Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2024

Husk lige opgørelsen!

Gør det til en årlig vane at tjekke, om du får dine opgørelser og betalinger til tiden

Det skaber problemer for forfattere, oversættere og illustratorer, hvis ikke man sørger for at få årlige opgørelser fra forlaget over salget af ens bøger. Ligegyldigt hvad der står i kontrakten, kan du anmode om en årlig opgørelse efter ophavsretslovens § 55a og § 57.

Forlagets opgørelse og betaling skal ske til tiden, ellers kan kontrakten ophæves.

Ophæves kontrakten, går alle de overdragne rettigheder retur til ophaver, og så kan forlaget ikke udgive bogen længere. Krav på betaling består, og der kan være mulighed for erstatning. Overskrides frister, skal du følge op ”straks”, ellers kan du blive ramt af passivitet. Et økonomisk krav, der rammes af passivitet, vil blive anset for at ”give henstand”, og det kan give problemer. Søg altid juridisk bistand, inden du ophæver.

Krav på betaling forældes efter tre år.

Får du ikke opgørelser, udsættes forældelsen. Der gælder dog en ultimativ tiårsfrist for at få sagen oplyst og kravet bragt til betaling. Kan man ikke få forlaget til at betale et oplyst krav inden for de tre år, skal man gå til retten, ellers indtræffer forældelsen.

Viden om det årlige salg kan føre til tilbagegang af rettigheder,

hvis du har ”udsolgtkriterier” i din kontrakt.

Gem de årlige opgørelser.

Ifølge ophavsretslovens § 55 b kan man få aftale-justeret betalingen for rettigheder, man har solgt for billigt. Det gælder også engangshonorarer. Det kræver, at man kan dokumentere, at man har fået uforholdsmæssigt lidt, i forhold til hvad forlægger og andre har tjent. Der kan gå mange år, før aftalejustering kan kræves. Og forlag skal kun gemme oplysninger i tre til fem år. Så sørg for at få og gemme oplysninger om dine værkers udnyttelse – det gælder for alle med engangshonorarer.

Går dit forlag konkurs, kan du kun anmelde krav, som du kan bevise. Får du ikke fuld betaling fra boet, kan du trække dit tab fra i skat.

DFF anbefaler, at du gør det til en vane årligt at sikre, at du får dine opgørelser og betalinger til tiden.

Ryk gerne en til to gange for dem inden for en til to uger. Overskrides betalingsfrister med mere end to uger, bør du søge juridisk bistand. ※

Af Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk