Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2024

Forfatter i Stuen

Private læsekredse trives som aldrig før. Nu vil et forfatterdrevet initiativ bringe læsekredse og forfattere sammen og føje nye dimensioner til både læseglæden og forfatternes salg og markedsføring, skriver forfatter Anne Hjælmsø i dette indlæg.

Af Anne Hjælmsø

Jeg har over de seneste 15 år besøgt op mod et halvt hundrede private læsekredse, været til kaffe, te og måltider hjemme hos læserne. Og jeg har solgt mange bøger og også foredrag på den måde. Nu er vi en stor gruppe forfattere, som i nogle måneder har arbejdet sammen med Bogbrancheguiden om at sætte et format for den type møder i system, så mange flere forfattere og læsekredse kan få glæde af at mødes. Og forfattere i alle genrer er inviteret til at være med.

Jeg var medlem af et par læsekredse, før jeg selv fik udgivet min første bog, og allerede dengang forestillede jeg mig, hvor fedt det kunne være at få besøg af forfatteren og spørge om alt muligt. Da jeg så i 2007 udkom med min første roman, tænkte jeg, at nu kunne jeg selv tilbyde mig til at besøge læsekredse. Og det er som sagt blevet til mange besøg.

Trygge omgivelser

Det er en rigtig god oplevelse at mødes i en stue eller et mindre lokale, hvor deltagerne kender hinanden og er trygge ved at stille spørgsmål og lufte ideer. Medlemmer af læsekredse er vant til at samtale om, diskutere og kritisere de bøger, de alle har læst. Det tager de med sig til de intime arrangementer med mig. Der er fortrolighed. Man vover noget. Man bliver ikke fornærmet eller sur. Man griner – eller er uenige på den gode måde.

Læserne får en helt anden oplevelse end ved offentlige arrangementer. Og jeg lærer noget ved hvert eneste møde. Deltagerne tør tale frit. De kan komme med kritik, men det er sagligt og fagligt. Sommetider forklarer jeg, hvorfor jeg skrev og valgte, som jeg gjorde – og andre gange hygger jeg mig med læserideer. Engang foreslog en læser en anden slutning på min roman Syvstjernen. Det var en strålende idé – men nu var bogen jo udkommet.

Tidligere kunne jeg nemt sælge mange bøger, når jeg kom i private læsekredse. I dag abonnerer mange på streamingtjenester og bruger e-bøger eller lydbøger, derfor foreslår jeg nu værten, at deltagerne kan købe papirbogen, inden de læser, for så at eje den og kunne sætte mærker, skrive noter m.m., sådan som jeg selv gør i bøger. Og jeg har altid titler fra mit bagkatalog med, som læserne kan købe. Jeg oplever også ofte, at et læsekredsbesøg udløser et nyt. Og mange af dem holder øje med, om jeg har skrevet noget nyt, og beder mig komme igen.

Andre forfattere i det her initiativ har tilsvarende erfaringer – Marianne Jørgensen, Anne-
Pia Jørgensen, Ingrid Ann Watson og flere. Man kan læse deres og andres erfaringer på hjemmesiden. Men det er en ukendt mulighed for de fleste, og det er en skam. Så nu gør vi noget ved det.

Uden honorar

Vi tager ikke noget honorar for de her møder. Det er der ikke nogen private læsekredse, der kan give – i hvert fald kun velhavere. Og man kan heller ikke søge støtte nogen steder til private arrangementer. Vi kan bede om at få dækket vores udgifter til transport, men ellers er vi gæster hos læserne – med mulighed for at sælge bøger m.m. altså. Og jeg oplever virkelig, at der er en helt anden intim stemning og forventning omkring møderne på den måde, end når folk har betalt for, at man optræder.

På forfatteristuen.dk kan forfattere oprette deres profil. Det koster 199 kr. at oprette en profil, og så bliver man inviteret med i vores Facebook-gruppe, man får lavet en flot ”plakat”, man kan bruge på sociale medier, og så får man i øvrigt rabatter hos en række virksomheder, som støtter projektet på den måde. Forfatter i Stuen bliver synliggjort på alle mulige måder over for læsekredsene, og når vi er ude til møder med læserne, fortæller vi selvfølgelig, at de kan finde mange andre forfattere på hjemmesiden. Det ligger i projektet, at vi hjælper hinanden og læserne med at udbrede kendskabet, så flere kan komme i gang med de her gode oplevelser.

Jeg tror og håber, at Forfatter i Stuen kan bidrage til, at især mange af os små, semikendte
forfattere får flere læsere. Læsende mennesker anbefaler bøger og forfattere til hinanden. Og bibliotekerne ser også på de store udlån, så vores bøger f.eks. udstilles mere.

På forfattteristuen.dk er der et link nederst på siden, hvor forfattere kan finde al den nødvendige information om at deltage.

Minimum antal deltagere

På hjemmesiden er der også listet nogle krav op til de læsekredse, der måtte være interesserede i et forfatterbesøg – f.eks. skal de kunne samle minimum seks til otte læsere, som kender hinanden på forhånd og mødes om litteraturen eller et bestemt emne, som forfatteren behandler i sine bøger. Det er en tommelfingerregel – men den enkelte forfatter afgør selvfølgelig selv sit minimum og maksimum antal deltagere.

Gruppen skal være interesseret i den forfatter, der kontaktes, have interesse for forfatterens bøger og have læst en eller flere før mødet. ※