Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2024

Vagtskifte på Hald

45-årige Thomas Rafn er ny centerleder på Hald Hovedgaard. Han overtager efter Gitte Rannes og Peter Q. Rannes, der stopper som henholdsvis kogekone og centerleder på Hald efter mere end 25 år.

Af Lene Møller Jørgensen

Der har været vagtskifte på Hald.

Efter 25 år har ægteparret Gitte Rannes og Peter Q. Rannes, henholdsvis kogekone og centerleder, besluttet at forlade Hald Hovedgaard, der både har været deres arbejdsplads og hjem gennem – næsten – alle årene.

Den nye mand på posten som centerleder er 45-årige Thomas Rafn, som kommer fra et job som leder af Frederikshavns Kunstmuseum. Han blev ansat i slutningen af sidste år og har siden glædet sig til Hald.

”Min kone havde set stillingsopslaget og sendte det til mig, og jeg blev forelsket, i samme øjeblik jeg læste det. Hald er jo et, kan man godt sige, legendarisk sted, et sted, hvor der bliver skabt litteratur, og hvor jeg skal være med til at skabe rammerne for skabelsen af litteratur,” siger Thomas Rafn, der er cand.mag. i dansk og valgte faget, fordi han forestillede sig, at han så kunne læse litteratur hele dagen lang.

Et nedslidt kursuscenter

I dag er Hald på mange måder et litterært centrum, og Hald Hovedgaard, Det Danske Forfatter- og Oversættercenter, er veletableret blandt forfatterstanden, men sådan var det ikke, da Peter Q. Rannes først kom til Hald som deltidsansat projektmedarbejder i 1997-98. På det tidspunkt var visionen om at skabe et Forfatter- og Oversættercenter en idé, som nogle medlemmer af Halds bestyrelse havde drømt om og arbejdet på i flere år.

”Dengang var det bare et nedslidt kursuscenter,” siger Peter Q. Rannes, som efter et års tid eller to blev tilbudt jobbet som centerleder og takkede ja. Han havde tilknytning til bestyrelsen, som han selv siger, og han var og er litteratur-
interesseret, uddannet i litteraturvidenskab og arabisk, og gik helhjertet ind for visionen om at danne Forfatter- og Oversættelsescentret.

”Og lidt før årtusindeskiftet kom vi, dengang dog kun midlertidigt, på finansloven, og så ryddede vi hele kursuskalenderen og åbnede for forfattere og oversættere på Hald.”

Sådan begyndte det, og på cirka samme tidspunkt flyttede Gitte og Peter ind i bestyrerboligen på Hald. Og det nedslidte kursuscenter er i løbet af årene med de to blevet løftet og renoveret.

Kogekone ved et tilfælde

Hald er et refugiested for forfattere, oversættere og illustratorer. Og når de er på skriveophold, laver de selv mad, og der er ingen kogekone i køkkenet, men alle årene har stedet også fungeret som kursuscenter, dels med kurser med et litterært sigte, men også andre typer. På et tidspunkt tilbage i begyndelsen af årtusindet var der brug for en kogekone en gang imellem. Og så gik Gitte Rannes i køkkenet.

”I nogle år var det en midlertidig løsning, men så greb det om sig. Og blev en fast stilling,” fortæller hun.

Og nu er det slut, men hverken hun eller hendes mand er særlig sentimentale eller føler vemod over at skulle forlade Hald. Et kapitel er lukket, og de har længe forberedt sig rigtig godt på det nye, bl.a. ved at flytte.

”Vi købte et hus ved Nibe for 12-13 år siden og har brugt det som weekend- og feriehus i alle årene og har hele tiden haft for øje, at det skulle være vores hjem efter Hald,” siger Peter Q. Rannes.

Gitte Rannes ser frem til at kunne bruge al sin tid i huset ved Nibe, og især til et helt bestemt sted:

”Jeg glæder mig til bare at luge, plante og holde min køkkenhave. Hele tiden,” siger hun, ”haven er det sted, jeg allerbedst kan lide at være. Og i vintermånederne, hvor man ikke kan komme i haven, skal jeg sidde indenfor i varmen og planlægge, bestille frø og glæde mig til at komme derud igen.”

Rannes flytter sogn

Peter Q. Rannes og Thomas Rafn har i den kommende tid et overlap på Hald, men ellers har Peter absolut ingen intentioner om at komme forbi sin gamle arbejdsplads.

”Jeg vil gøre som en præst, der forlader sit embede – nemlig flytte til et andet sogn. Jeg har gennem 25 år siddet på et kultursted og varetaget en halvoffentlig opgave, og så synes jeg faktisk også, at det er rimeligt og på sin plads at forlade den og lade nye folk og nye kræfter komme til. Vi er nok ikke helt så skarpe, som vi var for 25 år siden. Hald er på mange måder formet efter vores kompetencer, og nu skal der nye og andre kompetencer til,” siger han.

