Artikel fra Forfatteren Nr. 4 - 2022

Manuskripter i venteposition

Af Anna Bridgwater

”Otte måneder, før jeg fik svar fra forlag XX.”
”Efter et par år har de stadig ikke reageret.”
”Det tog et år.”

Mange forfattere kender situationen, som Janne Hejgaard og et par anonyme forfattere har skitseret ovenfor. Forfatteren bad Anna Bridg-
water, journalist og forfatter, om at undersøge sagen: Hvorfor tager det så lang tid? Og hvorfor opfordres forfattere til kun at sende til ét forlag ad gangen, når forlagene selv er så længe om at give respons? Mange forlag ville ikke svare, men det lykkedes at få nogle udsagn.

”De kan jo hobe sig op”

Flemming Møldrup fra ABC Forlag, som udgiver børne- og ungdomsbøger, er heldigvis ikke bange for at fortælle om forlagets svartider.

”Vi får jo mange manuskripter, men indimellem kan de hobe sig op, og det kan tage længere tid. Så forventer vi, at forfatterne rykker for et svar. For nylig fik vi en ordentlig bunke manuskripter fra samme forfatter på en gang. Så kan vi ikke svare hurtigt.”

På forlagets hjemmeside står der, at det tager cirka otte uger at vurdere et manuskript. Ikke desto mindre siger en kilde, at vedkommende har oplevet svartider på fem-seks måneder.

Men Flemming Møldrup fortæller, at nogle forfattere får svar på meget kort tid.

”Vi starter altid med at kaste et blik på det, vi modtager. Hvis det slet ikke er noget, der kan bære en udgivelse, så får man et standardafslag, og så kan det godt gå hurtigere.”

Der står også på ABC Forlags hjemmeside, at forfattere skal undlade at sende til flere forlag samtidig, og Flemming Møldrup understreger den politik.

”Kun ét forlag ad gangen – det er den konventionelle måde at gøre det på. Hvis en forfatter har ventet i lang tid, så er man i sin gode ret til at rykke for et svar. Og gøre opmærksom på, at man forbeholder sig retten til at sende til andre forlag.”

”Vi laver en grovsortering”

Gads Forlag skriver på deres hjemmeside, at man skal være opmærksom på, at der kan gå ”et stykke tid”, før man får svar, hvis man indsender et manus.

”Vi sender folk en kvittering og skriver, at der kan gå op til to måneder, før de hører noget. Der kan godt gå længere tid i perioder med spidsbelastning, for vi er en lille redaktion. Og vi får også nogle gange rykkere,” siger redaktionschef inden for skønlitteratur Julie Paludan-Müller. Hun forklarer processen.

”Vi laver en grovsortering. Alt bliver læst af en redaktør, og den første redaktør kan forholdsvis hurtigt forholde sig til, om der er noget kvalitet. Hvis det er noget, vi gerne vil gå videre med, tager vi det på et redaktionsmøde.”

Ovenstående skal ikke forstås sådan, at et hurtigt svar er ensbetydende med, at der slet ikke er kvalitet i et manus. Måske passer det indsendte bare ikke ind i forlagets udgivelsesprofil. Julie Paludan-Müller nævner også forlagets profil, når hun forklarer, at hun helst ikke ser, at forfattere sender deres manus til flere forlag samtidig.

”Vi skriver ikke på hjemmesiden, at man ikke må, men jeg synes ikke, det er god stil at gøre det. Som forfatter må man gøre sig nogle overvejelser om, hvilke forlag man gerne vil udgive på. Overveje, om et forlag kunne mangle sådan en, som man selv er?”

Nogle forlag modtager kun manuskripter som print, således også Gads Forlag. Julie Paludan-Müller siger:

”Jeg kan godt forstå trangen til at skyde med spredehagl, men vi lægger et arbejde i at læse og orientere os i alle manuskripter. Det med at aflevere på print er også for at forhindre folk i at sende til alle mulige forlag. Man skal ville det.”

”Det er meget svingende”

Marie Louise Valeur Jaques er redaktionschef på Alpha Forlag, som fortrinsvis udgiver skønlitteratur. Hun er dejlig ærlig, når hun bliver spurgt om forlagets svartider:

”Det er meget svingende. Generelt kan man sige, at nogle gange går der et par uger, andre gange et par måneder. Det er ikke den arbejdsopgave, vi har mest tid til. Arbejdet med de bøger, vi har antaget, kommer i første række. Så kommer der perioder, hvor vi læser mange indsendte manuskripter, og nogle af dem kan have ventet lidt. Vi modtager rigtig mange uopfordrede manuskripter, og det er altid spændende at se, hvad folk har sendt ind, og finde de guldkorn, der gemmer sig i bunken”

Marie Louise Valeur Jaques er også ærlig, når hun bliver spurgt, hvordan forlaget har det med forfattere, der sender til flere forlag på samme tid.

”Det har vi forståelse for, især når vi ikke selv er hurtigere på aftrækkeren. Men vi vil meget gerne høre, hvis et manuskript bliver antaget et andet sted, så vi ikke bruger tid på det.”

Klar besked

Hvis der skal gives en pris for de allermest ærlige forlag, må den gå til Jensen & Dalgaard og Tellerup, som skriver på deres hjemmesider:

”… vi har lukket for indsendelse af manuskripter på ubestemt tid.”

Skyd ikke med spredehagl

Må en forfatter sende sit manus til flere forlag på samme tid? Formand for Dansk Forfatterforening Morten Visby siger:

”For nogle år siden var det no-go at sende til flere forlag ad gangen. Men dengang var der flere redaktionelle ressourcer på forlagene. I dag er situationen en anden, der er færre redaktionelle ressourcer og flere, der gerne vil være forfattere. I dag kan man som forfatter forsvare, at man sender til to-tre udvalgte forlag.

Det er stadig et godt råd at være selektiv med hensyn til, hvem man sender til, og hvor mange man sender til. Man skal se på, hvad forlagene udgiver. Forfattere kan ikke bare skyde med spredehagl. Og de skal kommunikere klart. Sig til forlagene, hvis man sender til flere, og sæt nogle tidsgrænser for, hvor længe man vil vente, før man sender til andre. Meld tilbage, hvis man går videre med det et andet sted. Ellers spilder man forlagenes tid.”