Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

I STRIDE STRØMME: Forlagene og det store ræs mod bunden
Af Morten Visby

I STRIDE STRØMME: Forlagene og det store ræs mod bunden

Sagen er: Når det frie marked ikke fungerer for forfatterstanden, så er det trist, men dybest set et spørgsmål om at indstille sig på realiteterne og glæde sig over, at der trods alt stadig bliver udgivet bøger. Efter en periode med ændrede vilkår, må man forstå, vil samspillet mellem frie markedskræfter og teknologisk udvikling finde en ny ligevægt, der kan bære de vilkår og standarder, ligevægten nu engang kan bære. Når det frie marked ikke fungerer for forlagene derimod, så
At rejse er at skrive og tegne: Rejsen giver lys, farver og indsigt i verden

At rejse er at skrive og tegne: Rejsen giver lys, farver og indsigt i verden

På jagt efter et sted i en drøm, en søgen efter dokumenter i et arkiv i en fremmed hovedstad eller en oplevelse med lyset, lugtene og varmen på et andet kontinent. Mange forfattere, oversættere og tegnere har brug for at krydse grænser, her ment helt bogstaveligt, for at høre det talte sprog i deres andet land, for at følge i hælene på deres hovedperson eller for at fange farvepaletten fra 1600-tallet. Vi har talt med nogle af dem.
Den sanselige melankoliker
Af Rasmus Hastrup

Den sanselige melankoliker

Vi bringer fjerde og sidste afsnit i Forfatterens exofiktive føljeton om digteren og lægen Emil Aarestrup. Rasmus Hastrup har modtaget stafetten af Kristian Himmelstrup, som skrev det foregående kapitel.
AI: Det bagageløse sprog  findes ikke
Af Lene Møller Jørgensen

AI: Det bagageløse sprog findes ikke

Hvor intelligent er kunstig intelligens? Vil den gøre ord- og sprogfolket arbejdsløse? Litterær oversætter Signe Lyng har brugt en del af sin sommer på at undersøge og reflektere over ”kunstig intelligens”, og hun er nået frem til, at der altid vil være efterspørgsel på mennesker, der forstår at kommunikere. Men maskinerne vil – som altid – presse honorarerne, forudser hun.
Den omvendte Vilde Svaner – om retten til at fortælle sin egen historie
Af Xinxin Ren Gudbjörnsson

Den omvendte Vilde Svaner – om retten til at fortælle sin egen historie

Dette er anden del af forfatter Xinxin Ren Gudbjörnssons fortælling om at skrive sin kombinerede kogebog og slægtshistorie fra Kina. Hendes familiehistorie adskiller sig fra de forestillinger, mange i den vestlige verden gør sig om Kina under kommunismen og Kulturrevolutionen – og derfor var det ikke helt let at få bogen antaget.
En tegnet reportage

En tegnet reportage

Urban sketchere er et internationalt fællesskab af tegnere, som holder af at finde et roligt sted udendørs i byen og tegne deres omgivelser. De tegner alene eller sammen i grupper. Illustrator Tomas Björnsson er urban sketcher, og vi fulgte ham en eftermiddag.
To forfattere om at skifte genre
Af Anette Ellegaard

To forfattere om at skifte genre

En forfattersamtale: Forfatter Anette Ellegaard har opsøgt sin kollega Sarah Engell for at tale om skiftet fra at skrive børne- og ungdomsbøger til at skrive krimi- og spændingsromaner til voksne.
Et vigtigt brev

Et vigtigt brev

Der var engang, hvor man fik rigtige breve med posten – kærestebreve, vennebreve, julebreve, trusselsbreve, breve fra skattevæsnet. Seniorgruppen i Dansk Forfatterforening har netop udgivet antologien Et vigtigt brev med 21 tekster skrevet af gruppens medlemmer.
Nye regler i ophavsretsloven har direkte betydning for dig

Der er flere punkter, du skal være særlig opmærksom på med de nye ændringer – f.eks. kan en kontrakt vare evigt, hvis ikke andet står i kontrakten.
Portfolio
Af Uschi Tech

Portfolio

Uschi Tech har skrevet romaner, noveller og digte, men lever af at arbejde på fuld tid med litterær oversættelse og korrekturlæsning.