Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2021

PR-agent og sparringspartner

”Louise klør bare på. Hun fyrer den af!” siger Anne Zenon, kvinden bag PR-bureauet HistorieAgenten, som Louise Winther hyrede til at hjælpe med at få Men så døde mormor omtalt i medierne. En effektiv markedsføring kræver nemlig et tæt samarbejde mellem forfatter og PR-agent.

Af Lene Møller Jørgensen

Anne Zenon er kommunikationsuddannet og har gennem 20 år arbejdet med pressehåndtering og målrettede budskaber i blandt andet et par ministerier, ligesom hun har haft sit eget forlag. Hun er altså vant til at ”sælge” budskaber til vidt forskellige medier lige fra lokalaviser over ugeblade til talkshows på DR og TV2. At det er lettere at sælge andres bøger og budskaber end sine egne, oplevede hun,  da hun debuterede som forfatter i 2019 med digt-romanen Ikke noget at tale om.

”Det føltes lettere grænseoverskridende, fordi nu var det min egen bog, mit eget personlige budskab. Så jeg allierede mig med en presseagent, som støttede mig i processen,” fortæller Anne Zenon. Og det gik faktisk ret godt med at få omtalt debuten – det vender vi tilbage til.

Find mediehistorien

Der er selvfølgelig en gruppe forfattere, hvor bare det, at de udkommer med en bog, er en nyhed i sig selv, og så kan man læse interviews, portrætter og foromtaler i samtlige danske aviser og blade. Men det er de færreste, der har Weekendavisen og Aftenshowet i telefonen, fordi de har en bog på vej. Mange forfattere og illustratorer oplever tværtimod, at bogen udkommer og bliver mødt med – rungende tavshed. Så ønsker man sig omtale og opmærksomhed på sit værk, må man selv gribe mobilen, men Anne Zenon er bestemt ikke den eneste, som finder det grænseoverskridende at ringe op til en redaktion og promovere sit eget værk. Og hvad skal man egentlig sige? Jeg har skrevet/tegnet en bog, og ja, hvad så …?

Det handler om at finde vinkler og præsentere de udvalgte vinkler til udvalgte medier, siger Anne Zenon, der laver PR-arbejdet i tæt samarbejde med forfatteren.

”Jeg leder efter mediehistorien og indleder samarbejdet med at interviewe forfatteren grundigt. Vi taler om de forskellige temaer i bogen, og hvilke vi kan trække ud. Er der paralleller til forfatterens eget liv og erfaringer? Er det en barndomssorg, et dilemma, erkendelser eller særlige oplevelser, der fylder, eller noget helt andet? I hvor høj grad er forfatteren villig til at bruge sig selv og fortælle om sit eget liv? Efter interviewet kikker jeg på de forskellige vinkler og vurderer, hvilke medier de egner sig til. Avis, ugeblad eller TV? Og så skriver jeg pitches målrettet til vores udvalgte medier.”

En pitch er en skarpvinklet tekst, der på få linjer fortæller historien, og der skal pitches forskelligt, alt efter om mediet er lokalavisen, Information eller et fagblad. Når forfatteren har læst og godkendt hendes pitches, sender Anne Zenon dem af sted og følger op telefonisk. Hun har et stort netværk på redaktionerne og sender ofte direkte til en journalist eller redaktør. Anne Zenon og forfatteren sparrer også før et eventuelt interview, så gode pointer og væsentlige argumenter ikke bliver glemt.

Personlig udvikling

Anne Zenon har tre forskellige mediepakker, der er målrettet efter at nå henholdsvis fem, ti og femten medier, og hun tilbyder også hjælp til online-markedsføring og SoMe-strategi. Priserne ligger på 4600, 6200 og 8500 kroner – dertil kommer moms, og hvis en af de faste pakker ikke passer til én, sammensætter hun et tilbud.

”Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at alle medier tager historien, det handler også om timing, og hvad medierne allerede har planlagt, men jeg optimerer chancerne og går målrettet efter maksimal omtale og en høj succesrate. Hvis et forsøg rammer helt ved siden af, så er jeg ikke bleg for at give den et skud mere. Og hvad er succes for den enkelte forfatter? Mange forfattere oplever i øvrigt også, at medieomtalen bliver en stor personlig udvikling, hvor de bliver mere skarpe til at formidle deres bog og stille sig frem i rampelyset eller tro på sig selv på de sociale medier.”

Som lovet vender vi tilbage til Anne Zenons egen debut, Ikke noget at tale om, hvor hun hyrede en PR-agent. Digtromanen er en smal udgivelse, og blandt bogens temaer er skilsmisse, 9/5-ordninger, moderskab og forelskelse. Det er hverken autofiktion eller selvbiografi, men dog temaer, der talte meget aktuelt ind i hendes eget liv.

”Og lige meget hvad man skriver, så er en bog jo noget af en selv, så ud over at det er grænseoverskridende at forsøge at promovere sig selv, så kan det faktisk også være svært at se historierne og vinklerne i ens egen bog. Det er svært at se bogen udefra. Jeg deltog selv meget aktivt i pressearbejdet, men min PR-agent hjalp med nogle af vinklerne, bl.a. til TV. Jeg var i Go’ morgen Danmark, og lige inden udsendelsen talte jeg interviewet igennem med hende. Hun sluttede af med at minde mig om, at jeg skulle huske at slippe manus og bare være til stede i samtalen. Det lykkedes mig vist ikke helt, men det er vigtigt at tro på, at man kan. Og jeg vil tro, at enhver forfatter, der skal på TV, kan have brug for en sparringspartner i den situation, for det er altså lidt nervepirrende.”

Ud over Go’ morgen Danmark fik hun taletid til sin bog i radio, aviser, podcasts og magasiner som LIV og Vores Børn.

Anne Zenon har kunder, der skriver inden for vidt forskellige genrer – krimier, børnebøger, fagbøger, erindringer.

”Historien om bogen kan være researchen eller et særligt sted, som forfatteren er blevet inspireret af og er rejst til under arbejdet med sin bog,” siger Anne Zenon. Hun skriver selv på sin anden bog, der udkommer til efteråret. Mon ikke den også rammer et medie eller to? ※

2004 - 2021 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte