Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2018

Hype på de sociale medier giver salg i boghandlen

Instagram, omtaler og interviews
får folk i boghandlen, fortæller
erfaren boghandler

Af Lene Møller Jørgensen

”Dagbladsanmeldelser betyder ikke meget, og meget mindre i dag end tidligere, når det handler om at sælge bøger i vores boghandel,” siger boghandler Marianne Møller, indehaver af den traditionsrige, 113 år gamle boghandel Kristian F. Møller på Store Torv i Aarhus. Hun fremhæver – på linje med flere forlag og redaktører i dette tema – de sociale medier som Facebook, men især Instagram, når det store salg skal rulle i boghandlen.

”Omkring nogle bøger opstår der en helt særlig hype, og det har selvfølgelig kolossal betydning for salget. Et godt eksempel er
Leonora Christina Skov og hendes seneste roman, Den, der lever stille. Hun er en forfatter, der går i dialog med læserne. Også kulturstof i form af omtaler og interviews gør indtryk på læserne,” siger Marianne Møller.

Hvilken betydning har det, om en bog anmeldes godt eller dårligt i en anmeldelse i de store aviser?

”Det afhænger af genre,” svarer Marianne Møller. ”For en krimi er det ligegyldigt, en dårlig anmeldelse interesserer ikke krimi-
læsere. Det er anderledes med de mere litterære bøger. Lad mig sige det på den måde, at hvis en roman får en god anmeldelse, så kommer der flere og spørger efter den.”

For billedbøger og børnebøger betyder anmeldelser i aviserne stort set intet ekstra salg, vurderer hun.

”For det første er der så utrolig få børnebøger, der anmeldes. Når de så bliver det, har anmelderen ofte fokus på f.eks. de mere kunstneriske og eksperimenterende billedbøger. Og jo, der er et lille segment, et Politiken Plus-segment, der så efterspørger dem. Men det mærker vi ikke meget.” ※

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte