Lise Bock

Sidst opdateret: 3. maj 2019
Lise Bock

(Foto: Morten Holtum)

Jeg er biolog og brænder for formidling. Mens jeg studerede, var jeg så heldig at blive ansat i Zoologisk Haves formidlingsafdeling. Her fik jeg formet mit fokus på at præsentere naturvidenskabelige problemstillinger på en levende og engagerende måde; ’underholdning med holdning’.

Efter at have beskæftiget mig med mundtlig formidling i sytten år, blandt andet som biologilærer, opsagde jeg mit job i 2011, fordi jeg ville skrive. Oprindeligt om natur, men det udviklede sig til et projekt om radioer og telegrafer. Mit udgangspunkt var en familiemæssig tilknytning til radiokomponentfabrikken MEC, resultatet blev bogen 'Buen og gnisten', se nærmere i teksten til højre.

'Buen og gnisten' slutter med oprettelsen af Folkeforbundet, som var forløberen for FN, Forenede Nationer. Nu arbejder jeg med et projekt om UNESCO (FN's organ for bl.a. videnskab og kultur), stærkt inspireret af deres forfatning fra 1945: “Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed.”

Kontakt Oplysninger:

Adresse:
Nordsjælland
E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Besøg mig på:

Udgivelser

Andre projekter

Flere udgivelser

’Buen og gnisten’ handler primært om to opfindere: danskeren Valdemar Poulsen og italieneren Guglielmo Marconi. De opfandt hver deres radiosender – buesenderen og gnistsenderen. Gnistsenderen kunne kun sende morsesignaler, hvorimod Poulsens buesender var den første radiosender i verden, der også kunne sende tale, musik og sang. På Radiomarken i Lyngby udførte Poulsens medarbejdere nogle af de allertidligste forsøg med radiofoni i verden, tilbage i 1907. To år senere blev der oprettet et buesender-selskab i Californien. Det regnes af nogle historikere som den første Silicon Valley-virksomhed.

Tidsmæssigt begynder ’Buen og gnisten’ med H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen i 1820 og ender i 1920, hvor den danske tenor Lauritz Melchior var den første mand, hvis sang blev broadcastet til hele verden. Bogen bevæger sig fra forskernes opdagelser af elektromagnetismens muligheder til krigsparternes brug af trådløs kommunikation under første verdenskrig – fra grundforskning til storpolitik.

I min fortælling har jeg lagt vægt på, at den skal være spændende at læse. Man følger tolv hovedpersoner, og teksten er bygget op om almindelige fortællemodeller. Bogens struktur og layout gør det let for læseren at springe rundt i delhistorierne og læse de kapitler, man har lyst til. Du kan læse et uddrag her:  https://www.gyldendal.dk/produkter/lise-bock/buen-og-gnisten-41478/indbundet-9788702199062

ANMELDELSER AF BUEN OG GNISTEN

– for fortællingen

”Lise Bock jonglerer i sin bog ubesværet med danmarks- og verdenshistorie, naturvidenskabelige teorier og forsøgsopstillinger … og populariserer sit stof med lige dele præcision og passion” (Johs Lynge, Weekendavisen, www.weekendavisen.dk/bog/anmelder/johs-lynge)

”en meget velfortalt historie … uhyre spændende læsning” (Beth Høst, Litteratursiden, www.litteratursiden.dk/anmeldelser/buen-og-gnisten-af-lise-bock)

”En usædvanlig velresearchet, grundig og velskrevet monografi” (Jytte Bræmer, Dansk BiblioteksCenters lektørudtalelse på www.bibliotek.dk)

”dækker sit emne smukt og inspirerende” (Birte Strandby, Bogvægten, www.bogvaegten.dk/buen-gnisten-pionererne-radioens-barndom/)

”Her er en bog som alle, der hører det her, bør læse. Jeg synes også, at alle dem, der ikke hører det, skulle læse den. For det her er verdenshistorie. … Hun skriver et godt og solidt dansk, der bærer præg af stor fortælleglæde … velfortalte anekdoter og letlæselige forklaringer … jeg blev både klogere og gladere ved at læse den” (Egon Clausen, Den2Radio, http://den2radio.dk/udsendelser/buen-og-gnisten/)

