Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2019

Små forlag: Forlæggere – nu også med løn

Jensen & Dalgaard er et lille tomandsforlag på Vesterbro i København. Fra starten besluttede de to forlæggere, at de ikke ville vækste. For så ville de miste friheden til at lave bøger, de elsker, frem for bøger, der sælger. De lavede tre levesætninger for deres virke. To af dem er gået i opfyldelse, den tredje halter noget.

Af Roberta Montanari

Bjarne Michael Jensen & Jeanne Dalgaard har to hvidmalede racercykler hængende på væggen i den tidligere dame-
frisørsalon på Vester Fælledvej, der udgør deres forlagskontor. Deres respektive efter-
navne står på cyklerne, som de tager til møder, når vejret tillader det. Det vender vi tilbage til.

Klokken er ti en grå vinterformiddag, i lokalet ud til gaden er to fyldte skriveborde sat op med front mod hinanden. Her er stille jazzmusik og en koncentreret energi, bøger i reoler, plakater og finurlige genstande, der frister den besøgendes blik. På en hylde står et indrammet billede, ”Bibliofilia = kærlighed til bøger” lyder teksten slet og ret. I baglokalet står en grå chaiselong, hvor Jeannes drenge ofte ligger og læser forlagets nyeste børnebøger. Indimellem dukker den lokale Netto-bestyrer og andre stamkunder op for at købe en bog. Jeanne laver kaffe i tekøkkenet og åbner et vindue ud til gården, så katten Tosca kan smyge sig ind. Stedet er i virkeligheden mere end et kontor.

”Vi er her jo hele tiden, undtagen om aftenen, når vi går hjem til hver sit. Forleden kom Jeannes yngste dreng herned en lørdag formiddag, hvor jeg var ude. Da han så, jeg ikke var her, spurgte han: Er Bjarne ikke hjemme?” fortæller Bjarne og bryder ud i latter. ”Han troede, jeg bor her!”

Med mindst tolvtimers arbejdsdage og weekendarbejde er det måske ikke så mærkeligt, forklarer han. Jeanne tilføjer: ”Det er ligesom i gamle dage, hvor man boede på landet og arbejdede på  sin gård.” Forlaget har eksisteret i seks år og har hvert år udgivet omtrent 60 bøger, hvilket partnerne selv kan forundres over. ”Man skal bare lade være at tænke over det,” indskyder Jeanne.

Startede fra bunden

Jeanne Dalgaard er uddannet i teologi, Bjarne Michael Jensen i litteraturvidenskab. De mødte hinanden på det kristne forlag Alfa, hvor hun var redaktør og han en del af ledelsen. De fandt hurtigt ud af, at de nærede en kærlighed til den samme slags bøger. Bøger, som ofte slet ikke passede ind i den folkekirkelige ramme, som de var bundet af.

”Vi gik jo og lavede noget helt andet. Når jeg havde møder med ledelsen, skulle de nye udgivelser ligge fremme, og jeg tænkte: Åh nej, bare de ikke kigger i dem! Jeanne og jeg havde lavet en børnebog med Peter Adolphsen, hvor hovedpersonen gik og skar hovedet af statsministeren og kongen og dronningen. Allerede dengang gik vi og lavede en masse skægt, skævt og mærkeligt sammen. En dag var jeg inde og sparke til papirkurven på Jeannes kontor og sagde: Jeg gider sgu ikke det her mere!” fortæller Bjarne.

Det gjorde Jeanne heller ikke. Der gik et halvt år. Så havde de begge sagt deres stilling op og startet virksomhed sammen. De tog ingen bogprojekter med sig fra det gamle forlag. ”Det skulle bare være os helt fra bunden – hvad skal vi bruge? Vi sad hjemme hos mig, købte computere, anskaffede CVR- og ISBN-numre og fandt ud af tingene hen ad vejen,” fortæller Bjarne.

”I begyndelsen fik vi langtfra løn hver måned, men vi har billige andelslejligheder og klarede os via lavt privatforbrug.

”Vi startede med at sige, at der var tre ting …” siger Jeanne, og Bjarne fuldfører sætningen: ”… vi skulle have det sjovt, vi skulle have det sjovt, og vi skulle have det sjovt.”

