René Semberlund Jensen

Sidst opdateret: 28. januar 2024
René Semberlund Jensen

Cand.mag i finsk og nordiske sprog fra Københavns Universitet. Oversætter fra finsk, svensk og norsk til dansk. Har oversat en smule fra islandsk. Primært skønlitteratur men også erfaring med artikler, fagtekster og videnskabelige tekster. Har desuden redigeret 7 publikationer, hvoraf jeg også oversatte den ene fra finsk og islandsk til dansk.

Kontaktoplysninger:

Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Dansk Oversætterforbund

Oversætter fra:

Finsk, Finlandssvensk, Norsk (bokmål), Nynorsk, Svensk

Oversætter til:

Dansk

Besøg mig på:

Forlag: Vild Maskine Udgivelsesår: 2022

Himmelkuglen

"Himmelkuglen" af Olli Jalonen. Oversat fra finsk efter "Taivaanpallo" af René Semberlund Jensen.

Olli Jalonen er en af tre forfattere, der har fået Finlandia-prisen hele to gange. Anden gang var for denne historiske roman i 2018. Derudover har han været nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2 gange.
Jalonen er kendt som en af Finlands allerbedste forfattere og en mester i børns tankegang og skildringen af voksnes verden set fra et barns perspektiv. Drengen Angus bor med sin mor og søskende på Sankt Helena langt ude i Sydatlanten. Hans liv ændrer sig radikalt, da forskeren Edmund Halley gæster øen og har brug for en hjælper til sine videnskabelige observationer på den sydlige halvkugle. Angus har et formidabelt syn, og han får en vigtig opgave med at holde øje med stjernerne - en opgave, han tager dybt seriøst, selv længe efter, at Halley har forladt øen. Men oprøret ulmer på øen, og ikke alle ser lige velvilligt på Angus' og hans families gode forhold til præsten. Angus sendes som et levende brev til London for at bede Halley om hjælp.
En roman om et barns oplevelse af verden på grænsen mellem religion og naturvidenskab i 1600-tallet, om tidens klasseskel, den sociale rolle, man har fået og ønsket om at bryde den.

"Himmelkuglen" er første del i en romanserie på to. Anden del udkom i Finland 2019 under titlen "Merenpeitto".
Med "Himmelkuglen" foreligger Olli Jalonen endelig - og langt om længe - på dansk.

Anmeldelser:

På forlagets, Vild Maskines, hjemmeside: Finlandiaprisvinder udkommer nu på dansk – Forlaget Vild Maskine

Bogblogger: Bogblogger.dk – Boganmeldelser på nettet » Olli Jalonen: Himmelkuglen