Dansk Forfatterforenings skønlitterære styrelse (S)

Stephanie Caruana – stephanie@caruana.dk

Forfatter, filmanmelder og uddannet journalist, og arbejder som freelancer med kulturjournalistik, undervisning i at skrive, kommunikation og projektledelse.

Medlem af S-styrelsen siden 2013, valgt som forkvinde august 2020 for den Skønlitterære Styrelse og dermed også medlem af Dansk Forfatterforenings hovedbestyrelse. Desuden medlem af Blixen-prisens bestyrelse, styrelsen af Kvindelige Forfattere, samt medlem af  Det Danske Kriminalakademi og Danske Filmkritikere.

Debuterede med spændingsromanen ‘Smerten selv’ i 2013 på Rosinante, og har haft en del noveller i flere antologier og magasiner. Senest er novellen ‘Tom of Denmark’ udgivet som oplæsning på Podimo.

christine-tjalve-web

Christine Tjalve – ctjalve@yahoo.com

Cand. mag. i litteraturvidenskab og antropologi, oversætter, projektleder.

Medlem af S-styrelsen siden 2013. S-repræsentant i legatudvalget samt medlem af Litteratours bestyrelse.

Har boet, læst og rejst i bl.a. Canada, Mexico, USA, England og Frankrig.

Har dels i DFF, i Litteratour og i andre sammenhænge arr. foredrag, kurser, undervisningsforløb, kommunikationskampagner og større events. Medarrangør af bl.a. Blæst omkuld af ord i Ørstedsparken, Litteratours oplæsningsrækker i Nordsjælland, debutantarrangement, Kulturnat, Læsbar – og utallige fester DFF.

Skønlitterær debut med romanen Ræven har sin hule (2011) Møllen går amok (2017) og Fugleflugt (2020)

Anne Nielsen – antext2011@gmail.com

Cand.mag. i religionsvidenskab, nordisk sprog og litteratur (AU). Gymnasielærer 1999-2007. Siden 2008 professionel korrekturlæser – fra 2011 via eget firma, AN-Text.

Medlem af S-styrelsen siden 2017, S-repræsentant i Autor-kontoudvalg, suppleant i Legatudvalg, aktiv i styrelsens “Ud-af-huset-møder”, debuttantarrangementer, “Kom ind i værkstedet” (se nyheder 2021), og i styrelsen af Kvindelige Forfattere.

Udgivelser:
Debutromanen ”Snefald” (2011)
Romanen ”Natbog” (2016)
E-novellerne ”Velsignelsen” (2010), ”Værkstedet” og ”Dukkehuset” (2016)
Oversættelse fra norsk af ”Marcus & Martinus – vores historie” (2016)
Digt i litteraturtidsskriftet uDkAnt nr. 3 2017.

Frode Z. Olsen – frode.z.olsen@mail.dk

Tidligere kriminalinspektør.

Indvalgt i S-styrelsen 2017, aktiv i styrelsens “Ud-af-huset-møder”, debutantarrangementer og en af styrelsens webredaktører.

Litterær baggrund: https://danskforfatterforening.dk/54-frode-ziebell-olsen/

Harald Havsteen Mikkelsen

Harald Havsteen-Mikkelsen

Cand.mag i Filmvidenskab og har studeret kunst på Goldsmiths i London.

Medlem af S-styrelsen 2013, aktuelt suppleant efter eget ønske. Medarrangør af kulturnatsarrangementer, debutantarrangementer, Ud-af-huset-møder og diverse festudvalg.

Debut med Svagpisser i 2012, en tragikomisk sygedagpengeroman der foregår i Odense.

Bare et hvæs, 2021, foregår på Island og er ligeledes en tragikomisk roman men med magisk realistiske træk.

Mig og min slacker-vikar, 2021

Arbejder i krydsfelt mellem kunst og fiktion, dels i forbindelse med et online projekt baseret på et virkeligt indtruffet identitetstyveri fra en russers side og dels i forbindelse med konstruktionen af et tegnsystem hvor 400 ord samt grammatiske inddelinger er omsat til respektive tegn. Har modtaget arbejds- og rejselegater fra Statens kunstfond og kunstråd, samt lavet projekter i Sfo’er under kunstfondens huskunstnerordning.

