Find oversætter

Karakterudvikling

Foredrag med tekst og tegninger – og workshop, hvor vi arbejder med at skabe nuancerede og mindeværdige figurer.
Kurset er arrangeret i samarbejde med Den Danske Scenekunstskole.

Hvordan bliver en fiktiv person lige så ægte som en af de levende? Hvad skal der til, for at man har lyst til at arbejde med et fiktivt menneske i lang tid? Og hvordan skaber man en karakter, der kan folde sig ud gennem en lang historie – og som bliver ved med at optage læseren/beskueren?

 

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

´Nikoline Werdelin

Hvad enten Nikoline tegner og skriver, eller om hun skriver og instruerer, så er det den tredje størrelse, der opstår i mødet mellem ord og billeder, som fastholder hendes virkelyst.

Nikoline Werdelins CV er fyldt med tegneserier, i striber og samlinger, siden hun i 1984 vandt Politikens tegneseriekonkurrence. Vinderstriben Café løb som daglig tegneserie i avisen i fire år. Senere så Homo Metropolis dagens lys og blev henover tyve år følgesvend for læsere af Politiken. Stribernes selvspejlende karakterer er kendte for at fremkalde latter i nogle splitsekunder før de intellektuelle brikker er faldet helt på plads. Serien er et samtidsportæt med sit fokus på almenmenneskelige problematikker om køn, identitet og adskillelse, og med lige dele greb i narcissisme og selvdestruktion. Stribesamlingen Homo Metropolis 2010-2012 blev kåret som Årets Tegneserie til Pingprisen i 2014, hvor Nikoline Werdelin også modtog Æresprisen.

Nikoline har også haft striberne Rose og Laura & Nugga (1986-1998) i Alt for Damerne, men i Ugebladet Søndag har hun en særlig og langstrakt affære, som både tegneserietegner, siden 2010 af Nina fra Rosengade, og som brevkasseredaktør siden 2004.

Udover sit virke som tegner er Nikoline Werdelin dramatiker og hendes niende skuespil; Stjernefamilien spiller på Det Kongelige Teater fra d. 3. februar 2017. Stykket portrætterer en violinspillende kustode fra Thorvaldsens Museum. En mand, der ikke er på internettet – en af de måske-egnede i den digitale tidsalder. Det er første gang siden 2005 at Nikoline sætter et stykke op på Det Kongelige.

Senest spillede Visen om Sidsel i Designmuseum Danmarks Have i sommeren 2015. Ligesom Natmandens datter fra 2006 blev Visen om Sidsel skrevet til Grønnegårds teatret. Nikoline Werdelins teaterstykker har turneret bredt i Danmark og flere har været opsat i nordiske og i europæiske lande. Hun havde sin egentlige debut som forfatter af Liebhaverne i 1997 og som forfatter og instruktør af Den Blinde Maler året efter. For stykkerne Mine to søstre og Boblerne i Bækken fik hun i 2001 og 2002 Reumert prisen som Årets Dramatiker. Hun har bl.a. også taget imod Holbergmedaljen og Ridderkorset.

I 2006 flyttede Nikoline Werdelin til Berlin, og vendte tilbage til Danmark i 2014, hvor hun nu arbejder fra København.

Fotografi: Stine Heilmann

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte