Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2024

Forlag con amore: Gemt, glemt og overset litteratur

De seneste ti-femten år har der været et boom af mikroforlag i Danmark. I dag er der op mod 80 små forlag, og en stor del af dem udgiver kvalitetslitteratur, danske såvel som oversatte titler. Et mikroforlag drives typisk af én person, eller måske to eller tre, og udgiver få titler om året. Tit er det den oversete og glemte litteratur, som mikroforlæggeren udgiver – og selvfølgelig den, som vedkommende selv brænder for. Yderligere et karakteristikum ved mikroforlag er, at de sjældent er voldsomt indbringende.

Det er forlag con amore.

Af Lene Møller Jørgensen

Det er lysten, der driver værket, lyder en gammel kliché. Og den passer fint på de fleste forlæggere på de små forlag, mikroforlagene. Der bliver sjældent hævet honorar til forlæggeren – til gengæld elsker de deres bøger og udgiver, fordi de ikke kan lade være.

Forlæggerne bag mikroforlagene kender meget ofte hinanden, de ved, hvem der udgiver hvad, hvordan og hvorfor. En af de forlæggere, der kender allerflest af de måske 70-80 mikroforlag og deres litterære rolle i Danmark, er Christel Sunesen. Men er mikroforlagene en reel aktør og væsentlige i bogbranchen?

”Ja, hvis vi skal helt op på de høje nagler, så er mikroforlagene en modkultur til en ellers kapitalistisk forlagsbranche. De små forlag tør satse, og de tør udfordre og eksperimentere og skaber dermed et bredt litteraturlandskab, for et mikroforlag består typisk af én person, som brænder for lige præcis de bøger, forlaget udgiver.”

Sådan lyder – en del af – Christel Sunesens svar på spørgsmålet om de små forlags betydning. Hun har meget mere at sige om den ting, og det vender vi tilbage til efter en kort præsentation.

Christel Sunesen er uddannet i dansk og retorik, forlægger med eget mikroforlag, Ekbátana, hun er medinitiativtager til den første Lille Bogdag, en bogmesse udelukkende for små forlag, som er blevet en årligt tilbagevendende begivenhed – i år er der 10-års jubilæum – og Christel Sunesen er stadig en del af bogmessens planlægnings- og afviklingsgruppe sammen med bl.a. Lars Emil Foder. Han er forfatter, sangskriver og musiker, og sammen står de også bag Mikrofest, som er en online boghandel, en bogklub og en platform for bøger fra små kvalitetsforlag.

Og så vender vi tilbage til spørgsmålet om, hvorfor de mange små forlag, der brænder for litteraturen, er vigtige i den danske forlagsverden.

”Ja, selvfølgelig brænder de store forlag også for nogle af deres titler, men når man netop udgiver ganske få titler om året, så er hver eneste titel afgørende. Det er ofte fra mikroforlag, at der kommer noget nyt, de er med til at få litteraturen op at flyve. De mange mikroforlag, deres diversitet og deres samarbejde er unikt for Danmark, jeg vil kalde det en bevægelse, en broget bevægelse med hvert vores unikke, litterære udtryk,” siger Christel Sunesen.

Do-it-yourself-ånd

Det kan være en ensom affære at være en enkeltmandvirksomhed med sit helt eget unikke udtryk, men samtidig har de små forlag så meget tilfælles, at det også skaber et sammenhold og et samarbejde. De mødes fysisk på bl.a. Lille
Bogdag, og mange af dem er med i en Facebookgruppe, hvor de kan hente gode råd og dele erfaringer.

”Der er ingen konkurrence mellem os, vores litterære udtryk er vidt forskellige, og vi er klar over, at vi står stærkere sammen end hver for sig. Vi er fælles om en slags do-it-yourself-vibe,
hvor de fleste af os står for nærmest alle dele af forlagsarbejdet – fra at læse manuskripter og redigere til at lave bogføring og stå ved vores stande på messer,” siger Christel Sunesen.

Mikroforlagene har ofte en profil, eller man kan kalde det en mission, om at bringe den glemte, oversete og overhørte litteratur frem i lyset. Litteratur fra Danmark eller fra lande, hvor der udkommer stor litteratur, som aldrig eller sjældent oversættes til dansk.

”Der er også mange debutanter på de små forlag, og så skal vi ikke glemme de mange digtsamlinger fra mikroforlag – digte er sjældent brødfødende, men en vigtig del af litteraturen.”

Der er mange eminent gode bøger, som ikke ville udkomme, hvis det ikke var for de små con amore-forlag, mener Christel Sunesen.

Kunsthjertet

I 00’erne forsvandt mange af de mellemstore forlag fra markedet, de blev opkøbt af de store, og det har givet grobund for et lag af mikroforlag. De store forlag holder øje med udgivelserne fra de små og hapser ofte lovende forfattere med en bog eller to i bagkataloget. Men det går også den modsatte vej, siger Christel Sunesen, så en forfatter søger mod et mikroforlag. Måske tiltrukket af en aktivistisk profil, af det nære samarbejde eller af smukt og gedigent boghåndværk, som mange små forlag prioriterer højt.

På Ekbátanas hjemmeside skriver Christel Sunesen, at ”forlaget primært udgiver ny dansk litteratur og tværkunstneriske værker – og hvad der ellers får kunsthjertet til at slå hurtigere”.

Tværkunstneriske udgivelser er, hvor kunstgenrer mødes – f.eks. har hun lavet et sæt spille-
kort, hvor der på talkortene er digte af 34 forskellige danske forfattere, og billedkortene har hver deres originale stykke billedkunst.

”Så kan man spille ’Røvhul’ og læse digte på én gang. De tværkunstneriske værker bryder med vores faste forventninger og kan åbne op for et andet blik på verden,” siger hun.

Kludetæppeøkonomi

I 2023 fik Christel Sunesen og forlaget Sidste Århundrede (som du kan møde på en af de næste sider i dette tema) Sigvaldi-prisen, som Statens Kunstfond uddeler årligt til to mikroforlag. Prisen er, foruden æren, på 75.000 kr. til hvert forlag – penge, der som oftest falder på et tørt sted.

Hun har typisk udgivet fire-fem titler om året, men de seneste år er det dog nærmere otte. Forlaget har eksisteret siden 2013, og 2022 var det første år, hvor hun kunne trække en mindre månedlig løn ud til sig selv, men Ekbátana har efterhånden også en del titler på hylderne, og så har forlaget overtaget alle titler fra Asger
Schnacks Forlag, efter at han er gået på forlæggerpension. Christel Sunesen har det, hun kalder en kludetæppeøkonomi, som ud over forlaget er stykket sammen af foredrag, korrekturlæsning, events m.m.

”Forlæggeren på et mikroforlag kan sjældent leve af det, men udgiver con amore – fordi de bare ikke kan lade være. På den måde minder forlæggernes og forfatternes vilkår om hinanden,” siger Christel Sunesen, der godt kunne ønske sig, at Statens Kunstfond fik tilført ekstra midler, så det var muligt også at oprette arbejdslegater til forlæggere på mikroforlag. ※

 

Mikrofest er en online-boghandel og et udstillings-vindue for små forlag. Ca. 40 uafhængige mikroforlag er med på Mikrofest. De er alle blevet godkendt af et litterært fagpanel, så der sikres en høj litterær kvalitet. Navnet Mikrofest er sammensat af ordene mikroforlag og manifest. Læsefest er en bogklub tilknyttet boghandlen. Medlemmer får tilsendt en ny, udvalgt bog fra et af forlagene hver anden måned.

 

Lille Bogdag er en litteraturfestival for mikroforlag, der hvert år løber over en forårsweekend på Johan Borups Højskole i København. Det er d. 11.-12. maj i år, hvor den har 10-års jubilæum. 50 forlag og tidsskrifter udstiller, og ca. 50 optrædende er på scenen.

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte