Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2024

SKAB!

SKAB! er et unikt tilbud i Aarhus for historieskabere, der trives med at arbejde i samme rum som andre. En illustrator og en forfatter giver tegne- og skriveoplæg – det er som at have vundet frit valg på alle hylder i en skabende tombola, siger arrangørerne bag. Og så er det gratis.

Af Annie Bahnson

SKAB!” foreslog illustrator Anya Winqvist, da vi på et styregruppe-møde i Aarhusgruppen sidste år skulle finde på et navn til et nyt koncept som udvikling af det daværende ”Skriv løs”.

Det købte jeg med det samme. SKAB! som bydeform af at skabe er meget rammende for det, vi gerne vil med konceptet: skabe et fællesskab for personer med
seriøs en seriøs trang til at skabe fortællinger.

Intention

Vi vil gerne skabe et rum, hvor vi samles omkring både visuelle og skrevne narrativer. Alle historieskabere er velkomne, både skrivende og tegnende, skønlitterære og dokumentarister, og uanset hvilket medie og form man arbejder med. Film, illustration, sangtekster, lyrik, drama, prosa, lyd, tegneserie m.m. Det vigtige er kun, om man trives med at arbejde i samme rum som andre og positivt mærker den gensidige energi og inspiration.

Det gør jeg selv. Det var en af grundene til, at jeg i sin tid meldte mig ind i Dansk Forfatterforening. Jeg havde gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur og elskede og savnede den magi, der opstod, når jeg skrev i rum med andre. Jeg havde set, at Forfatterforeningen tilbød noget, der hed ”Kom og skriv”, og vidste, at det lige var noget for mig. Så opdagede jeg, at det foregik i København, og da jeg bor i Aarhus, måtte jeg selv tage initiativet.

På Godsbanen i Vogn1, hvor Aarhusgruppen holder til, fik ”Skriv Løs” en aften om måneden. Det viste sig, at der var flere end mig, der havde behovet, og ”Skriv Løs” voksede. Det gik virkelig godt, men så BUM! kom corona, og så gik den ikke længere.

Sanselighed

Som så mange andre i coronatiden gik jeg også online med ”Skriv Løs”. Der er bestemt muligheder i den digitale form, men for mig var det hæmmende. Jeg savnede alt det sanselige: æsker med ord i, foldebøger, kroppe med bevægelser og ansigter med mimik, den sky af fælles koncentration og kreativitet, der damper fra deltagernes hoveder, fingrenes dans over tastaturer, stole, der knirker, hjerter, der banker, og lugten af nærvær, madpakker og papir.

”Skriv Løs” var delvist finansieret af Dansk Forfatterforening og Aarhus Kulturudviklingspulje, og det hedder ”udviklingspulje” af en grund. Den støtter ikke det samme kulturtilbud igen og igen, så jeg måtte sammen med Aarhusgruppen tænke nyt, og hermed blev SKAB! skabt.

Eksperimentarie

SKAB! er for mig en legeplads, et eksperimentarie, hvor jeg har frie hænder til sammen med deltagerne at opfinde og afprøve nye benspænd og metoder at skrive efter og nye former for opvarmningsøvelser. Nogle gange har vi haft et tema efter deltagernes ønsker: plot, dialog eller karakteropbygning. Andre gange laver jeg oplægget ud fra, hvad jeg selv er optaget af: den naturlige historie, stilistik eller kortprosa. Helt andre gange er det opvarmningsøvelsen for øvelsens/eksperimentets egen skyld. Hvad sker der ”hvis … ”, eller hvad kan vi skabe ”når…”.  Desuden tager vi på walk and write og afprøver nye flowskrivningsmetoder.

Et par sæsoner har jeg kørt SKAB! og forsøgt at tænke mine oplæg og opvarmninger således, at de kunne rumme både ord- og billedfortællere. Men når jeg nu engang er forfatter, tænker jeg hovedsagelig som forfatter, og der har kun været få tegnere forbi. Til gengæld har SKAB! været besøgt af både sangskrivere og dramatikere, og har en aldersspredning fra 14 til 74.

