Mød en mester – Elisabeth Åsbrink

Mød Elisabeth Åsbrink

Den prisbelønnede, svenske forfatter Elisabeth Åsbrink , som også er litteraturkritiker og journalist, er vært ved en såkaldt ’Masterclass’ i Dansk Forfatterforening.

I Mit store smukke had – som udkommer på forlaget Gutkind til august – udfolder den svenske forfatter Elisabeth Åsbrink en af Nordens mest fascinerende, kunstneriske skæbner: Victoria Benedictsson, en vanvittig ambitiøs og dedikeret kunstner, som bare skulle have været postmesterkone i Skåne, men som i stedet skrev sig ind i sin samtid og udfordrede idéer om magt, køn og kunst på måder, der trækker direkte tråde til vores mest presserende politiske diskussioner i dag.

Hun kæmpede sig til tops i både det Stockholmske og Københavnske parnas og knyttede sig hårdt til den verdensberømte Georg Brandes i København. Hendes drivkraft var enorm og frigørelseskampen fra familiære forpligtelser var en kraftanstrengelse, der som hos andre ikoniske kvindelige kunstnere til sidst ledte hende ind i selvdestruktion.

Deltagerne får desuden billetter til Elisabeth Åsbrinks optræden på Den sorte diamant, som finder sted dagen inden.

Underviser(e)

Elisabeth Åsbrink

Forfatter Elisabeth Åsbrink har modtaget Augustprisen for Og træerne står stadig i Wienerwald i 2011 og blev i 2016 nomineret til samme pris for den internationalt anerkendte 1947. Åsbrinks fiktionsdebut var den selvbiografiske Forladthed fra 2020. Hun er aktuel med biografien over den svenske forfatter Victoria Benedictsson Mit store smukke had.