassows Legat.

Oversætter Marcel Lysgaard Lech modtog Kjeld Elfelts mindelegat.

Legatuddelinger 2019

Morten Dürr og Lars Hornemann modtog hver en legatportion fra “Drassows legat”. Priserne blev motiveret af forfatter Knud Vilby. Læs motivationstalen her

Iben Mondrup modtog “Adam Oehlenschlaeger, Emil Aarestrup, Herman Bang og Johannes Ewald Fonden”. Prisen blev motiveret af redaktør Janne Breinholt Bak.

Legatuddelinger 2018

Dansk Forfatterforenings Hæderslegat gik til oversætter Anne Marie Bjerg.

Peter Højrup modtog Albert Dams Mindelegat.

Ida Holmegaard og Kristina Nya Glaffey modtog to portioner af Harald Kidde og Peder Jensen Kjærgaards Fond.

Kristina Stoltz modtog Henrik Pontoppidans mindefond.

Se billeder fra receptionen og find motivationstaler her.

Legatuddelinger 2017

Trine Andersen og Thomas Gammeltoft-Hansen modtog Drassows Legat. Prisen blev motiveret af Knud Vilby.

Tóroddur Poulsen modtog Adam Oehlenschlaeger, Emil Aarestrup, Herman Bang og Johannes Ewald Fonden. Knud Steffen Nielsen motiverede.

Maria Helleberg motiverede og overrakte Harald Kidde og Peder Jensen Kjærgaards Fond til Mikael Josephsen.

Hanne Viemose modtog Albert Dams legat, som blev motiveret af Lone Nikolajsen.

Legatuddelinger 2016

Torsdag d. 16. juni fejrede vi uddelingen af tre af foreningens hæderslegater.

Simon Fruelund modtog “Henrik Pontoppidans mindefond”, motiveret af formand for Pontoppidan selskabet Johan Rosdal. Læs motiveringen her.

Puk Damsgaard modtog “Drassows legat”, motiveret af forfatter og legatudvalgsformand Kristian Himmelstrup på vegne af Tom Buk-Swienty. Læs motiveringen her.

Sidsel Falsig Pedersen modtog et legat fra “Harald Kidde og Astrid Ehrencron-Kidde samt Peder Jensen Kjærgaard og hustrus fond”, motiveret af litteraturkritiker Mai Misfeldt. Læs motiveringen her.

Legatuddelinger 2015

I Dansk Forfatterforenings smukke lokaler fandt den årlige prisuddeling sted torsdag d. 18. juni 2015.

Peter-Clement Woetmann modtog “Harald Kidde og Astrid Echrencron-Kidde og Jens Peder Jensen Kjærgaard og hustru fond”, og Peter Bejder modtog “Drassows legat”.