Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2015

Q+A Førstehjælp til markedsføring

Forfattere får konstant at vide, at de skal markedsføre sig selv og deres værker. Men det kan være vanskeligt at finde ud af, hvad man konkret skal gøre, når man tager de første skridt ned ad markedsføringsstien. Her kommer nogle gode råd om at komme i gang.

 

Af Maiken Ingvordsen og Anna Bridgwater

Forfattere får at vide, at de skal være der, hvor læserne er. Men hvordan finder man ud af, hvor fx erotisk interesserede krimilæsere er?

Der er to indgangsvinkler inden for tribal marketing (markedsføring til stammer eller specifikke grupperinger, red.), som jeg arbejder med. Den første er, at du skal opsøge læserne der, hvor de er. Ræk ud efter eksisterende stammer.

Skriver du om specifikke emner, så har du sikkert også en interesse for dem, og derfor vil du som udgangspunkt automatisk også selv kende “miljøet”. Du læser blogs, er med i Facebook-grupper, følger lignende forfattere etc.

Jeg tror ikke, at der findes (mange) blogs og Facebook-grupper, der dækker både erotik og krimi, men de to emner har hver for sig store interessegrupper online. Så jeg ville først lave en bruttoliste over krimiblogs, krimigrupper, krimiforums, og derefter det samme inden for erotik. Jeg ville google, søge på Facebook, på YouTube, spørge mit netværk og læse blogs. Det ville hurtigt give en liste på minimum 20 webadresser. Det er en start.

Hvem lytter stammen allerede til? Det kan være bloggere, journalister eller forfattere. At finde og identificere disse personer er et vigtigt skridt. For det kan også være, at det er dem, du i første omgang skal tage kontakt til. Kan du danne nogen meningsfulde strategiske alliancer med dem? Du kan også ”infiltrere” gruppen for at lære medlemmerne bedre at kende.

Hvis du bruger Facebook-annoncering til at ramme målgruppen med, kan du nå den helt præcist – altså fx folk, der har givet til kende, at de interesserer sig for både erotik og krimi. Eller du kan bruge funktionen ”Lookalike Audience” og promovere til folk, som følger en særlig Facebook-side, fx Krimifan, og “stjæle” deres følgeres opmærksomhed.

Den anden indgangsvinkel er, at du skal skabe et sted, der tiltrækker målgruppen. Du skal være en stammeleder, der samler en gruppe mennesker omkring dig og det, du kan, eller om et specifikt emne. Når man har et personligt brand, som fx forfatter, er der god mulighed for at skabe sin helt egen stamme. Vi følger nemlig ikke kun bøger, men også mennesket bag ordene.

Start med at afklare, hvad du vil, hvad dine budskaber er, og hvad du gerne vil give andre. Det styrker både din karisma og din kommunikation. Er du interessant nok, så er der grobund for, at andre vil se op til dig og følge dig. Del gratis ud af din viden, af promotionprodukter, af din tid og opmærksomhed. Sørg for, at du afgiver relevante, klare budskaber. Man må ikke være i tvivl om, hvad du står for.

Hvis du arbejder med et emne som afsæt for din stamme: Skab relevant indhold, dvs. gode historier, artikler, relevant information, film, lyd, blog, e-bøger, apps, webinarer, nyhedsbreve, sociale medier, events og PR. Samarbejd med andre, og lav gode tilbud, lav fede konkurrencer, anbefal andre, vær en kurator, der samler og videregiver den nyeste og bedste viden inden for emnet.

Hvordan lærer en forfatter at kontakte dem, de gerne vil i kontakt med, hvis vedkommende har svært ved at finde sin indre sælger?

Som forfatter er man et sårbart kunstnerisk væsen, og det er derfor er helt normalt at have det svært med selvpromovering. Men man kan sagtens udvikle sig, så det ikke føles så forfærdeligt. Og man kan lære at forstå, hvor vigtigt der er at arbejde med markedsføring, fordi det er en vigtig del af en forretning, og forretningen er den, der gør, at man kan blive ved med at leve af at skrive. Men man er ikke købmand. Man er en skabende kunstner. Der er forskel.

Når man skriver en bog, lægger man som et kreativt skabende menneske store dele af sin personlighed og identitet i resultatet – dvs. produktet. Man har noget på spil. En købmand sælger en kaffekop. Hvem der har produceret og designet den, er ligegyldigt.

Det er noget andet at være skabende kunstner. Vi udfylder ofte selv alle roller i butikken. Dette skaber nogle udfordringer, når vi både skal være kreativt skabende og forretningsmennesker. Og her kommer den naturlige modstand og sårbarhed, som de fleste af os oplever, når vi bevæger os fra det kreative, skabende rum ind i en “hardcore” forretningsverden. Der er et sammenstød mellem de to verdener:

Det kreative, skabende menneske drives af:

Passion

Frihed

Er ligeglad med andres mening

Er åben for kaos

 

Det professionelle forretningsmenneske drives af:

Vækst

Strategi

Branding

Forretningsplaner

Udfordringen er, at begge personligheder skal kunne være til stede i dig. Accepter, at det forholder sig sådan. En metode til at få det bedre med at sælge sig selv er at have en tydelig opdeling mellem det kreative, skabende rum og forretningsrummet.

Forestil dig helt konkret, at der er tale om to fysiske rum med en dør imellem. Når du er skabende og kreativ, befinder du dig inde i det første rum. Her kan intet forstyrre dig. Tiden kan enten være afmålt eller fri. Her er ingen e-mails, telefoner, netbanker osv. Det er lige meget, at du har nattøj på, og at tiden går langsomt.

Jeg tager ofte væk for at være i mit kreative rum, så processen bliver fokuseret. Nogle gange er det bare på en café, hvor jeg sidder og skriver i et par timer. Andre gange er det i ugevis i et refugium. Find dit eget kreative rum.

Når du har tilbragt tilstrækkelig tid i dit kreative rum, åbner du døren til det andet rum, dit forretningsrum, og forlader nu det kreative rum. Husk at lukke døren godt bag dig.

Forretningsrummet er helt anderledes indrettet. Her er der fast retning og konkrete mål for dine handlinger. Du kommunikerer med folk og holder øje med bankkontoen osv. Denne proces har du også brug for at strukturere. Det kan være en lettelse at tillade sig selv at sætte tid af til en fast kontortid. Det skaber ro for dig selv og de mennesker, du har omkring dig, at kunne bruge udtryk som ”Nu tager jeg på arbejde”, ”Jeg har kunder” og ”Jeg har lukket nu”.

For mange kreative flyder arbejde og privatliv ofte sammen. Det kan blive meget stressende i længden. Hav derfor gerne forskellige telefonnumre, så du fx kan ”lukke” forretningen om fredagen og holde weekend.

Jeg har selv afgrænset ”forretningen” til en etage i mit hus. Her har jeg bogstaveligt talt to rum: Mit musikstudie og skriveværksted (det kreative rum) og mit kontor (mit forretningsrum). På denne måde har jeg mulighed for at føle mig privat, selv om det hele foregår i samme hus. Det har været en stor lettelse for mig rent stressmæssigt.

Hvilken fejl er den største, forfattere begår?

Jeg har fuld forståelse for, at der er stor forskel på, hvad vi hver især kan overkomme. Men! Man går glip af noget, hvis ikke man udnytter den kæmpe mulighed, de sociale medier er: At blogge, lave små film til YouTube etc. Man går glip af læsere, synlighed, sjove oplevelser og i sidste ende salg.

Hvilket råd kan forfattere især bruge?

Du repræsenterer allerede et personligt brand. Folk har en mening om og holdning til dig, uanset om du arbejder bevidst med det eller ej. Så hvorfor ikke prøve at påvirke dit personlige brand i den mest positive retning som muligt, så du skaber dig en solid platform af følgere og læsere?

Hvilke tips har du til forfattere, der aldrig kommer i gang med markedsføring?

Arbejdet skal gøres, hvis man vil ud over rampen. Så man må spørge sig selv helt ærligt, om man er tilfreds, som tingene er. Er man frustreret over, at der ikke sker nok, så er der kun tre muligheder:

1) Held (det skal man nok ikke satse for meget på).

2) Man har et forlag, der gør det hele for en (det er meget sjældent).

3) Man må op på hesten og være professionel i at drive sit virke og dermed sin forretning.

Og husk! Der er så uendelig mange muligheder i dag, som ikke fandtes tidligere, og som er tilgængelige for alle, hvis man bare har et minimum af interesse for området. ·

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte