Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2024

En ghostwriter skal have klare, skriftlige aftaler

På de foregående sider har du mødt forfatterne Michael Holbek, Johanne Mathiasen og Anne Zenon, der fortæller om deres erfaringer som medforfattere og ghostwritere. Anne Koldbæk, jurist i Dansk Forfatterforening, opsummerer i denne artikel, hvad du skal overveje, inden og når du påtager dig en opgave som skribent på vegne af en anden.

Nogle ghostwritere skriver på opdrag af forlag, andre er hyret af en eller flere privatpersoner, og det er to vidt forskellige forhold, som kræver vidt forskellige overvejelser og forbehold.

”Forlagene er professionelle og ved, hvad det går ud på, men man skal selvfølgelig stadig forhandle om vilkår og afregning. Når det derimod drejer sig om en aftale med en privatperson, er der som forfatter grund til at være endnu mere opmærksom – for det første ved en privatperson formentlig intet om udgivelse, om at skrive en bog, hvor lang tid det tager, om ophavsret eller om bogbranchen helt generelt. For det andet er de i deres følelsers vold – for dem handler det jo ikke om forretning, men om følelser,” siger jurist Anne Koldbæk.

I begge tilfælde, om det er forlag eller privatperson, gælder det om at få klare, skriftlige aftaler. Det er rutine for de etablerede forlag. Det er det sjældent for en forfatter med en privat kunde, men det behøver ikke at være en fint opstillet kontrakt.

”Bare få så meget som muligt på skrift. En mailkorrespondance fungerer fint, og brug af helt almindelige ord er også fint – ikke noget juralingo. Almindelige ord sænker risikoen for misforståelser og uenigheder. Hvis ting er blevet drøftet eller aftalt mundtligt, men ikke skriftligt, så send en opfølgningsmail:
’Kære … Tak for samtalen forleden. Vi fik klarlagt, at …. Og derfor gør vi nu sådan …’,” siger Anne Koldbæk.

Har man et forlag i ryggen, har man også en forlagsredaktør, der kan agere mellemmand i en eventuel konflikt. Uden forlag, men blot med en kundeaftale, er man alene.

”Generelt er ghostwriterjobs nok ikke noget for helt nystartede forfattere, som ikke har erfaring fra samarbejder med forlag og redaktører og de kampe, det også kan medføre. Et samarbejde med en privat kunde, der ikke er klar på, hvad han/hun egentlig vil, men taler i øst og vest, kan risikere at udvikle sig meget rodet, også rent menneskeligt og relationsmæssigt.”

Forlag og biblioteksafgift

Hvis et forlag skal udgive bogen, skal ghostwriteren enten forhandle om et forskud og dermed del i royalties eller måske om et engangshonorar. Hvis man fornemmer, at man har gang i en kommende bestseller, er aftalen med forskud og royalties selvfølgelig at foretrække.

”Hovedreglen er, at jo mere usynligt spøgelset er, jo flere rettigheder, (såsom royalties og forskud) man overdrager, jo højere betaling!” siger juristen.

En helt usynlig forfatter får selvfølgelig ikke del i en evt. biblioteksafgift, og det er endnu et argument for en højere pris. Biblioteksafgift er en kulturstøtteordning, som udløser bibliotekspenge til bl.a. forfattere, hvis bøger står på bibliotekerne, så det er sådan set ikke noget, som hverken forlag eller forfattere selv er herre over – og dog. For det betyder noget, hvilke navne der står på forsiden af bogen og indeni, så det er vigtigt, at ghostwriteren sørger for at blive præsenteret på en måde, der afspejler vedkommendes rolle og arbejdsindsats.

Privatpersonen og forfatteren

Når det handler om at føre pennen for en privatperson, som ønsker sin livsfortælling eller en begivenhedsrig fortid som guldgraver i Amazonas i bogform, skal der forventningsafstemmes. Hvor mange interviews, hvor mange sider, og over hvor lang tid?

”Jeg foreslår, at man mødes og taler grundigt igennem, hvad kunden har tænkt sig. Måske ved de det ikke engang selv, og så kan det være svært, ja, umuligt, at blive enige om tid og pris på forhånd. Derfor er det en god idé i første omgang at aftale en pakke med et interview, et antal sider og en pris for det. Hvis det går til begge parters tilfredshed, kan man aftale en ny pakke – så der bliver afregnet løbende,” siger Anne Koldbæk.

Hvis man alligevel aftaler en fast pris, hedder rådet: ”Engangsbetaling bør ske, inden rettighederne endeligt går over til køberen, og betalingen bør fås i rater, efterhånden som arbejdet skrider frem. Brug deadlines, og aflever også teksten i flere portioner til kommentarer undervejs, det nedsætter risikoen for konflikt.”

Få alt på skrift

 

  • Lav omhyggelig forventnings-afstemning med hovedperson/opdragsgiver.

 

  • Kræv etapedeadlines – f.eks. et interview med efterfølgende tekst, som skal afregnes.

 

  • Klare skriftlige vilkår om ret til merbetaling ved væsentlig overskridelse.

 

  • Dialog, så snart opdragsgiver forlanger mere end aftalt.

 

  • Vær benhård, hvis aftaler ikke overholdes – indstil arbejdet.

 

  • Og et godt råd til allersidst: Vent med at påtage dig opgaver som ghostwriter, til du har en god del erfaring som forfatter.

 

Af Anne Koldbæk

 

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte