René Semberlund Jensen

Sidst opdateret: 28. januar 2024
René Semberlund Jensen

Beskrivelse:

Cand.mag i finsk og nordiske sprog fra Københavns Universitet. Oversætter fra finsk, svensk og norsk til dansk. Har oversat en smule fra islandsk. Primært skønlitteratur men også erfaring med artikler, fagtekster og videnskabelige tekster. Har desuden redigeret 7 publikationer, hvoraf jeg også oversatte den ene fra finsk og islandsk til dansk.

Kontaktoplysninger:

Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Dansk Oversætterforbund

Oversætter fra:

Finsk, Finlandssvensk, Norsk (bokmål), Nynorsk, Svensk

Oversætter til:

Dansk

Besøg mig på:

Forlag: Jensen & Dalgaard Udgivelsesår: 2024

Den slags sker ikke – fire kortromaner

"Den slags sker ikke - fire kortromaner" af Mika Waltari. Indeholder kortromandene: "Den slags sker ikke", "Menneskets frihed", "En kvinde kom ud af mørket" og "Slipset fra Paris". Oversat fra finsk af René Semberlund Jensen efter "Sellaista ei tapahdu", "Ihmisen vapaus", "Nainen tuli pimeästä" og "Pariisilaissolmio".

Fire af Mika Waltaris kortromaner, som nu for første gang udkommer på dansk. Jeg var noget overrasket, da jeg fandt ud af, at de aldrig før er blevet oversat til dansk, eftersom Mika Waltari er én af Finlands bedste og mest kendte klassiske forfattere. Jeg kontaktede derfor forlaget Jensen & Dalgaard, som heldigvis straks var med på idéen!

Mika Waltari (1908-1979) er Finlands internationalt mest anerkendte forfatter – men det er primært hans omfangsrige historiske romaner, heriblandt hovedværket ´Sinuhe Ægypteren´, som er kendte og blevet internationale bestsellers. Men kortromanerne er dog også meget elskede i Finland. Ifølge finske litteraturkritikere hører de til de litterært mest betydelige af Waltaris værker, og han regnede dem selv for sine mest vellykkede fortællinger. De afslører et dybt menneskekendskab, og de skildrer subtilt og mystisk menneskers ofte også mørke sider, skjulte og forbudte følelser, samt komplekse forhold mellem mennesker.

Kortromanerne udkom i 1940´erne og 1950´erne, og flere af dem måtte Waltari selv udgive, da hans forlag WSOY nægtede at gøre det, fordi de indeholdt for tiden ”moralsk tvivlsomme aspekter”, skildrede kriminalitet og forbudt kærlighed. Måske derfor skildrer Waltari mere frit menneskers skyggesider og begiver sig ud i livsfilosofiske og eksistentialistiske betragtninger. De foregår alle i samtiden, i modsætning til de fleste af hans romaner.

I denne udgivelse er et lille udvalg på fire af hans kortromaner for første gang på dansk.

Link til Jensen & Dalgaards hjemmeside

Anmeldelse i Politiken af Thomas Bredsdorff