Den Røde Sofa med Sara Linderoth Bouchet

Provinsen tjekker ind – litteratur tur-retur med romanprisvinder Sara Linderoth Bouchet

Litteratursalonen Den Røde Sofa skyder forårssæsonen i gang under en ny tematik: provinsen tjekker ind – litteratur tur-retur.
Denne aften i samarbejde med KBH Læsers eget tema: vækst.
I den anledning kan du opleve forfatter Sara Linderoth Bouchet i samtale med forelægger Claus Clausen.

Med romanen ”Hjem” blev Sara Linderoth Bouchet vinder af den romankonkurrence, som Dansk Flygtningehjælp, Dansk Forfatterforening og forlaget Tiderne Skifter udskrev i 2015. Opfordringen var at skrive en roman med temaet flygtninge. ”Hjem”, som blev valgt som vinderroman af en enig jury og udgivet i december 2016, er en fortælling om en syrisk flygtningefamilie, som efter en dramatisk flugt fra krig og død i deres hjemland er havnet i et ghettolignende boligkompleks i en unavngiven by i den danske provins.

I en samtale med Tiderne Skifters forlægger Claus Clausen fortæller Sara Linderoth Bouchet om sin roman og dens vigtigste temaer – om frygt og flugt, om hjem og rodløshed, om drømmen om at høre til, og om litteraturens potentiale og rolle i forhold til nogle af vor tids vigtige emner.

Sara Linderoth Bouchet er fransk-dansk, kandidat i Litteraturhistorie fra Aarhus Universitet med en master i kulturel identitet fra The University of St. Andrews, Skotland. Hun har arbejdet med kommunikation i politiet og som professionel danser og underviser i USA. I dag er hun leder af Johannes V. Jensen Museet.

Claus Clausen er grundlægger af forlaget Tiderne Skifter, hvor han siden 1973 har stået som udgiver af oversat og dansk litteratur indenfor alle genrer – kulturkritik, politik, romaner og noveller. Han var medlem af den jury, der valgte ”Hjem” som vinderroman og derpå dens forlagsredaktør og udgiver.

Arrangementet er åbent for alle.

Støttet af:

160519: Statens kunstfond logo