Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2021

Medudgiverforlaget Forfatterskabet.dk

Forfatterskabet.dk, som har udgivet Louise Winthers bog, er ejet af Søren Ellemose og hans tvillingebror, Morten Ellemose, og de to har tilsammen skrevet over 40 bøger, nogle i fællesskab, andre hver for sig.

Af Lene Møller Jørgensen

Søren Ellemose debuterede i 1996 med en bog om skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, og i årene efter skrev han en række erhvervsbøger, som alle udkom på store forlag. Også hans manuskript til –Gullaschbaronen – -dramaet om Harald Plum var antaget af Gyldendal, hvor hans redaktør havde foreslået nogle omskrivninger. Så Søren Ellemose skrev om og afleverede. I mellemtiden var der kommet en ny redaktør til, som ønskede endnu en omskrivning. Søren Ellemose skrev om og afleverede, men fik så beskeden, at bogen først ville passe ind i udgivelsesprogrammet to år senere.

”Jeg havde brugt næsten to år på omfattende research og skrivearbejde og havde ikke længere økonomisk mulighed for at afvente udgivelsen. I stedet oprettede min tvilling og jeg vores eget forlag, hvor vi udgav historien om Harald Plum, og den blev forlagets første udgivelse,” -siger Søren Ellemose.

Andres bøger

Hurtigt begyndte forlaget dog også at udgive andre forfatteres bøger som medudgiverforlag. Det betyder, at forfatterne selv betaler for en del af udgivelsen, typisk halvdelen, men ifølge Søren Ellemose svinger det dog noget, afhængigt af hvordan de vurderer manuskriptet.

I 2019 udkom 40 titler på forlaget, i 2020 var det 65, og i år tegner det til, at der udkommer endnu flere, alene det seneste år har forlaget modtaget 300 manuskripter.

Udgiver I alt, hvad I modtager?

”Nej. Vi investerer jo selv i alle titler, og vi udgiver omkring ti procent af de manuskripter, vi modtager. I 2020 stod landets fire største forlag bag tilsammen 12 skønlitterære debutudgivelser, så nåleøjet for debutanter er nærmest umuligt at klemme sig igennem. Her kan vores forlag være et alternativ, men vi udgiver kun manuskripter, som vi selv har læst og har vurderet til at være egnede.”

Forfatterskabet.dk vil gerne være forfatternes forlag, skriver de på deres hjemmeside, hvor de også lover svar inden for 48 timer.

I læser selv alt og svarer i løbet af et par dage. Hvordan er det muligt?

”Vi vurderer, om Forfatterskabet.dk er det rette forlag for bogen, og om manuskriptet har den nødvendige litterære kvalitet. Vi skriver jo selv og har efterhånden stor erfaring i at læse andres manuskripter, så vi hurtigt kan afgøre, om vedkommende kan skrive eller ej, om det er læseværdigt, og om formalia bliver overholdt. Selvfølgelig kikker vi også på, om der er efterspørgsel på genren og mulighed for kommerciel succes, men vi antager også nogle, fordi vi simpelthen synes, at de er gode og har en litterær værdi.”

Skriveskole

Forlaget har en række eksterne korrekturlæsere tilknyttet, der også giver redaktionelle bemærkninger. Derudover har forlaget Skriveskolen FORFATTERDRØMME, der består af 250 lektioner om alt fra, hvordan en dialog skal formateres, til hvad et flapomslag er. Forfatteren inddrages typisk i arbejdet med omslag, ligesom forlaget opfordrer forfatteren til selv at stå for markedsføringen uden for de sociale medier. Dermed laver forfatteren selv en del arbejde med bogens tilblivelse, og skriveskolen er en del af udgivelsespakken – og at gennemgå og tage aktivt del i lektionerne er en forudsætning for at blive udgivet på forlaget.

Ifølge Søren Ellemose får en tredjedel af forlagets bøger en lektørudtalelse, hvilket er pænt, da mange selv- og medudgivere aldrig opnår at få en materialevurdering, og en bog bliver stort set aldrig indkøbt af bibliotekerne uden. Salgstal og oplagstal er en forretningshemmelighed, som forlæggere sjældent udtaler sig om, men Søren Ellemose siger, at forlaget ikke er drevet udelukkende af kommercielle hensyn.

”Litteraturen er vores passion, og som forlægger skal man nok ikke gøre sin timeløn op. Men det er ret enkelt – vi har ingen fortjeneste, hvis ikke udgivelsen sælger. ”

Udgivelserne skal gerne tjene sig selv ind i løbet af 12 måneder, men nogle forfattere vægter selve udgivelsen af deres ord højere end salgstal.

”Vi udgiver mange typer af forfattere. Lyrik er sjældent bestsellere, hvorimod krimi, kost og livsstil er meget populære. Her har forlaget flere titler, der har solgt eller streamet over 2.500 eksemplarer.”

Nogle medudgiverforlag har et dårligt rygte, fordi de egentlig ikke er interesserede i bøgernes kvalitet, men mere i at tjene penge på folks drømme – og de forfattere søger så råd hos Dansk Forfatterforenings jurist.

”Fra starten ville vi være forfatternes forlag – det forlag, vi selv ville udgive på. Derfor gør vi meget ud af at lave en gennemsigtig kontrakt, så forfatterne kan se, hvad de får for pengene. Og vi har ingen problemer med, at vores kontrakter bliver gennemgået af en jurist,” siger Søren Ellemose. Han understreger også, at det er vigtigt at lave en forventningsafstemning mellem forfatter og forlag.

”Vi fortæller forfatterne, at de altså ikke skal forvente at blive millionærer på at udgive en bog. Mange har en noget urealistisk forventning om at sælge i tusindvis af bøger. På vores skrivekurser spørger vi typisk, hvad folk forventer at sælge af deres bog. En kursist svarede helt oprigtigt, at hun forventede et salg på mindst en million eksemplarer, ellers ville hun da ikke gide skrive bogen. Her dryssede vi så en smule jysk snusfornuft ned over de forventninger,”
siger Søren Ellemose. ※