Opstillede til formandsposten 2023

Morten Visby er genvalgt som formand af Dansk Forfatterforenings generalforsamling d. 29. april 2023.

Morten Visby

Jeg genopstiller som formand, for selvom foreningen har haft fremgang på flere fronter, er der stadig udfordringer med de rammer og aftaleforhold, som vi arbejder under. Og derfor vil jeg gerne fortsætte mit arbejde i en periode mere.

Arbejdet for at fremme og styrke dansk litteratur er også altid et arbejde for bedre vilkår for de forfattere, illustratorer og litterære oversættere, der skaber den. Den vekselvirkning mellem litteraturens og forfatterstandens vilkår er en vigtig præmis for mig. Og derfor mener jeg, at foreningen fortsat skal arbejde både bredt litteraturpolitisk og med vores individuelle kontraktforhold og arbejdsvilkår, for eksempel gennem vores forskellige former for medlemsrådgivning. Som formand vil jeg gerne i en periode mere være garant for dette dobbelte fokus, som jeg synes fungerer godt for foreningen.

For nylig har vi haft held til at skaffe nye statslige midler til bedre bogsamlinger på daginstitutionerne. Jeg ser politiske muligheder for, at vi i den kommende periode vil kunne opnå noget lignende for skolebibliotekerne. Denne gang ikke kun med fokus på de mindste børn, men på elever i alle aldersgrupper og dermed også en langt større del af hele det litterære felt. Hvis vi kan få opgraderet bogsamlingerne på skolebibliotekerne, vil det ikke kun være et løft for børn og unges læsning, men også for dansk litteratur og forfatterstanden. Det forsøg vil jeg gerne have mulighed for at gøre, og derfor stiller jeg op som formand igen.

Sidste år landede foreningen en historisk brancheaftale med forlæggerne om større indsigt for den enkelte i beregningsgrundlaget for vores royalties og honorarer. Vi kan ikke tilkæmpe os mere rimelig honorering uden at kende det konkrete forbrug og den reelle økonomi i vores egne udgivelser hver især. Den såkaldte transparensaftale kan blive et godt værktøj til at opnå netop det. Det bliver i næste formandsperiode, at den aftale skal stå sin prøve og realiseres i praksis – og det arbejde vil jeg gerne være med til at holde sammen på.

Endelig har jeg helt personlig simpelthen lyst til at fortsætte mit arbejde i en forening i god gænge og med stærkt samarbejde på tværs af genrer og faggrupper.

Link til medlemsprofil