”Ja, vi skulle have det sjovt, vi skulle kunne leve af det og også have god tid til det, vi lavede. Og de tre ting hænger jo lidt sammen. De to første ting er blevet til virkelighed, nu får vi løn hver måned. Men det er ikke lykkedes at få god tid, vi ville også gerne have 36 timer i døgnet,” siger Jeanne.

Litteratur, vi elsker

Deres udgivelser i dag er en blanding af skønlitteratur til voksne, dansk og oversat litteratur af blandt andet klassikere og så børnebøger, ofte rigt illustrerede og med historier, der med deres ord ikke bare ender godt på sidste side, men er skæve, skøre, kantede, vigtige, har deres egen puls og vil slå nogle døre ind. De to forlæggeres raison d’être er kort sagt at udgive bøger, de ”virkelig elsker”. Ofte følger de en forfatters arbejde og udgiver alle vedkommendes værker.

Vekselvirkningen mellem voksen- og børnelitteratur tilfører begge genrer noget godt, mener de. De har ikke noget pædagogisk projekt, men anser begge dele for litteratur og vil gerne give børn alternativer til mainstreamkulturen – for litteratur er ikke en suppeske, siger Bjarne, den er i sin egen ret. Deres succes skal ikke måles på økonomi og røde eller sorte tal på bundlinjen, understreger han. Jeanne ser gerne deres virke som en modbevægelse til liberalismens vækst-ideologi. For Jensen & Dalgaard er frihed til at lave de bøger, de vil, og berigende kreative samarbejder den bærende drivkraft.

”Vi er så begunstigede at arbejde sammen med vidunderlige mennesker. Forfattere, illustratorer og oversættere, der brænder for det ligesom os. De er der ikke for pengenes skyld, men fordi de ikke kan lade være. Så længe det er fedt, bliver vi ved,” siger Bjarne.

Jeanne forklarer, at kemien og samarbejdet med forfatterne er afgørende. De antager aldrig et manuskript uden først at have haft et møde med forfatteren og har sågar revet kontrakter i stykker ”på trods af gode manuskripter”, fordi samarbejdet ikke fungerede ”med lydhørhed og respekt begge veje”.

Ingen ansatte

Forlaget har i dag en årlig omsætning på tre millioner kroner og er blevet så populært, at det har måttet lukke brevsprækken p.t. for uopfordrede manuskripter. De to partnere insisterer nemlig på ikke at have nogen ansatte. Det eneste, de har udliciteret, er royalty-afregninger, der til sidst tog dem tre uger hver at lave. ”Jeg drømte en nat, at min dyne var blevet til et regneark; så var det på tide,” fortæller Jeanne. Bjarne siger:

”Vi besluttede tidligt, at vi ville ikke vækste. For med ansatte mister vi den frihed, vi har til at lave det, vi vil. Jeg har haft firma i Aarhus, hvor vi havde ti ansatte, og pludselig, åh gud, så er man ansvarlig for, at de mennesker kan betale deres husleje og banklån og brødføde deres børn og deres hund. Vi har aldrig udgivet en eneste bog for pengenes skyld, men det ville vi blive nødt til.”

Så de laver resten selv. Fra læsning af manuskripter, kontrakter, redigering, sats og layout og omslag til bogføring, markedsføring og bogmesser. De insisterer på begge at læse indkomne manuskripter og hinandens gennemredigerede tekster inden trykning. Som læsernes advokat er grundighed en dyd, for en bog skal kunne holde længe, siger Jeanne. Til gengæld er der kort fra beslutning til handling.

”Vi tager mange hurtige beslutninger, for vi skal ikke op i marketingafdelingen først og udarbejde strategier og regneark. Vi kigger på hinanden hen over skrivebordene og siger: Gør vi det, eller gør vi det ikke?” forklarer Bjarne.

Racercyklerne på væggen var oprindelig blå. De fandt dem brugte på Christianshavn, skilte dem ad, spraymalede dem, og det lykkedes at samle delene igen, voila, nye cykler. Lidt ligesom forlaget. ※