Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Minedrift og træningsfaciliteter
Af Morten Visby

Minedrift og træningsfaciliteter

Et af de store problemer med kunstig intelligens er uklarheden omkring forfatterens mulighed for at styre, om værkerne må bruges til træning af generative modeller. En del af problemet ligger i den ulovlige træning, der allerede er sket i planetarisk skala på de store techgiganters foranledning. Men der er også problemer med den tekst- og dataminering (TDM), som blev lovlig sidste år. For det første opererer lovbestemmelserne om TDM med en skelnen mellem forskning og kommerciel anvendels
Ghostwriter: Den vinklede biografi

Ghostwriter: Den vinklede biografi

En ghostwriter er en forfatter, der skriver for andre. Deres biografi, livshistorie – eller en roman. Oprindelig dækkede betegnelsen over en hemmelig forfatter, en totalt anonym skribent, som overlod æren for sin tekst til en anden. Men da den vinklede biografi blev populær for 15-20 år siden, begyndte den reelle skribent at dukke op på forsiden som ”… i samarbejde med” og navn. Men hvordan foregår processen og samarbejdet? Hvad skal man overveje, inden man siger ja til opgaven? Hv
Ghostwriter: Om at skrive livsfortællinger for private

Ghostwriter: Om at skrive livsfortællinger for private

For mange mennesker har det en kæmpe værdi at få deres livshistorie skrevet ned, så de kan give den videre til børn, børnebørn og venner – det er forfatter Johanne Mathiasens erfaring efter en årrække som skribent på såkaldt almindelige menneskers liv. Livsfortællingerne i oplag på 10, 15, 20 stykker er private og personlige bøger, hvor der ikke er tænkt på det brede publikum, men hun har også været ghostwriter, helt anonym forfatter, på andres bøger. Bøger, der er udkomme
Ghostwriter: Om at skrive en roman over et liv

Ghostwriter: Om at skrive en roman over et liv

Forfatter og kommunikationsrådgiver Anne Zenon skriver på en biografisk roman for en kvinde, som vi vil kalde Molly. Opgaven er at skrive over Mollys liv og levned, men med fiktive, billedskabende scener, opdigtede personer og tilføjelser, der understreger drama, følelser, store vendepunkter – en roman based on a true story. Det var gennem en kollega, at Anne Zenon fik tilbudt opgaven, som hun overvejede godt og grundigt, før hun indvilligede. Der var nemlig allerede skrevet en udgave, s
En ghostwriter skal have klare, skriftlige aftaler

På de foregående sider har du mødt forfatterne Michael Holbek, Johanne Mathiasen og Anne Zenon, der fortæller om deres erfaringer som medforfattere og ghostwritere. Anne Koldbæk, jurist i Dansk Forfatterforening, opsummerer i denne artikel, hvad du skal overveje, inden og når du påtager dig en opgave som skribent på vegne af en anden.
Frit rum: Jorden ville være flad, hvis vi ikke havde faglitteratur
Af Henrik Poulsen

Frit rum: Jorden ville være flad, hvis vi ikke havde faglitteratur

Det er bekymrende prognoser for den faglitterære bogs fremtid, når man nærlæser Bogpanelets og Biblioteksforeningens årsrapporter 2023, der rummer en række vigtige tal om litteraturens liv på forlagsmarkedet og i de offentlige biblioteker. Tendensen er tydelig. Antallet af nyudgivelser af dansksproget, ikkeoversat faglitteratur er vigende, og antallet af nyindkøb af faglitteratur til folkebibliotekerne er i et drastisk fald (ca. 25 procent) – et fald, som andre litteraturformer ikke op
Forfatter i Stuen
Af Anne Hjælmsø

Forfatter i Stuen

Private læsekredse trives som aldrig før. Nu vil et forfatterdrevet initiativ bringe læsekredse og forfattere sammen og føje nye dimensioner til både læseglæden og forfatternes salg og markedsføring, skriver forfatter Anne Hjælmsø i dette indlæg.
SKAB!
Af Annie Bahnson

SKAB!

SKAB! er et unikt tilbud i Aarhus for historieskabere, der trives med at arbejde i samme rum som andre. En illustrator og en forfatter giver tegne- og skriveoplæg – det er som at have vundet frit valg på alle hylder i en skabende tombola, siger arrangørerne bag. Og så er det gratis.
Bøger, der griber de unge
Af Anna Bridgwater

Bøger, der griber de unge

Hvad vil de unge gerne læse? Det bedste svar får man, hvis man spørger dem selv. Det har Dansklærerforeningens Forlag gjort, og resultatet er en serie fag- og skønlitterære bøger, hvor unge selv har haft indflydelse på bøgernes tilblivelse fra tema til udseende.
Til forsvar for den menneskeskabte oversættelse
Af Juliane Wammen

Til forsvar for den menneskeskabte oversættelse

Det er ikke rimeligt, at forlag krediterer en redaktør af en maskingenereret oversættelse som oversætter. Herved kan redaktøren nemlig modtage biblioteksafgift, hvilket aldrig har været meningen med ordningen, som er en kulturstøtte.
Diagnosticer din skriveproces

Diagnosticer din skriveproces

Forfatter Bo Skjoldborg har arbejdet med flowskrivning i mange år, han har skrevet bøger om det, holdt kurser og undervist skribenter inden for vidt forskellige genrer om det – og selvfølgelig har han eksperimenteret med flow i sin egen skrivning. Han ved, hvad der motiverer, og hvad der yder modstand.
Husk lige opgørelsen!

Gør det til en årlig vane at tjekke, om du får dine opgørelser og betalinger til tiden