Opstart og drift af egen forlagsvirksomhed

Mange forfattere er allerede i dag selvudgivere, men ville have ønsket, at der var nogen, der kunne have guidet dem lidt mere igennem den bureaukratiske jungle, der er forbundet med opstart af eget forlag. Selve etableringen af virksomheden er som regel det mindste problem. Det er, når hverdagen melder sig med hhv. regnskab, momsindberetning (både dansk moms og OneStopMoms), SKAT, DBC, pligteksemplarer, tilmelding i en bogcentral, distribution, PR, sociale medier, evt. kontraktforhold, indgåelse af aftaler med oversættere etc. etc. at problemerne for alvor opstår.

Kurset indeholder:

• Opstart af virksomhed/valg af virksomhedstype
  • Registrering af egen virksomhed
  • Opsætning af virksomhedens kontaktsystem, herunder multi-email
  • Registrering hos SKAT og dertil hørende fuldmagter
  • Medarbejdersignatur
  • Indberetning af Moms og OneStopMoms
  • Samarbejdspartnere og kontrakter
  • Registrering hos DBK og Bogportalen, indsendelse til DBC
  • Tilmelding til biblioteksafgift
  • Regnskab og drift
  • Salg og Distribution, herunder sociale medier og aktivitetskalender
  • Udenlandsk aktivitet, herunder regler om fradrag for udgifter på rejsen og økonomisk dagbog
  • Kommisionsopgaver
  • Årsafslutning

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Lars A.R. Stender

Jeg er født i 1966 Vestjylland som den yngste i en søskendeflok på tre. Siden 1976 har jeg boet i det naturskønne Odsherred i Nordvestsjælland, og det er herfra jeg driver min virksomhed som forlægger og forfatter. Jeg debuterede i 1996 med fantasy-romanen The Horn of Summons på forlaget Excalibur Press i London. Samme år blev jeg medlem af Dansk Forfatterforening. Min næste bog, en science fiction gyser med titlen ØJNE, udkom først i 2008. De mellemværende år brugte jeg dels på at studere fysik og astronomi på Københavns Universitet, dels på rejser og på research. Undervejs har jeg bestredet forskellige jobs indenfor bank, håndværk og dagligvarebranchen.
Jeg startede forlaget L. Stender e-books i 2013, oprindeligt med fokus på e-bøger og science fiction og fantasy-genren. Siden er forlagets portefølje blevet udvidet, så det i dag også udgiver ”rigtige” bøger på papir. Ydermere har L. Stender e-books siden 2016 haft en voksende linje med bøger om kunst og kunstnere.

Foto: Berth Foto, Nykøbing Sjælland