Artikel fra Forfatteren Nr. 4 - 2022

Forfatterstandens rolle i fremtiden

Bogbranchen er i konstant udvikling, og nye måder at tilgå litteratur på opstår. E-bøger og lydbøger, abonnementstjenester som Podimo, Mofibo og Spotify,
platforme for læremidler – hvor efterlader det forfattere, illustratorer og oversættere? Det var emnet på bestyrelsen og sekretariatets strategimøde i år.

Af Lene Møller Jørgensen

Strategiseminaret blev indledt med oplæg, der skulle inspirere til debat og også give et hurtigt helikopterblik over de nyere områder. Forlægger på People’s Jakob Malling Lambert, Head of Digital and Business Development på JP/Politikens Forlag Jakob Harden og Anna Lund fra Podimo, som er en digital platform for podcast og lydbøger, fortalte om deres blik på litteraturen og forfatterstandens rolle fremover.

Forlægger Malling Lambert havde et ret dystert syn på litteraturen – der er mindre diversitet og mindre originalitet i dag, mener han. Forlæggeren, der begyndte som redaktør i 1994, sagde bl.a.: ”Set med 1994-briller ligner bogmarkedet jo anarki i dag – men der er også mange muligheder.”

Det med mulighederne for forfatterstanden var de to øvrige oplægsholdere enige i – der blev bl.a. fremhævet, at samarbejde forfattere imellem og skriveteams bliver mere og mere almindeligt. Historier skrevet direkte til lyd på digitale platforme er ofte udviklet i tæt samarbejde med en redaktør, en dramatiker og mellem flere forfattere. Der er nemlig et stort behov for indhold. Men hvordan får forfatterstanden – og Forfatterforeningens medlemmer – kendskab og adgang til alle disse muligheder? Hvilke udfordringer er der mht. afregning, rettigheder og arbejdsvilkår?

Det vil foreningen sætte fokus på i det kommende år – evt. via medlemsmøder med de forskellige aktører i branchen samt erfarings- og vidensdeling.