Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2019

Mikrofest – boghandel for små forlag

Det begyndte med, at 24 små forlag gik sammen om at trykke deres manifester i forlængelse af den årlige begivenhed Lille Bogdag og kaldte bogen Mikrofest. Nu bliver Mikrofest også en onlineboghandel for små forlag, hvis udgivelser skal kurateres, før de kan optages.

Af Roberta Montanari

Siden bogen Mikrofest med 24 små forlags forskellige manifester blev udgivet i januar 2018, er antallet af forlag, der er med i den kommende onlineboghandel af samme navn, vokset til 45. Bag initiativet, som er støttet af Statens Kunstfond og Fonden Roskilde Festival, står Christel Sunesen, forfatter og indehaver af forlaget Ekbátana, og Lars Emil Foder, som er musiker og forfatter.

Ifølge ham vil forlagene have lov at beholde deres særpræg, lade indtjening være sekundær og frem for alt udgive kvalitet og det, de selv tror på:

”I år er det femte år, Lille Bogdag finder sted. Publikum er stort og vokser hvert år, så vi kan se, der er et behov for den smallere litteratur. Men det er svært at orientere sig for både læsere, biblioteker, boghandlere og anmeldere, så vi tænkte: Hvorfor ikke samle os ét sted, hvor vi altid er tilgængelige og man kan se nyheder, læse, bestille bøger og se events?” spørger han.

Kvaliteten vurderes

Kvaliteten skal være i orden, understreger Lars Emil Foder. Et panel med blandt andre forfattere, litteraturforskere og bibliotekarer, som sidder to år ad gangen, skal vurdere den litterære kvalitet, inden et forlag kan optages. Her har Lars Emil Foder og Christel Sunesen ingen plads, for de skal ”passe på ikke at blande kasketterne sammen”, forklarer førstnævnte.

”Der er en utrolig fed ’vi gør det selv, og vi gør det nu’-ånd, som består af både yngre kræfter og erfarne folk som for eksempel Asger Schnack,” siger han.

For at blive optaget i Mikrofest må et forlag ikke ejes af en koncern og må højst have fire ansatte, det skal være et redaktionelt forlag, der ikke kun udgiver egne ting, og så skal det primært udgive skønlitteratur og have mindst tre udgivelser bag sig. Portalen går i luften til sommer.

Den sjette Lille Bogdag finder sted på Johan Borups Højskole i København den 25. og 26. maj. Se mere om arrangementet og deltagere på lille-bogdag.dk. ※