Når Gitte Rannes tænker tilbage på sit arbejde som kogekone på refugiet, er der to ting, hun gerne vil fremhæve:

”Alle de søde mennesker, der har været igennem huset i vores tid her, og så det at få lov til at arbejde så smukt et sted som Hald,” siger hun. Og på spørgsmålet om, hvad hun ikke vil savne, lyder svaret:

”Køkkenarbejde gennem så mange år er hårdt og med mange tunge løft, og når vi har haft kurser, har jeg stået for morgenmad, frokost og middagsmad, så det bliver til lange dage og til en arbejdsuge på op til 70 timer. Nu bliver det fantastisk ikke at stå så tidligt op hver morgen.”

Gitte Rannes er forfatter til kogebogen Forfatternes køkken. Opskrifter fra det litterære folkekøkken – og andre gode retter fra Hald Hovedgaard, som mange kursister har købt og taget med sig hjem efter et ophold på hovedgården. Men der kommer ikke flere bøger fra hendes hånd, forsikrer hun.

Peter Q. Rannes skal skrive artikler, han har et par foredrag i kalenderen, hobbyer og en stand på Bogforum, hvor han forventer at gense nogle af de mange mennesker, han kender fra Hald. Og så er der stadig noget renovering tilbage på huset ved Nibe, siger han.

Halds DNA

Hald Hovedgaard, Det Danske Forfatter- og Oversættercenter, er på finansloven, modtager støtte fra Viborg Kommune og har også en del kursusvirksomhed, der bidrager til økonomien – f.eks. har Dansk Forfatterforening et weekendkursus på Hald hvert år. Men hovedopgaven på Hald er at tilbyde gratis legatophold, litterære refugieophold, til etablerede oversættere, forfattere og illustratorer. Og netop arbejdsro, siger Peter Q. Rannes, er der endnu større behov for i dag end for 25 år siden, da centeret blev oprettet.

”Refugieopholdene er stedets DNA,” siger Thomas Rafn, ”det er et grundfundament at tilbyde et geografisk frirum og vise forfattere og oversættere, at deres arbejde bliver taget så alvorligt, at her kan man komme og få rum til at arbejde og skrive. Hald er en markant tilstedeværelse i det litterære landskab og har udadvendte litterære koblinger; regionalt, nationalt og ja, internationalt.”

I skrivende stund er der stadig nogle dage, til Thomas Rafn tiltræder, men han fortæller, at han selvfølgelig kender Hald som en velsitueret kulturinstitution i Danmark, og han tager fat på sin nye stilling ved i første omgang at sætte sig ind i hovedgårdens historie.

”Jeg skal i arkivet og læse, jeg skal rundt i bygningerne, lære dem at kende og finde ud af, hvad der er foregået tidligere,” siger Thomas Rafn. Han har indtil videre ingen nye ideer, strategier eller planer om projekter. Det er alt, alt for tidligt. Og ligesom det afgående bestyrerpar har gjort det, vil han finde sin egen måde at videreføre Hald Hovedgaard på.

Kunst, kultur og litteratur har været et omdrejningspunkt i Thomas Rafns arbejdsliv. Han kommer fra en stilling som leder af Frederikshavn Kunstmuseum, og inden da var han og hans norskfødte hustru, billedkunstner Jeanette Sætre, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, ledere af et kunstnerdrevet udstillingssted af samtidskunst på Sæby Hovedgade. Halds nye centerleder kan også skrive antikvarboghandler på cv’et, oversætter af tekniske tekster og manualer, ligesom han var med til det grafiske arbejde på det tværkunstneriske magasin Victor B. Andersens Maskinfabrik. Ud over sit danskstudie er han uddannet fra Kent Institute of Art and Design, hvor grafik og foto var en grundlæggende del af uddannelsen.

Når Jeanette Sætre og Thomas Rafns to børn er færdige med skoleåret til sommer, flytter familien ind i bestyrerboligen på Hald Hovedgaard, og efter sommerferien begynder børnene på Hald Ege Friskole.

”Jeg ser frem til at bo der, hvor jeg arbejder, jeg kan godt lide, at grænserne flyder sammen – at det så også er et smukt og legendarisk sted, gør det jo bare bedre. Der er masser af plads i bestyrerboligen og nogle fantastiske rum, der egner sig som atelier for min kone. Jeg passer ikke rigtig ind på det regulerede arbejdsmarked, men passer bedst i en stilling, hvor der ikke på forhånd er noget rigtigt eller forkert.” ※

Hald Hovedgaard er, som foregående år, åben for løbende ansøgninger om refugieophold. Se på Halds hjemmeside under ”Litterært legatophold”, hvornår der er ledige uger.

Halds Bestyrelse (2022-2025): Formand Morten Visby (formand for Dansk Forfatterforening), Britta Thuun-Petersen og Christian Lützen, (begge Viborg Kommune), Charlotte Inuk (Danske Skønlitterære Forfattere), Lotte Thrane, (Dansk Forfatterforening), Juliane Wammen, (Dansk Oversætterforbund)