Udgave Nr. 2

Her kan du læse bladets artikler

Handlingsplan
Af Morten Visby

Handlingsplan

Litteraturen foregår i hoved og hjerte hos den enkelte. Typisk derhjemme og ofte i enrum. Den har svagere institutionel tilknytning end andre kunstformer. Den er ikke knyttet til en samlet statslig institution med litteraturen i højsædet, men til forskellige kommunale biblioteker med litteratur som et kun underforstået formål. Desuden er dansk litteratur baseret på en cocktail af græsrodsmiljøer og et helt ureguleret kommercielt marked samt en undervisningssektor, hvor bøger spiller en
Folkets bibliotek – i udvikling eller krise?
Af Lene Møller Jørgensen

Folkets bibliotek – i udvikling eller krise?

Biblioteket er ikke, hvad det har været. Det er nemlig under konstant forandring og har altid været det. Skiftende politik og ideologisk fokus påvirker biblioteket, og i de senere år har digitalisering og konstante nedskæringer ændret folkets bibliotek. Og i mindre byer og nogle egne ligefrem lukket det. I den danske, og den internationale, biblioteksverden er der en bevægelse fra collection til connection, en bevægelse fra materialesamling til relaation mellem mennesker, lokalsamfund, a
De nye formidlere

De nye formidlere

Bibliotekaren er blevet til litteraturformidleren, og det er en udfarende og optrædende rolle, ligesom også forfattere i dag forventes at optræde på festivaler og litteraturmesser. Daniel Boysen er både forfatter og litteraturformidler. Uddannet cand.mag. i nordisk sprog og litteratur og religionshistorie blev han i 2016 ansat som litteraturformidler på hovedbiblioteket i Aarhus, Dokk1, og for nogle år siden flyttede han til København, hvor han også har arbejdet som litteraturformidler.
København og det centraliserede bibliotek

København og det centraliserede bibliotek

Der er og har været offentlig debat og kritik i København af byens biblioteker – fra forfattere og fra bibliotekets mange andre brugere. De har reageret på færre bøger og tomme hylder på deres lokale bibliotek. En af dem er oversætter Signe Lyng: ”Jeg bemærkede de tomme hylder på mit bibliotek på et tidspunkt sidste år, hvor der også var offentlig debat om det – nu er hylderne så blevet fyldt mere op. Men typisk er det med fire-fem tykke bøger med samme titel, der står side
Ganløse Bibliotek vil ikke dø

Ganløse Bibliotek vil ikke dø

”Vi har stadig vores eget lille bibliotek her i landsbyen, men kun fordi vi virkelig har kæmpet for det,” siger forfatter Anne Hjælmsø. Hun bor i Ganløse, en lille landsby med ca. 3000 indbyggere, som ligger i Egedal Kommune i Nordsjælland. I kommunen er der ni små landsbyer og tre større byer, i de større byer er der stadig biblioteker, og Ganløse har også bevaret biblioteket. Kommunalreform og kommune- sammenlægning samt de senere års besparelser har kostet de små filialer liv
Litteraturen går til scenen
Af Anna Bridgwater

Litteraturen går til scenen

Litteraturarrangementer er ikke, hvad de har været – de er blevet flere, sjovere, både poppede og dybt seriøse, krævende og nervepirrende. Forfatter og oversætter Anna Bridgwater har stået på de skrå brædder på Nørrebro Teater flere gange de seneste måneder – for at tale og dyste om litteratur.
En faglitterær forfatterskole

En faglitterær forfatterskole

Dansk Forfatterforenings faglitterære styrelse har iværksat to pilotprojekter, der skal afsøge muligheden for at oprette en uddannelse for faglitterære forfattere.
Venindeliv i 1920’erne
Af Lotte Thrane

Venindeliv i 1920’erne

Forfatter og litteraturhistoriker Lotte Thrane havde for længst afsluttet og afleveret sit manus om den danske kunstner Lili Jørgensens eventyrlige livsrejse fra København over Paris i 1920’erne og videre til Ouro Preto i Brasilien, da nyt og spændende materiale dukkede op.
Illustratorerne er en faggruppe

Illustratorerne er en faggruppe

På Illustratorernes årsmøde i 2023 sagde et stort flertal ja til at løsrive sig fra BU-gruppen for at danne deres egen faggruppe i Dansk Forfatterforening. I marts i år blev faggruppen til en realitet med nye vedtægter, nye rettigheder og pligter – Illustratorerne får blandt andet en fast plads i bestyrelsen på linje med foreningens øvrige fem faggrupper.
Generalforsamling 2024

Generalforsamling 2024

En tabt sag i Højesteret, en revideret ophavsret, penge til bogindkøb til skolerne – formand for Dansk Forfatterforening Morten Visby gav en status over de første måneder af 2024 på årets generalforsamling.
Er du stavnsbundet  til dit forlag?

Er du stavnsbundet til dit forlag?

Sig nej til helt urimelige krav til dig og dine kommende værker i forlagskontrakter
Portfolio
Af Sille Jensen

Portfolio