Birte Kont birtekont.dk

Cand. phil. i Litteraturvidenskab Københavns Universitet og har i en årrække arbejdet med foredrag, kulturelle arrangementer og redaktion, bl.a. som medstifter af Magasinet Goldberg.

Medlem af S-styrelsen 2013, valgt som næstforkvinde i 2021. Medlem af ‘Forfatterens’ redaktionsudvalg, står for “Den kreative proces”, hvor en bogaktuel forfatter besøger Strandgade for i uformel form at dele ud af sine erfaringer og samtale med de deltagende S-forfattere, samt “Kom ind i værkstedet” (se nyheder 2021).

Debut 1994 med en oplæsningsbog for børn, Den, der hvisker, lyver – en løgnehistorie fra dengang, der kørte sporvogne.

Skrev på baggrund af speciale Skyldidentiteten hos Franz Kafka – en moderne jødisk tvivlers livtag med Loven, der udkom 2002.

Debut som skønlitterær forfatter i 2011 med romanen, En by i Rusland. Romanen er oversat til engelsk og udkom i USA marts 2021 med titlen “A Place Nowhere”. Seneste udgivelse: “Ingen har ordet – En pårørendefortælling”. Forlaget Brændpunkt juni 2021.

anne-hjaelmsoe-web

Anne Hjælmsø – annehjaelmsoe.dk

Cand. mag. i nordisk litteratur (KU).

Medlem af S-styrelsen siden 2008. S-repræsentant i kursus-udvalget og biblioteksudvalget, samt styrelsens sekretær

Udgivelser:
Næsten lykkelig, roman, 2020, Forlaget Brændpunkt (e-bog, lydbog)

Det værste til sidst, noveller, 2015, Byens Forlag (Papirudgave, e-bog og lydbog). 18 skønlitterære noveller, der sætter etik ved livets sidste fase til debat. Bogen har vakt stor interesse og bruges som supplerende undervisningsmateriale på bla. Sosu-uddannelser. Indholdet og forfatteren medvirker på ”Det Etiske Råds” fokus-emne om ”Etik ved livets afslutning”, medio 2017.

Syvstjernen, roman 2014, Forlaget Genspejling (Papirudgave, e-bog og lydbog, NOTA). Hovedpersonen Solvej har uventet mistet sin mand og er i vildrede med sit liv.

Elsker til vanvid, roman 2007, GPO-forlag (Papirudgave).  Tre personers venskab og lidenskabelig kærlighed kan ikke finde rum i det etablerede samfund.

Drømmen om at blive forfatter 1990 (KU). En litteratur-sociologisk afhandling om forfatterspirer på Borgens Forlag v/vejleder prof. Hans Hertel.

Antologier og enkeltstående noveller:

Bidraget med noveller i syv antologier plus et utal af noveller i blade og magasiner.

Martin Holmslykke – post@panterpublish.dk

Udover forfattergerning vagtleder på Amalienborg Slot og har boet i USA, Canada, Brasilien og Sverige.

Medlem af S-styrelsen 2021, Biblioteksudvalg samt kasserer.

Afsluttede 2021 den nordiske krimitrilogi ”Freja” med ”Frejas Tårer”. Trilogien omhandler ligestilling og trækker tråde tilbage i Nordens historie. De to første dele af trilogien blev valgt til lyttefavoritter på eReolen i 2020.

Første udgivelse var novellen ”Den aften” som DR opførte og har desuden udgivet ungdomsromanen ”Det fortærende” om en ung mands kamp med spiseforstyrrelser.

Har modtaget rejselegat fra Statens Kunstfond til Færøerne, i forbindelse med udarbejdelsen af ”Frejas Tårer”.

Anne Zenon – zenonanne@gmail.com

Kommunikationskonsulent med 20 års erfaring, driver firmaet HistorieAgenten.

Har arbejdet som billedkunstner og har også startet og drevet det daværende “Novelleforlaget”.

Suppleant i S-styrelsen siden 2019 og suppleant i Bladudvalg og Autorkontoudvalg, samt en af  styrelsens webredaktører.

Udgav i 2019 digtromanen “Ikke noget at tale om” hos Forlaget Brændpunkt.

“Der er nogen der siger”, 2021

2004 - 2021 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte