Vedtægter

Vedtægter for faggruppen for forfattere af børne- og ungdomslitteratur i Dansk Forfatterforening (BU-gruppen) pr. 2. marts 2024.
  1. Faggruppens navn er “Faggruppen for forfattere af børne- og ungdomslitteratur i Dansk Forfatterforening”, forkortet til “BU-gruppen”. BU-gruppen er en faggruppe under Dansk Forfatterforening, og medlemskab af forfatterforeningen er en forudsætning for medlemskab af gruppen. BU-gruppen indgår i samarbejdet i Dansk Forfatterforening på lige fod med øvrige grupper og forbund.
  1. Ethvert medlem af Dansk Forfatterforening, der har skrevet mindst en trykt og/eller digital børne- eller ungdomsbog, kan optages som medlem. Illustratorer, der er indmeldt i BU-gruppen før 2024 kan desuden forblive som medlemmer. I tvivlstilfælde træffer BU-gruppens styrelse den endelige afgørelse om medlemskab.
  1. BU-gruppens formål er at arbejde for danske børne- og ungdomsforfatteres faglige og økonomiske vilkår, herunder at styrke medlemmernes ophavsretlige og sociale status samt deres faglige udvikling og sociale sammenhold. BU-gruppen skal over for Dansk Forfatterforening være rådgivende og initiativtagende på alle områder, der vedrører børne- og ungdomsforfatteres forhold samt læsning og børnelitteratur
  1. BU-gruppen ledes af en styrelse bestående af en forperson og yderligere 6 medlemmer. Forpersonen og de menige styrelsesmedlemmer vælges på BU-gruppens årsmøde ved simpelt flertal blandt de fremmødte. Valgperioden for styrelsesmedlemmer er 2 år, og et medlem kan vælges 3 gange i træk. Så vidt muligt besættes 3 pladser i styrelsen i lige år og 3 pladser i ulige år. Desuden vælges 3 suppleanter for 1 år. Hvis der er flere opstillede kandidater, end der er ledige pladser i styrelsen, foretages skriftlig afstemning. Det samme gælder, hvis blot en deltager på årsmødet ønsker det. Der kan stemmes ved fuldmagt. Fuldmagten gives til et medlem, og kan ikke bindes til en bestemt stemmeafgivning. Hvert medlem kan kun repræsentere et fraværende medlem. Hvis forpersonen afgår i utide, vælger styrelsen af sin midte en konstitueret forperson, der fungerer frem til førstkommende årsmøde. Stemmeret på årsmødet og ved eventuelle urafstemninger forudsætter, at det foregående års gruppekontingent er betalt.
  1. Ved det konstituerende styrelsesmøde efter årsmødet vælger styrelsen af sin midte en repræsentant til Dansk Forfatterforenings bestyrelse. Denne repræsentant fungerer som bindeled mellem BU-gruppen og bestyrelsen og har blandt andet til opgave at holde gruppestyrelsen orienteret om diskussioner og beslutninger på bestyrelsesmøderne, medmindre det drejer sig om stof, der er omfattet at bestyrelsens tavshedspligt. Desuden vælger styrelsen på det konstituerende møde repræsentanter til interne og eksterne udvalg, herunder til øvrige organer i Dansk Forfatterforening.
  1. BU-gruppens øverste organ er årsmødet, der afholdes en gang årligt senest 7 uger inden Dansk Forfatterforenings ordinære generalforsamling. Årsmødet indkaldes af styrelsen med mindst 3 ugers varsel ved meddelelse til medlemmerne i nyhedsbrev på e-mail samt på Dansk Forfatterforenings hjemmeside. Væsentlige beslutninger afgøres på årsmødet med almindeligt flertal af de afgivne stemmer. Forslag om vedtægtsændringer skal være bestyrelsen i hænde senest 4 uger inden årsmødet og udsendes til medlemmerne sammen med indkaldelsen til årsmødet. Vedtægtsændringer kan vedtages med et kvalificeret flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Øvrige forslag skal være styrelsen i hænde senest 2 uger inden årsmødet.
    Der kan afholdes ekstraordinært årsmøde, hvis et flertal i styrelsen eller 1/3 af BU-gruppens medlemmer ønsker det. Ved indkaldelse til ekstraordinært årsmøde, gælder de samme tidsfrister som ved det ordinære årsmøde.
    Der kan stemmes ved fuldmagt, dog kun om sager, der er indvarslet i indkaldelsen til årsmødet. Hvert medlem kan kun repræsentere et fraværende medlem.Årsmødet har følgende dagsordenspunkter:

• Valg af dirigent og referent.
    • Valg af stemmetællere, indsamling af fuldmagter
    • Forpersonens beretning
    • Beretning fra de udvalg, der har arbejdet siden sidste årsmøde.
    • Indkomne forslag
    • Forelæggelse af regnskab for det afsluttede regnskabsår til godkendelse
    • Forelæggelse og vedtagelse af budget for indeværende regnskabsår, herunder fastsættelse af gruppekontingent.
    • Valg af forperson
    • Valg af styrelsesmedlemmer og suppleanter
    • Eventuelt
  1. Der kan træffes beslutning om eksklusion af gruppen, hvis et medlem åbenlyst handler imod BU-gruppens vedtægter og beslutninger. Spørgsmål om eksklusion behandles af BU-gruppens styrelse i overensstemmelse med reglerne i Dansk Forfatterforenings vedtægter.
  2. Eventuel beslutning om opløsning af BU-gruppens behandles på et årsmøde. Såfremt 3/4 af de afgivne stemmer på årsmødet er for opløsning af gruppen, skal beslutningen sendes til urafstemning blandt alle gruppens medlemmer. Principperne for anvendelse af gruppens eventuelle formue skal fremgå af urafstemningsmaterialet. Opløsning af BU-gruppen kræver vedtagelse med et kvalificeret flertal på mindst 3/4 af de afgivne stemmer ved urafstemningen.
    Bestyrelsen træffer umiddelbart efter en vedtagelse af BU-gruppens opløsning beslutning om de praktiske arrangementer i forbindelse med opløsningen.