Samarbejde med illustratorer og forfattere

De gange, hvor en illustrator er dukket op, og illustrator og forfatter fik indblik i hinandens kreative processer og tilgange til fortælling, gav en særlig inspiration, som kunne være spændende at arbejde mere med. Tænk, hvis SKAB! også kunne blive et rum, hvor forfattere og illustratorer kunne finde hinanden og indgå samarbejder på tværs.

For at tage dette ønske alvorligt har SKAB! i denne sæson både mig som forfatter og Anya Winqvist som illustrator til at facilitere øvelser, inspiration og samarbejder.

Anya har fulgt SKAB! som “bagmand” fra sin tidligere post i styregruppen for Aarhusgruppen, men også som sporadisk deltager. Som primært tegner har hun tænkt, at det kunne være dejligt at blande tegneoplæg af en fagperson med tegnerbaggrund ind i konceptet. Denne fagperson er nu blevet Anya selv.

Vi håber, at flere tegnende vil deltage, også selv om de i forvejen har andre tegnefællesskaber. Det er vores håb, at rummet med forskellige kreative hjerner kan inspirere på nye måder.

For professionelle og ambitiøse amatører

SKAB! er både for professionelle og folk, der har tegning og skrivning som seriøs interesse, og denne blanding giver noget særligt. Uanset om man er ny eller gammel, tegner eller skribent, er det givende at udveksle erfaringer, processer og kunstneriske intentioner.

Vores ambitioner

Det er vores ambition, at deltagerne til stadighed er med til at videreudvikle konceptet med ønsker og forslag til indhold. Vi håber også, at vi lærer af hinanden som igangsættere og udvikler os sammen, så vi kan blive skarpere på at lave oplæg, der tilgodeser alle.

Et rum med noget på hjerte

Vi er fantastisk heldige at have Vogn1 på Godsbanen i Aarhus til vores rådighed. I dagtimerne holder Skrivekunstskolen til her, så væggene flyder med ord og bøger. Rummet er gavmildt med sin størrelse, indretning og sit inspirerende udvalg af møbler. Siddemulighederne er varierede og spænder fra hård spisebordsstol ved fælles skrivebord til aleneplads i blød øreklaplænestol med noter af bedstemor. Her er en knurrende kaffemaskine, et ustemt klaver, (b)ordtennisbord og ikke mindst vores muse: et udstoppet katterovdyr med pletter.

En SKAB!s-aften fra 17-20

De første 40-50 minutter af en SKAB!s-aften laver vi oplæg og øvelser. Den nye udfordring her kan være at tegne, hvis man er forfatter, og at skrive, hvis man er tegner. Vi tror på, at man også får inspiration af at beskæftige sig med en kreativ form, man ikke mestrer og er vant til. Har man ikke lyst, lader man bare være.

Det er også vores ambition at udvikle oplæg, der kan løses af og tilgodeser begge grupper. Efter vores oplæg kan man vælge at følge med Anya hen på hendes magiske værksted og fordybe sig billedskabende, eller man kan blive i Vogn1 og skrive i stilhed.

Ca. 20 minutter før vi slutter, samles vi til en snak om, hvad deltagerne har fået ud af aftenen. Her kan man også debattere forfatter-illustrator-relevante emner som forlag, marketing, forsider, arbejdsvaner m.m.

Tilmelding og Facebook

SKAB! kører med tilmelding fra gang til gang, hvilket betyder, at man ikke binder sig til andet end de tre timer, man er der. Hvis man syntes, det var inspirerende at være med, så kommer man igen. Hvis man hellere vil stene flimmer eller arbejde for sig selv, så bliver man væk.

Den 13. august gik den nye sæson af SKAB! i luften med titlen ”Vi går i barndom”. Vi mødes ca. en gang om måneden, og i gruppen ”Skab!” på Facebook kan man altid orientere sig om, hvad der skal ske, og hvad der er sket. Her er man velkommen til at komme med forslag til temaer og i god og konstruktiv tone kommentere på aftnernes forløb.

Vi glæder os til at se endnu flere SKAB!s-deltagere – lad os skrive og tegne på kryds og tværs.※