Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2019

Et litterært Danmarkskort

20 udvalgte forfattere rejser i disse uger til 20 udvalgte byer for at skrive portrætter.
På en uge skal de skal undersøge byen og skrive en tekst til projekt ”Hvem er Danmark?” for Dansk Forfatterforening.

Af Lene Møller Jørgensen

“Det sker sjældent, at en forfatter som mig læser et stillings-opslag, hvor jeg faktisk kan sætte kryds ved stort set alle de krav, der stilles: skribent, underviser, foredragsholder. Jeg kunne sige ja til det hele,” siger Christina Englund.

Det kunne hun, for hun er forfatter, underviser, foredragsholder og en del mere og rejser til Aabenraa for projekt ”Hvem er Danmark?”. Hun bor i København, og det bliver hendes første gang i Aabenraa.

Jeg glæder mig meget, og det er en stor udfordring. Når jeg skriver, lader jeg ofte tilfældet spille en afgørende rolle. Det vil jeg også gøre i Aabenraa, hvor jeg vil lande som et rumvæsen, opleve, lytte og skrive en tekst. Bare den nu bliver god!

Hvilke forfattere der kommer til hvilke byer, er afgjort ved lodtrækning, fortæller projekt-
koordinator Louise Leegaard fra Dansk Forfatterforening – dog har hun sikret sig, at jyske forfattere kommer uden for Jylland, og sjællændere uden for Sjælland.

Det lykkedes at samle 15 ud af 20 forfattere i Forfatterforeningen i Strandgade en eftermiddag, og da forfatterne ikke på forhånd vidste, hvem de andre i projektet var, blev der hilst, grinet og snakket en del. ”Hvor skal du hen?” var det hyppigst stillede indgangsspørgsmål.

Fra Hjørring til Hillerød

Ærø,” kunne Lone Theils fra Amager svare. Hun har ikke tidligere været på Ærø.

Jeg søgte, fordi jeg synes, at det er en fantastisk spændende idé. Jeg vil være helt åben over for, hvad stedet og menneskene kan fortælle mig, og som forfatter er det meget nyt og et eksperiment for mig.

Malene Abildgaard rejser fra hjemmet i  rejser fra hjemmet i Rold Skov i Himmerland til Hillerød. Hun er arkitekt og skriver om og formidler arkitektur til børn og unge. Så snart hun læste opslaget, kunne hun meget direkte se sig selv i projektet. I dét at møde, se og beskrive en by.

Det rumlige og brugen af byen og af rummet er netop det, jeg som arkitekt beskæftiger mig med. Arkitektur opfattes ofte som meget finkulturelt, som smagsdommeri, men alle mennesker er jo i berøring med arkitektur hver eneste dag. Derhjemme, på arbejde, på Borgerservice og i kulturhuset, men vi opfatter det bare ikke som arkitektur,” siger Malene Abildgaard.

Hun har et par aftaler på plads med lokale borgere og har planlagt en tidlig morgentur med to-go-coffee sammen med en af dem, og derudover skal Hillerød mærkes og sanses. Sådan som hun også arbejder med sit stof til daglig.

Benspænd

De første forfattere rejste ud i midten af  februar, og de sidste rejser i begyndelsen af april. I opgaven er indlagt flere benspænd: Teksten skal være på mellem 1900 og 2100 anslag inkl. mellemrum, forfatteren skal gå tur med mindst to lokale borgere, og teksten skal skrives i den genre, som forfatteren sædvanligvis skriver i. Som det fremgår af listen over forfatterne, er alle genrer repræsenteret – faglitteratur, børne- og ungdomslitteratur, skønlitteratur, lyrik og illustration. Tove Krebs Lange og Hanne Kvist er både illustratorer og forfattere.

Ukendt land

Flere af forfatterne fortæller, at de ikke vil lave research på forhånd, men ankomme og opleve med åbne øjne og ører. Jonas T. Bengtsson har en lidt anden plan:

Jo, jeg er meget varlig med at have for mange forventninger på forhånd – det er så let at skabe et narrativ på forhånd, som man så udfylder. Men inden jeg kommer til Nykøbing på Falster, vil jeg læse noget lokalhistorie. For 20 år siden ville jeg bare have ’oplevet’ stedet, men i dag siger min erfaring mig, at historien har stor betydning og er med til at skabe et sted og de mennesker, der bor der.”

Line-Maria Lång fortæller, at hun for nogen tid siden var på et månedlangt skriveophold i Athen, og venner og bekendte foreslog hende at udforske en række af øerne, når hun nu var i Grækenland.

Og det er gået op for mig, at jeg ofte er rejst ud og ofte langt væk, men aldrig har opsøgt ukendte steder i mit eget land! Nu skal jeg til Aalborg, hvor jeg har været en enkelt gang,” siger hun.

Læse- og skriveoplevelser

Formålet med ”Hvem er Danmark?” er at lade forfattere og lokale borgere mødes, at skabe læseoplevelser og forhåbentlig nye læsere og nye skribenter i lokalområderne. Og samtidig at undersøge, hvem danskerne er. Ideen til projektet er Sara Strands, sekretariatschef i Dansk Forfatterforening, og den blev en realitet, fordi Nordea-fonden har støttet med 2,3 millioner kroner. Det betyder også, at den enkelte forfatter får et honorar på 40.000 – ud af det skal forfatteren selv betale transport og ophold. Her i foråret besøger de byen og skriver teksten. Til efteråret offentliggøres teksterne i lokale aviser, hvorefter forfatterne vender tilbage til deres byer for at deltage i et arrangement på biblioteket og holde en workshop eller et foredrag på en skole. Der arrangeres en skrivekonkurrence for skoleelever, DR producerer podcasts med en lang række af forfatterne, og Læseforeningen laver guidede læsninger. Alt dette stof samles på hjemmesiden hvemerdanmark.dk.