Dansk Forfatterforenings skønlitterære styrelse (S)

Stephanie Caruana – stephanie@caruana.dk

Forfatter, filmanmelder og uddannet journalist, og arbejder som freelancer med kulturjournalistik, undervisning i at skrive, kommunikation og projektledelse.

Medlem af S-styrelsen siden 2013, valgt som forkvinde august 2020 for den Skønlitterære Styrelse og dermed også medlem af Dansk Forfatterforenings hovedbestyrelse. Desuden medlem af Blixen-prisens bestyrelse, styrelsen af Kvindelige Forfattere, samt medlem af  Det Danske Kriminalakademi og Danske Filmkritikere.

Debuterede med spændingsromanen ‘Smerten selv’ i 2013 på Rosinante, og har haft en del noveller i flere antologier og magasiner. Senest er novellen ‘Tom of Denmark’ udgivet som oplæsning på Podimo.

christine-tjalve-web

Christine Tjalve – ctjalve@yahoo.com

Cand. mag. i litteraturvidenskab og antropologi, oversætter, projektleder.

Medlem af S-styrelsen siden 2013. S-repræsentant i legatudvalget samt medlem af Litteratours bestyrelse.

Har boet, læst og rejst i bl.a. Canada, Mexico, USA, England og Frankrig.

Har dels i DFF, i Litteratour og i andre sammenhænge arr. foredrag, kurser, undervisningsforløb, kommunikationskampagner og større events. Medarrangør af bl.a. Blæst omkuld af ord i Ørstedsparken, Litteratours oplæsningsrækker i Nordsjælland, debutantarrangement, Kulturnat, Læsbar – og utallige fester DFF.

Skønlitterær debut med romanen Ræven har sin hule (2011) Møllen går amok (2017) og Fugleflugt (2020)

Anne Nielsen – antext2011@gmail.com

Cand.mag. i religionsvidenskab, nordisk sprog og litteratur (AU). Gymnasielærer 1999-2007. Siden 2008 professionel korrekturlæser – fra 2011 via eget firma, AN-Text.

Medlem af S-styrelsen siden 2017, S-repræsentant i Autor-kontoudvalg, suppleant i Legatudvalg, aktiv i styrelsens “Ud-af-huset-møder”, debuttantarrangementer, “Kom ind i værkstedet” (se nyheder 2021), og i styrelsen af Kvindelige Forfattere.

Debutromanen ”Snefald” (2011)
Romanen ”Natbog” (2016)
E-novellerne ”Velsignelsen” (2010), ”Værkstedet” og ”Dukkehuset” (2016)
Oversættelse fra norsk af ”Marcus & Martinus – vores historie” (2016)
Digt i litteraturtidsskriftet uDkAnt nr. 3 2017.

Anne Zenon – zenonanne@gmail.com

Kommunikationskonsulent med 20 års erfaring, driver firmaet HistorieAgenten.

Har arbejdet som billedkunstner og har også startet og drevet det daværende “Novelleforlaget”.

Medlem af S-styrelsen siden 2019 og suppleant i Bladudvalg og Autorkontoudvalg, samt en af  styrelsens webredaktører.

Udgav i 2019 digtromanen “Ikke noget at tale om” hos Forlaget Brændpunkt.

“Der er nogen der siger”, 2021

Eva Maria Fredensborg – eva.fredensborg@mail.dk

Uddannet cand.merc. i kommunikation fra CBS og Strategisk Planner fra Reklameskolen. Har oversat og udgivet en række svenske romaner og noveller på sit forlag Elg & Co. og debuterede selv som forfatter i 2013.

Indvalgt som suppleant i S-styrelsen i 2022. Aktiv i BogForum-udvalget.

Bibliografi: www.evamariafredensborg.dk

Eva Parum evaparum.cph@gmail.com

Eva Parum sidder i styrelsen for de skønlitterære forfattere i Dansk Forfatterforening, hvor hun også er revisor og medlem af bladudvalget i foreningen.

Eva Parum arbejder i dag som forfatter, konsulent og foredragsholder. Hun har i mange år arbejdet som direktør og bestyrelsesformand, bl.a. for film-, forlag, it- og investeringsselskaber og senere som forskningschef på Danmarks Medie- Og Journalisthøjskole. Sideløbende har hun skrevet en lang række bøger og artikler om innovation og forandringsledelse i erhvervslivet, i kulturverdenen og i fashionindustrien. Senest har hun skrevet spændingsromaner om økonomisk kriminalitet: GULD PÅ GADEN og om konsekvenser af manglende bæredygtighed i den internationale fashion industri: EN USIKKER FORBINDELSE.

Eva Parum er uddannet cand. scient. pol. fra Aarhus og Københavns Universitet, har en Ph.d. grad i økonomi og kommunikation fra CBS og en BA grad i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet.

PUBLIKATIONER/UDDRAG:

Corporate Governance som strategisk kommunikations- og ledelsesværktøj. Ph. D., Copenhagen Business School, 2006 / Strategisk kommunikation om ledelse; et corporate og public governance perspektiv, CBS Forlag, 2006/ Dansk kulturpolitik i en europæisk styringskontekst: Fra dansk forvaltningspraksis til governance of culture, BA/ Københavns Universitet. / Ledelse af kreative kulturorganisationer. Artikel i Peripeti nr. 12 – Tidsskrift for dramaturgiske studier, Aarhus Universitets Forlag, 2009/  Kultur og velfærd: Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for samspil mellem teaterorganisationer og private virksomheder i Danmark, i GRI Rapport 2010:3, University of Gothenborg Publishing, 2010. / Velfærdsudvikling gennem samspil mellem kultur og erhvervsliv. Artikel i Ledelse og Erhvervsøkonomi, Nr. 4, 2011, DJØF Forlag/          Forandringsledelse og kommunikation, DJØF Forlag, 2013/ Verden er blevet en anden: Om erhvervspolitik og journalistik i Danmark, Forlaget Ajour, 2014/ Communications on innovative business models as a competitive advantage factor: Transparent and sustainable innovation as competitive advantage factors in the Danish Design and Fashion Industry. Paper (Artikel) for the 23th EU/ IPDMC Conference, University of Strathclyde, 2016. /    Responsible innovation as competitive advantage factor in the Fashion Industry Paper/ (Artikel) for the 25th EU/ IPDMC Conference, University of Porto, Portugal, 2018/ Essay: På sporet af historier fra virkeligheden. Bogmarkedet, april 2019/ Essay & fotos: Et skotsk forsamlingshus. Bogmarkedet, september 2019/ Guld på gaden, Roman. Byens Forlag, 2021.

anne-hjaelmsoe-web

Anne Hjælmsø – annehjaelmsoe.dk

Cand. mag. i nordisk litteratur (KU).

Medlem af S-styrelsen siden 2008. S-repræsentant i kursus-udvalget og biblioteksudvalget, samt styrelsens sekretær

Udgivelser:
Næsten lykkelig, roman, 2020, Forlaget Brændpunkt (e-bog, lydbog)

Det værste til sidst, noveller, 2015, Byens Forlag (Papirudgave, e-bog og lydbog). 18 skønlitterære noveller, der sætter etik ved livets sidste fase til debat. Bogen har vakt stor interesse og bruges som supplerende undervisningsmateriale på bla. Sosu-uddannelser. Indholdet og forfatteren medvirker på ”Det Etiske Råds” fokus-emne om ”Etik ved livets afslutning”, medio 2017.

Syvstjernen, roman 2014, Forlaget Genspejling (Papirudgave, e-bog og lydbog, NOTA). Hovedpersonen Solvej har uventet mistet sin mand og er i vildrede med sit liv.

Elsker til vanvid, roman 2007, GPO-forlag (Papirudgave).  Tre personers venskab og lidenskabelig kærlighed kan ikke finde rum i det etablerede samfund.

Drømmen om at blive forfatter 1990 (KU). En litteratur-sociologisk afhandling om forfatterspirer på Borgens Forlag v/vejleder prof. Hans Hertel.

Antologier og enkeltstående noveller:

Bidraget med noveller i syv antologier plus et utal af noveller i blade og magasiner.

Martin Holmslykke – post@panterpublish.dk

Udover forfattergerning vagtleder på Amalienborg Slot og har boet i USA, Canada, Brasilien og Sverige.

Medlem af S-styrelsen 2021, Biblioteksudvalg samt næstformand.

Afsluttede 2021 den nordiske krimitrilogi ”Freja” med ”Frejas Tårer”. Trilogien omhandler ligestilling og trækker tråde tilbage i Nordens historie. De to første dele af trilogien blev valgt til lyttefavoritter på eReolen i 2020.

Udgav i 2022, den kritikerroste roman “En mors hævn”, som fik ham optaget i Det danske Kriminalakademi.

Første udgivelse var novellen ”Den aften” som DR opførte og har desuden udgivet ungdomsromanen ”Det fortærende” om en ung mands kamp med spiseforstyrrelser.

Har modtaget rejselegat fra Statens Kunstfond til Færøerne, i forbindelse med udarbejdelsen af ”Frejas Tårer”.

Sinus Reuss – sinusreuss@gmail.com

Sinus Reuss debuterede i 2021 med novellesamlingen “Intet at skjule”, hvor læseren får et kig på den dystre bagside af den omsiggribende overvågning og manipulation af helt almindelige mennesker. Siden er der kommet endnu en novellesamling “De ti bud – Ti billeder i tiden”, og to romaner er på vej. Ud over sine egne bøger har han fået udgivet noveller i en del antologier samt et tidsskrift.
Sinus Reuss arbejder pt fuld tid som forfatter. Han er kandidat i datalogi samt har en MBA og har det meste af sin karriere arbejdet som projektleder for it-projekter af meget varierende størrelse.
Udgivelser:
“CPH under vand” (kommer november 2022, Science Fiction Cirklen)
“Den vigtigste rolle” (kommer november 2022, Forlaget Klippe)
“De ti bud – Ti billeder i tiden” (2022, Forlaget Brændpunkt)
“Intet at skjule” (2021, Forlaget Brændpunkt)
Andre udgivelser:
Novellen “For en sikkerheds skyld” i “Exteria” (2022, Science Fiction Cirklen)
Novellen “Ormegården” i “Noget er på vej” (2021, Forlaget Krabat)
Novellen “Når far kommer hjem” i “Stilhed før storm” (2021, Modersmål-Selskabet)
Novellen “Sexlegetøj” i “Udenfor intet” (2021, Science Fiction Cirklen)
Novellen “Huset” i “Read.Die.Repeat 2” (tidsskrift, 2021, Read.Die.Repeat)
Novellen “Er det bare mig?” i “Historier fra psykiatrien” (2021, Forlaget Klippe)