Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2018

Bogbloggere: kommer tæt på læseren

Mens antallet af anmeldelser i dagbladene falder, har bogbloggere
og læsefællesskaber kronede dage. Forlagene tager bloggerne alvorligt
og bruger kræfter på at samarbejde med dem.

Af Roberta Montanari

Uanset om man kender bloggerne privat eller ej, føler faste følgere af bogbloggere nok en tættere personlig relation og tillid til det, de skriver, end de ville gøre til en anmelder på et dagblad. De føler, at bloggeren giver noget af sig selv, og de kan ofte spejle sig og identificere sig med hende. ”Der er ingen tvivl om, at bloggerne har betydning for bøgers udbredelse,” slår Anette Øster fast, da Forfatteren spørger den nuværende leder af Viden og Oplevelse på Roskilde Bibliotekerne, ph.d. og tidligere redaktør på forlaget Høst & Søn, hvad bogbloggere betyder for bøgers gennemslagskraft.

Skal man tro en nylig artikel i Kristeligt Dagblad, er antallet af anmeldelser i aviserne i dag det laveste i mere end hundrede år. Samtidig er der flere læsefællesskaber end nogensinde med bogblogs og anmelderprofiler på de sociale medier. Det er særligt undergenrer som krimi og YA, der får støtte af flittige bogbloggere, som ofte følger bestemte forfattere og deres udgivelser – og med sig trækker skarer af trofaste læsere.

Det er de selvsamme genrer, der ifølge Forfatterens kilder har svært ved at få avisanmelderne op af stolen og til at skrive om sig. Christian Bach beretter, at der i hans halvandet år som forlagschef på CarlsenPuls, et YA-underselskab til forlaget Carlsen, som er landets største inden for børne- og ungdomsbøger, kun har været godt en håndfuld ”klassiske” anmeldelser af forlagets bøger i aviserne. Hos People’sPress, hvor især krimier følges af bloggere, nikker man genkendende til billedet.

Faste bloggere

Spørger man til, hvad bogbloggere konkret betyder for bøgers salg, så kan hverken forlag eller Anette Øster dog svare på det. Der er nemlig ikke lavet undersøgelser af det, lyder svaret, og det ville også være svært præcist at udpege, hvad der får en bog til at sælge. Fingerspidsfornemmelsen af, at det batter noget, er dog ikke til at tage fejl af.

På CarlsenPuls bruger en kommunikationsmedarbejder en tredjedel af sin tid på at samarbejde med 15-20 faste bloggere, som får tilsendt bøger. Udvalgte bloggere bliver inviteret til bogreceptioner, og der arrangeres events med forfattere, bloggere og læsere, så de kan møde hinanden, fortæller Christian Bach.

”Bloggerne er en vigtig del af vores markedsføring, fordi de formidler bøgerne i øjenhøjde med læserne. Det er vigtigt for os at holde en vis distance, vi dikterer ikke, hvad de skal skrive, så længe de skriver på et sagligt grundlag. Læseren skal kunne tro på, at det er en god bog, hvis de skriver det. Vi ser det som formidling af bøger, derfor er vi kede af, at der skal stå ’reklame’ eller ’annonce’ i bloggen.”

Modsat CarlsenPuls, der ikke vurderer bloggere ud fra deres besøgstal, når de indgår et samarbejde, er der hos People’sPress mere klare kriterier, forklarer Sophia Ohrbeck, forlagets PR og Digital Promotion Manager.

”Vi ser gerne, at bloggerne har et reach på over 500 følgere, og at de også er en stemme i andre bogkredse. Vi har en aftale om, at de skriver om bogen, senest en måned efter at de får den. Vores samarbejde bygger på tillid, så det er sjældent, vi rykker. Bloggerne er ofte meget dedikerede, så det er sjældent et problem,” siger Sophia Ohrbeck.

Fætter-kusine-fest

Til forskel fra dagbladsanmeldere følger bloggere ofte bestemte forfattere tæt og har læst og skrevet om alle deres bøger. Det betyder, at læsere, der har det på samme måde, kan spejle sig i det samme univers og føle et læserfællesskab, fortæller Sophia Ohrbeck.

Hos People’sPress gav det sig i år også udslag på Krimimessen i Horsens Statsfængsel, som ”nærmest er en fætter-kusine-fest.” Her mødtes bloggere med tre udvalgte forfattere, som de blandt andet kunne spørge om deres figurer, plots og research.

Det er dog primært online communities, læse-
fællesskaber hjulpet godt på vej af de sociale medier, hvor læsere poster og reposter og kan komme med kommentarer og uvildige boganbefalinger, som er kommet til at fylde stadig mere de seneste fem år, melder både hun, Christian Bach og Anette Øster. Især Instagram med sin billedflade og sine korte tekster synes i øjeblikket at gøre sig godt for læseglade brugere, hvilket forlag og forfattere har fået øjnene op for.

Alligevel er de alle enige om, at dagbladenes og magasinernes boganmeldelsers større faglighed og fordybelse stadig er vigtige for både læsere, forfattere og forlag. ※

YA står for Young Adult

og er en nyere betegnelse for ungdomsbøger, der ofte kredser om eksistentielle emner som identitet, seksualitet, overgangen fra barn til voksen og tabet af nære relationer. Målgruppen spænder typisk fra 15- til 40-årige med en overvægt af kvindelige læsere. YA er ofte et udpræget kvindeunivers, hvad angår både læsere, forfattere og bloggere.