– for det faglige indhold

”underholdende og informativ … reelt er det teknologiske spektrum fra 1820 til 1920 dækket.” (Rolf Sylvester-Hvid, Aktuel Elektronik, http://ipaper.ipapercms.dk/TechMedia/AktuelElektronik/2017/6/)

“velskrevet og gennemillustreret … dækker på fornem vis forholdene omkring radioens barndom” (Jan Preisler, Radiotelegrafen, www.raf1917.dk/pdf/rtg_arkiv/rtg3_2017.pdf)

”imponerende bogværk … Det er ganske enkelt fremragende! Et stort antal danske videnskabsmænd er på naturligste vis inddraget i beskrivelsen, så det bliver klart, at Danmark netop i denne sammenhæng har haft en betydning, der langt overgår landets størrelse.” (Bjarne Dahlin Nielsen, Ringsted Radiomuseums medlemsblad Radioten, 8. årgang, nr. 5, maj 2017)

”velskrevet og fascinerende – men også irriterende bog … Er teknologiudvikling virkelig et spørgsmål om geniale mænd, der må gå så grueligt meget igennem, før de tildeles den rette ære…? ” (Louise Karlskov Skyggebjerg, www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/buen-og-gnisten)

”Buen og gnisten placerer sig midt mellem fysik- og historiestolen. Men her sidder man ganske godt og bliver både underholdt og klogere undervejs.” (Troels Gollander, fysik·kemi, 45. årgang, nr. 1, februar 2018, s. 32, http://www.fysik-kemi.dk/fysik-kemi/2018-public)

”denne veloplagte og velskrevne bog … kan således varmt anbefales den, der værdsætter en spændende og filmisk fortælling” (Tommy P. Christensen, Krigshistorisk Tidsskrift, 54. årgang, nr. 2, juli 2018, s. 33-35)

“Forfatteren Lise Bock giver en fyldig skildring af radiotelegrafiens store betydning for den generelle flådeoprustning, der foregik i de første årtier af 1900-tallet … fremragende skildring af Slaget ved Jylland 1916 ikke alene set ud fra en trådløs telegrafisk synsvinkel, men også ud fra en strategisk og taktisk synsvinkel … oven i købet med nye oplysninger.” (Hans Christian Bjerg, Tidsskrift for Søvæsen, 188. årgang, nr. 1-2, 2017, s. 82-83)

RADIOUDSENDELSER OG TEKSTUDDRAG

P1 Eftermiddag: https://www.dr.dk/radio/p1/p1-eftermiddag/p1-eftermiddag-2017-04-03/

Den2Radio: http://den2radio.dk/udsendelser/buen-og-gnisten-1/

Uddrag om højttalerens opfinder Peter L. Jensen ”En verdenskendt fiskerdreng fra Falster”: https://erhvervogkultur.net/artikel/forfatterstafetten-juli-2017/

FOREDRAG

Jeg udbyder blandt andet følgende foredrag af 30-90 minutters varighed, gerne illustreret, målgruppe voksne såvel som skoleelever:

“Når en ukendt historie bider sig fast”. Forfatter Lise Bock fortæller, hvordan en idé om at sige jobbet op for at skrive om biologi udviklede sig til et projekt om radioer og telegrafer. Resultatet blev bogen ’Buen og gnisten. Pionererne fra radioens barndom’, der er udkommet på Gyldendal. Den handler blandt andet om den danske opfinder Valdemar Poulsen, hans arbejde på forsøgsstationen Radiomarken i Lyngby og hans gennembrud i Californien i 1909.

“H.C. Ørsteds opdagelse ændrede vores verden”. I 2020 er det 200 år siden, at H.C. Ørsted opdagede elektromagnetismen. Hans opdagelse flyttede verden fra håndskrevne breve til  massekommunikation. Forfatter Lise Bock vil fortælle om de opdagelser og opfindelser, der muliggjorde de første radioudsendelser hundrede år senere, og hvad der motiverede personerne bag.

Uddannelse

• 2012   ’Skriv journalistisk’ ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København. 10 ECTS-points
  • 2005   Pædagogikum for erhvervsskolelærere fra DEL, nu Professionshøjskolen Metropol
  • 2000   Cand.scient. i biologi fra Københavns Universitet, speciale i skovforvaltning