Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2021

Den industrielle bog

Der er få industrielle bogbinderier tilbage i Danmark, fordi langt størstedelen af alle danske bøger bliver produceret i udlandet. Bogbinderierne overlever på færre, men mere eksklusive, bøger.

Af Ulla Abildtrup

Bogbinderi er et flere tusinde år gammelt håndværk, men i dag indbindes næsten alle bøger industrielt. Der er dog ikke mange bogbindere tilbage i Danmark. De store forlag har flyttet produktionen til Østeuropa og Asien, og da finanskrisen ramte, fulgte andre efter. Dermed tog de livet af mange danske bogbinderier og trykkerier, men Centrum Bogbinderi i Randers overlevede og er i dag Danmarks største. Virksomheden blev etableret i 1971 og er drevet af familien Justesen.

”Den industrielle bog kan være smuk ligesom den håndbundne, det handler om materialevalg og æstetik. Vi har for eksempel kollektionsprøver med forskellige stofprøver og et ’bibliotek’ med indbundne bøger, som udgiverne kan lade sig inspirere af. Og så har vi ikke mindst årelang erfaring i at rådgive kunderne,” fortæller Jan Justesen, medejer af Centrum Bogbinderi.

”Jeg vil anslå, at 80 procent af bøgerne i den danske forlagsbranche i dag bliver produceret i udlandet. Både store forlag og en lang række mindre er flyttet væk fra Danmark for at mindske produktionsomkostningerne. Lønningerne i for eksempel de baltiske lande er mellem en tredjedel og en femtedel af de danske. Desuden har Baltikum haft en støtteordning, hvor EU betalte 50 procent af udgifterne til nye maskiner. Selvom ordningen er ophørt, har de jo stadig maskinerne i mange år endnu, og der går lang tid, før lønningerne når dansk niveau,” siger Jan Justesen. Selvom det er hans konkurrenter, er der ingen kritik fra Justesens side i forhold til kvaliteten hos de udenlandske producenter:

”Indbindingen er i orden, men når der sker fejl, kan de være lidt tungere at danse med på grund af sprog- og kulturforskelle. Det har jeg hørt fra flere forlag,” siger Jan Justesen.

Kunderne vælger dyrere produkter

Det seneste år har danske bogbindere fået færre opgaver, til gengæld vælger kunderne dyrere produkter.

”Volumen falder, men stykprisen stiger, og dermed er vores omsætning stabil,” fortæller Jan Justesen.

Det faktum handler ifølge Centrum Bogbinderi om, at der begynder at være en større opmærksomhed omkring dansk erhvervsliv, som har været hårdt ramt af corona, og også et ønske om at støtte produktion i Danmark.

”Flere og flere ønsker at få trykt i Danmark igen, selvom vores priser ligger 20-30 procent over de østeuropæiske. Det er naturligvis en høj merpris for store forlag med mange udgivelser, men udregnet på stykpris koster vores bøger kun to-tre kroner mere end bøger trykt i udlandet. For kunden i boghandlen, som står og skal give 299 kroner for en bog, har to-tre kroners prisforskel nok ikke den store betydning,” siger Jan Justesen.

Der er også en tendens til, at bogbinderne har fået nye kunder og ikke længere er helt så afhængige af forlagene.

”Vi bliver oftere og oftere kontaktet af virksomheder, der vil have lavet et specielt produkt. Det kan være store virksomheder som Bolia, Bestseller eller Lynggaard smykker, som vil have en bog om deres produkter og ønsker rådgivning om materialevalg, udformning m.m.”

”Det er kunder, der gerne vil skille sig ud med et fysisk produkt. De ønsker et anderledes og mere eksklusivt markedsføringstiltag end almindelig annoncering. Det kan for eksempel være en hardcoverbog med guldtryk, som de kan have liggende i butikken, så kunden kan bladre i den. Bogen kan også være en gave til potentielle købere, hvis man har virkelig specielle ting til salg, eksempelvis en luksuslejlighed i København,” fortæller Jan Justesen.

Flere vil gerne have et eksklusivt udseende

De nye kunder betyder, at Centrum Bogbinderi på trods af generel nedgang kan overleve.

”Vi har kunder fra hele landet, og mange kommer hertil for virkelig at nørde og træffe de helt rigtige valg til deres bog. Der kan være tale om en særlig farvenuance eller en speciel struktur i papiret. Selvom det selvfølgelig er et spørgsmål om smag og æstetik, kan vi rådgive i forhold til, hvilke materialer man kan bruge i bogen. Materialevalget afhænger også af bogens indhold. Er der for eksempel mange billeder, kan man med fordel vælge én type papir, mens andre typer papir egner sig særligt til andre typer indhold,” siger Jan Justesen.

”Omslaget er jo blikfanget, og her er der også et utal af muligheder. Det kan være et traditionelt trykt omslag eller et omslag med forskellige lakker, stof eller læderovertræk. Vi laver også foliepræget tryk med guld eller sølv på omslaget, som man kender det fra salmebogen i kirkerne. Halvbind, hvor bindet er lavet med ryg af lærred, er også en mulighed, hvis man gerne vil have, at bogen skiller sig ud.”

Der er en tendens til, at flere gerne vil have et eksklusivt udtryk på deres bog, og det kræver en bedre kvalitet. Centrum Bogbinderi får også forespørgsler på bøger, hvor ønsket er et gammeldags udseende.

”Nogle vil gerne have snitfarve som for eksempel guld på kanten af siderne, eller de ønsker, at kunden selv skal sprætte bogen op, som vi gjorde før i tiden. På vores bogbinderi syr vi også bøgerne i ryggen på vores maskiner, og forskellen på den industrielt fremstillede bog og den håndlavede er på mange måder mest opgavens størrelse, for vi kan stort set de samme teknikker med vores maskiner, som de gamle bogbindere lavede i hånden,” siger Jan Justesen.

Han oplever også, at flere kunder gerne vil helt tæt på processen og produktionen.

”Vi har forfattere, som kommer og overværer processen med at færdiggøre deres bøger og fortæller, at det er som at være med til en fødsel af noget, som ofte har været flere år undervejs. Og så er det altså en fornøjelse at kunne præsentere dem for det færdige værk,” siger Jan Justesen.