Lotte Thrane

Sidst opdateret: 25. oktober 2021
Lotte Thrane

Beskrivelse:

Jeg har været medlem af DFF i 35 år og har skrevet en række bøger om kunst og litteratur – senest Maske og menneske. Asta Nielsen og hendes tid, der var indstillet til Årets Historiske Bog 2020. En af mine andre bøger, disputatsen Tusmørkemesteren (2008) fik DFFs faglitterære pris i 2009. Nu skriver jeg på en stor bog om en dansk kvinde, der blev salonværtinde i Brasilien 1955-2006, men jeg er også klummeskriver i Politiken, for jeg kan godt lide at arbejde med den genre også. Mine bøger og artikler forbindes ofte med essayistik eller kulturhistorie, og det er jeg godt tilfreds med, da jeg gerne vil udvide den faglitterære ‘kasse’, jeg er anbragt i. De seneste år har jeg desuden skrevet på et skønlitterært projekt, en kortroman, eller måske er det et langdigt; sproget er ihvertfald lyrisk. Jeg har arbejdet med lyd som del af DRs nu nedlagte montagegruppe, men har taget metoden op igen med podcasts, der laves sammen med formanden for Eventyrernes Klub - helt aktuelt en historie om den eventyrlystne og modige forfatter Estrid Ott. Jeg har som mangeårig universitetslærer også arbejdet med forskning og forskningsformidling, og mit faglige netværk, der omfatter alle former for forfattere, er pænt stort, da jeg har tilbragt sammenlagt otte år som llitteraturlærer og -forsker i USA, Tyskland, England og Italien. Og for at runde det med baggrunden af, så begyndte jeg faktisk mit arbejdsliv som billedkunstner og illustrator. Forholdet mellem ord og billede optager mig stadig meget, både fagligt og i min egen praksis som forfatter og formidler.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Olfert Fischers Gade 55, 1311 København K Land: Danmark Tlf: 22985070 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe

Udgivelser

Flere udgivelser

Kommende udgivelser: Tre essays – det første om kunstlivet i Paris i 1920erne (det er faktisk udkommet, i første nummer af kulturtidsskriftet ÆRA), det andet om den amerikanske lyriker Elizabeth Bishop og hendes år i Brasilien – og det tredje om den argentinsk-italienske surrealist Leonor Fini. De skal alle indgå i mit store projekt om den danske kvinde, der blev salonværtinde i Brasilien. Endnu et essay er på vej: Det hedder “Lidenskab og videnskab” og handler om billedkunstneren Lorenz Frølichs problematiske forhold til farver. Det udkommer i tidskriftet SPRING engang i november.
Udgivelsesår: 2021

Værkliste, uddrag:

Drømmen om Italien. Rom som mentalt sted – et rejsebrev. in: Roland Lysell m.fl: (red.): Luften så klar. Nordeuropeiska konstnärer och författere i Rom 1780-1950. Förlaget Makadam 2020. 13 s.

Maske og menneske. Asta Nielsen og hendes tid. Gads Forlag 2019. 307 s.

Vildfugl og verdensborger. Tretten fortællinger om Estrid Ott og hendes tid. Forlaget U Press 2015. 324 s.

Det skønne, det gode, det sande – Martin Hammerich og den æstetiske opdragelse. Bidrag til antologi om pædagogen og mæcenen Martin Hammerich, Forlaget Vandkunsten 2011. 40 s.

Lorenz Frølich og Mademoiselle Lili – historien om en fransk/dansk succes. In: Børnebilledbogen – indblik og udsyn. Bogvennen 2008-2009. Foreningen for Boghåndværk 2009. 30 s.

Lorenz Frølichs franske børnebøger: barnekroppen og det fascinerede voksenblik. Kunstindustrimuseet 2009. 30 s.

Mellem tegning og maleri. Lorenz Frølich 1820-1908. Skovgaard Museet 2008. 20 s. + 15 s.

Tusmørkemesteren. Ti kapitler om Lorenz Frølich og hans tid 1-2. Forlaget Vandkunsten 2008. 267 s. + 261 s.

Længselsbilleder. En beretning om forførelse, skrift og passion. Odense Universitetsforlag 1999. 120 s.

Billedets tid. In: Kritik 145/1999. 30 s.

Guds mesterstykke. Om forfatteren Elisabeth Hansen (Nordisk kvindelitteraturhistorie II og IV, Kbh. 1993 og 95). 30 s. + 2 s.

Sjælenes mystiske fællesskab. Johanne Luise Heibergs og Hans Lassen Martensens brevveksling (Kritik 90. Kbh. 1989). 30 s.

Romanen der revnede (Kbh. 1989). 90 s.

Rapport fra de stummes lejr. En antologi om kvindebevidsthed i 1800tallet (sammen med Merete Munk, Herning 1985). 180 s.

Journalistik og kulturessayistik (uddrag):

Verden rundt uden hat – for 100 år siden. Politiken november 2020.

Divakult og billedsult. Asta Nielsens hemmelige efterliv i et antikvariat i det indre København. Litteraturtidsskriftet SPRING 42/2017.

Karin Michaëlis og Estrid Ott – livslangt venskab og gensidig inspiration (Magasin for Det Kgl. Bibliotek, Vol. 29, Nr. 3/2016.

Forklædt som dame. Weekendavisen august 2015.

Alene med herrerne. Weekendavisen juli 2014.

Til skolebal i nisseland. Om eventyret som tilflugtssted for børn og barnlige sjæle – og om et eventyrligt skoleforsøg i begyndelsen af forrige århundrede. Magasin for Det Kongelige Bibliotek 3/2013.

Saa ta’r vi Cyclerne frem! Weekendavisen august 2013.

The Last Residence of Miss Worby. Halma Publishers (Berlin 2012) and Sangam House Reader (Chennai 2014).

The Fisherman from Capri. Catalogue Text for Master Drawings by Laura Pecheur (New York and Paris 2013).

Til skolebal i nisseland. Magasin 5/2013 (Det kgl. Bibliotek).

Snarere rebus end lotto. Lorenzo Lotto på Quirinalet i Rom (Weekendavisen juni 2011)

Gådespejlet (Weekendavisen, juli 2000)

Achtung! Der Müllsherif kommt! (Politiken, januar 1997)

England er en ø (Berlingske Tidende, august 1997)