Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2024

Generalforsamling 2024

En tabt sag i Højesteret, en revideret ophavsret, penge til bogindkøb til skolerne – formand for Dansk Forfatterforening Morten Visby gav en status over de første måneder af 2024 på årets generalforsamling.

Af Lene Møller Jørgensen

Dansk Forfatterforenings formand, Morten Visby, læste årsberetningen for 2023 højt og kom derefter med en kort opfølgende status på udviklingen de første måneder af 2024.

Han begyndte med den tabte sag i Højesteret. Dansk Forfatterforening har på vegne af forfatter og oversætter Arne Herløv Petersen ført sag i Højesteret med krav om at få udleveret forfatterens dagbøger, som Politiets Efterretningstjeneste kopierede i forbindelse med en sigtelse for spionage i 1981 – sigtelsen blev siden frafaldet, men kopierne blev aldrig afleveret til ejermanden. I stedet blev de afleveret til Rigsarkivet, hvor forskere og andre kan få adgang til dem. Det er en krænkelse af
Arne Herløvs menneskerettigheder og af hans ophavsret, mener Dansk Forfatterforening. Det var Højesteret ikke enig i. Den eneste mulighed for at få medhold er nu at tage sagen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

”Bestyrelsen er i øjeblikket i tænkeboks for at overveje næste skridt – det er en meget stor beslutning,” sagde Morten Visby.

Folketinget har førstebehandlet den reviderede ophavsretslov, hvor DFF havde fremsat to væsentlige ønsker under høringen. For det første en annullering af billedcitat-undtagelsen, som ville skade illustratorernes rettigheder – det krav gik igennem. For det andet et ønske om en skærpet ramme for AI, en understregning af ophavsretsindehavere som mennesker i modsætning til maskiner samt en afklaring af, at tekst og datamining ikke skal omfatte en ret til at træne generativ AI – det krav gik ikke igennem, og dermed er der ingen nærmere styring af kunstig intelligens med i den reviderede ophavsretslov.

Landets skolebiblioteker har fået en bevilling på 21 millioner kr. til indkøb af fysiske bøger, ligesom der efterfølgende er bevilliget en halv milliard til indkøb af bøger til skolernes undervisningsbrug over ti år.

”Der er politisk fokus på behovet for bedre bogsamlinger på skolerne, så skærme kan skiftes ud med bøger i dele af undervisningen,” sagde formanden, ”men når den halve milliard spredes over ti år, svarer det til 80 kroner pr. elev pr. år på landsplan. Det dækker ikke behovet.”

Samtidig er der planlagt besparelser på CFU, Center for Undervisningsmidler – en besparelse, som DFF ellers havde medvirket til at få taget af bordet i første omgang, men som nu er tilbage. Planen er en permanent besparelse på 42 millioner kr., hvilket svarer til en femtedel af CFU’ernes budget. Det er problematisk, da det netop er CFU, som skal udrulle indkøbet af bøger for den halve milliard.

Formanden opdaterede også forsamlingen om de mange møder, der har været mellem forfattere og især de store forlag om vilkårene omkring streaming.

”På møderne har forlagene lyttet og været imødekommende, men der er ikke kommet konkrete aftaler ud af det, ligesom forlagene over for forfatterne heller ikke har vist interesse i åbenhed om deres kontrakter med streamingtjenesterne.”

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, kunne desværre ikke være til stede ved generalforsamlingen, men Morten Visby fremhævede, at hun har modtaget den prestigefyldte Ophavsretspris 2024 fra Dansk Selskab for Ophavsret. I begrundelsen for prisen fremhæver selskabet bl.a., at Anne Koldbæks imponerende præstationer som erfaren ophavsrets-
jurist har gjort hende til en førende juridisk autoritet på forfatterområdet med tung forankring i praksis.

”Vi kan være stolte af, at vi eksklusivt har Danmarks eneste forfatterjurist. Og prisen og de ti tusind kroner går naturligvis til Anne – men vi er også glade, for det er os, der har hende!” sagde Morten Visby.

Der var ikke valg i år, det er der kun hvert andet år i Dansk Forfatterforening, så generalforsamlingen sluttede tidligt og brød op til bobler, vand og hyggeligt samvær i gården inden middagen. ※

Bibliotekspenge

I år blev biblioteksafgiften for første gang uddelt efter en dynamisk model, hvor størrelsen af de to puljer til hhv. trykte og digitale bøger bygger på forholdet mellem bibliotekernes fysiske og digitale udlån. Pengene i de to puljer fordeles herefter som hidtil. Puljen til trykte bøger uddeles efter bestand, omfang og genre. For de digitale bøger bygger beregningen ligeledes på omfang og genre, men da der ikke er en digital bestand, der kan tælles, bruger man i stedet for bestandstallet en kombination af tre faktor: tilrådighedsstillelse, udbredelse og anvendelse.

Der tildeles et halvt point for hver kommune, hvor e-bogen eller lydbogen findes til udlån (tilrådighedsstillelse). NOTA tæller som en kommune.

Der tildeles fem point for hver kommune, hvor e-bogen eller lydbogen har været udlånt (udbredelse). Alle kommuner udløser samme antal point. ※