Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2024

Kassererberetning

Af Henrik Poulsen

Årsregnskabet 2023 dokumenterer en stabil og kontrolleret drift af Dansk Forfatterforening. Årets resultat, der både rummer drift og finansielle poster, viser et overskud på 332.250 kr. Det skyldes først og fremmest en gunstig udvikling på de finansielle poster, men også på den primære drift er der overskud, til trods for at posten Aktiviteter og projekter er mere end 100.000 kr. over budgettet.

Indtægter

Foreningens tre indtægtskilder er medlemskontingentet, administrationsbidraget for varetagelsen af Autorkontoen samt lejeindtægter i Strandgade 6, st.

I lighed med sidste år er grundkontingentet igen øget med små 100.000 kr. i forhold til budgettet. Foreningen oplever med andre ord en fortsat stigning i antallet af medlemmer, og det er meget glædeligt, at vi både kan tage imod nye medlemmer og fastholde eksisterende medlemmer.

Det samlede administrationsbidrag til Autor-
kontoen er øget med godt 60.000 kr. Det skyldes især et større bidrag fra de såkaldte IUM-midler til ophavsretligt arbejde samt et større bidrag fra pulje B (Kulturplus kollektive midler) til Autorkontoen, som udvalget havde fornøjelsen at uddele i efteråret. Administrationsbidraget udregnes efter de faktiske administrationsomkostninger (f.eks. medgået tid) inden for en ramme.

Det mindre fald i lejeindtægter/andre indtægter skal ses i lyset af, at indtægterne i 2022 var ekstra høje, idet foreningen husede projektet ”1 år med tegneserier”.

Udgifter

Udgifterne er små 100.000 kr. større end budgettet, men kan stadig rummes inden for årets indtægter.

Den største post på udgiftssiden er naturligt nok Løn og sociale ydelser. Men faktisk er lønomkostningerne faldet, hvilket primært skyldes, at en projektansættelse er udløbet. Dansk Forfatterforening driftes af et lille, men meget effektivt, sekretariat. De øgede udgifter i 2023 skyldes, at der i regnskabet er taget højde for en udgift til maling af toiletter, dele af mødelokaler og hoveddør. Dette arbejde udføres i 2024. Derudover er portoen steget på medlemsbladet Forfatteren og lønnen hævet for redaktøren.

Som nævnt er udgifterne til Aktiviteter og projekter øget med mere end 100.000 kr. i forhold til budgettet. Posten Aktiviteter og projekter er regnskabets dynamiske post. Her har bestyrelsen mulighed for at præge foreningen fagligt og politisk. Det er derfor naturligt, at der er større udslag her end på de andre poster. Det er foreningsaktiviteter, der kommer medlemmerne til gode, og den forholdsvis store post vidner om en aktiv forening. Beløbet dækker over bl.a. Bogforum-aktiviteter (hvor faggrupperne i øvrigt dækker 50 procent af udgifterne), generalforsamling og valg til bestyrelse samt en undersøgelse af socialområdet, der er relevant for forfattere, illustratorer og oversættere, hvilket vil øge den service, sekretariatet yder medlemmerne. Der er også i 2023 anvendt mere end 50 procent mere end året før på medlemsfester og -møder. Vi har oplevet et større tab på debitorer, dvs. ubetalte kontingenter, end budgetteret. I samarbejde med faggruppernes styrelser arbejdes der i slutningen af hvert regnskabsår på at inddrage kontingentrestancerne gennem direkte og venlig henvendelse.

Periodeafgrænsninger under Aktiver (178.581 kr.) dækker primært over tilgodehavender på kontingent samt forudbetalte udgifter (betalt i 2023, men vedrører 2024).

Periodeafgrænsninger under Passiver (506.113 kr.) dækker primært over en bevilling på 500.000 kr. modtaget fra Statens Kunstfond i slutningen af 2023, som er et tilskud til kursusaktiviteter i 2024.

Resultatet

Regnskabsåret 2023 slutter med et resultat på næsten 30.000 kr. før finansielle poster. Ud af et samlet driftsbudget på over fem millioner kr. er det et meget tilfredsstillende resultat. Lægger man dertil de finansielle poster på 302.373 kr., ender vi som sagt med et årsresultat på 332.250 kr. mod forventet et plus på 4.886 kr.

Bestyrelsen anbefaler, at årets resultat overføres til 2024.

Finansielle poster

Det gode resultat skyldes først og fremmest kursreguleringen på vores værdipapirer. Medvirkende hertil er både rente-
tilskrivninger på indestående og udbytte af værdipapirer. Det er bestyrelsens fortsatte opfattelse, at investeringen i værdipapirer, som vi foretog for nogle år siden, da renten på indestående var negativ, var en fornuftig beslutning, og at den fortsat har et langsigtet perspektiv.

Det er imidlertid ikke denne forenings opgave at øge de opsparede midler, men bruge dem til gavn for medlemmerne. Der udestår derfor nogle overvejelser om, hvordan de opsparede midler skal anvendes, hvis vi beslutter at realisere dem.

Samlet set

Når regnestykket gøres endeligt op, jf. balancen, har Dansk Forfatterforening en egenkapital på 6.374.819 kr. pr. 31.12.23, inkl. de opsparede midler i primærgrupperne og interessegrupperne. Det må betragtes som en solid og sikker garanti for en forening som vores med de forpligtigelser, der er.

Budget 2024

I gennemgangen af regnskabet 2023 har jeg været inde på flere poster i Budget 2024. Overordnet er der ikke planlagt større omkostningstunge aktiviteter, men en fortsættelse af praksis, der har været gældende.

Indtægtssiden rummer en almindelig fremskrivning.

På udgiftssiden øges gruppetilskuddet, da Illustratorgruppen i 2024 forventes at få status af primær faggruppe. De øgede omkostninger til bladet Forfatteren er begrundet i regnskabsgennemgangen. Posten Aktiviteter og projekter er mindre, da foreningen ikke skal gennemføre et omkostningstungt (porto) valg til bestyrelsen, der ifølge vedtægterne kun finder sted hvert andet år.

Årets resultat budgetteres til at være 7.871 kr., da vi ikke indregner eventuelle kursreguleringer og renter fra de finansielle poster. Det er øjebliksbilleder, der kun har værdi, hvis de realiseres her og nu. ※