Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2023

Et vigtigt brev

Der var engang, hvor man fik rigtige breve med posten – kærestebreve, vennebreve, julebreve, trusselsbreve, breve fra skattevæsnet. Seniorgruppen i Dansk Forfatterforening har netop udgivet antologien Et vigtigt brev med 21 tekster skrevet af gruppens medlemmer.

Af Lene Møller Jørgensen

Styrelsen i Seniorgruppen i Dansk Forfatterforening enedes engang i foråret 2022 om at bruge nogle ekstra penge, vi havde fået tildelt, til at udgive en antologi. Efter en brainstorm på emnet fandt vi ud af, at bogen skulle hedde Et vigtigt brev, og alle i Seniorgruppen skulle have tilbuddet om at deltage.

Selve emnet ”Et vigtigt brev” definerede vi ikke stringent, men valgte at lade det være åbent. Ideen var egentlig, at folk med mange år bag sig må have haft berøring med brevae, der var særlig vigtige. Og emnet kan behandles fra mange vinkler og i mange genrer.

Bogen skulle ligeledes være repræsentativ for Seniorgruppens tværfaglighed. Denne tværfaglighed er på en måde Seniorgruppens DNA. Man kunne også kalde det vores tværlitterære profil, og det er noget af det, der er spændende ved vores gruppe: at alle grupper i DFF er repræsenteret. Det giver, sammen med vores alder og erfaring, både i livet og som skribenter, et spændende og inspirerende miljø, ud af hvilket der er opstået såvel venskaber som særlige fællesskaber.

4000 ord pr. tekst

Vi nedsatte en redaktionsgruppe, der bestod af to medlemmer fra Seniorgruppens styrelse: Marie-Louise Svane og Hanne Karin Garborg, samt Henning Kirk, der havde erfaring fra den antologi, vi udgav i 2014 (Afbrydelser). Desuden har styrelsen været inde over undervejs, især Johannes Lundstrøm, der har stået for opsætningen, og vores formand, Benny Pedersen.

Der blev udsendt mail til alle medlemmer af gruppen, vi er ca. 50, med tilbud om at deltage. Nogle slog straks til, andre kom til efterhånden, nogle faldt fra.

Redaktionsgruppen gennemlæste alle bidrag, men vores holdning var, at da det drejede sig om forfattere, skulle der ikke redigeres i teksten, kun fanges eventuelle uklarheder eller stave-
fejl. Det skulle være et åbent forum.

Den eneste binding for bidragene var, at teksten ikke måtte overskride 4000 ord, og opfordringen var ellers at bruge brevrammen frit i alle tænkelige variationer og i de genrer og diverse udtryksformer, som den enkelte foretrak. Vi kunne selvfølgelig godt have valgt at redigere et snævrere emne, som ville have skåret bogen til i retning af en debat- eller temabog. Men det var faktisk det modsatte, der var idéen, og vi kunne også se, at netop den frie ramme kaldte på skrivelysten på en meget kreativ og personlig måde. Det var som redaktør en fin oplevelse at læse de 21 historier, fortællinger, fabler, erindringer, analyser, der spændte over et så stort spektrum. Netop den korte form tror vi også gav forfatterne chancen for at forfølge deres idé og pointer på en lystfyldt måde. Desuden var det spændende at se, at der alligevel kom forbindelseslinjer på tværs, og hvordan ”brevet” i de 21 tekster på forskellig vis altid handlede om afgørende øjeblikke i livet. Derfor kan bogen også læses som en åben samtale om, hvordan vigtige erfaringer samles op og gives videre i skriftlig form, om ikke i et brev til en personlig adressat, så i tekster som dem, vores antologi nu indeholder.

Støtte fra Veluxfonden

Vi blev hurtigt enige om at kontakte forlaget Ravnerock, som Benny Pedersen havde gode erfaringer med. Vi skulle selv finansiere udgivelsen, men til gengæld får vi så også alt overskuddet, der går til vores fælles kasse – som finansierer vores aktiviteter i gruppen, nemlig vores månedlige møder med en spændende oplægsholder og vores årlige sommerudflugt til et kulturelt sted med efterfølgende frokost. Vi sparede gode penge ved, at Johannes satte teksten op, og vi søgte Veluxfonden og modtog 13.000 kr. fra deres særlige pulje for aktive ældre.

Det har været en spændende proces for styrelsen og redaktionen, og forhåbentlig også for de 21, der har bidraget med så vidt forskellige indslag. Seniorgruppen har gennem tiderne udgivet flere antologier, bl.a. Store øjeblikke og Bag jerntæppet, begge 2011.

Et vigtigt brev kan bestilles i boghandlen eller direkte fra forlaget: post@ravnerockforlaget.dk