Artikel fra Forfatteren Nr. 4 - 2021

Turen gik til Aarhus og Gram

Dansk Forfatterforenings bestyrelse og sekretariat har besøgt Aarhusgruppen for at få et indblik i gruppens arbejde. Og den skønlitterære styrelse har holdt deres årlige ud-af-huset-møde – denne gang i Gram i Sønderjylland.

Aarhus

Aarhusgruppen består af 150 medlemmer – som ikke nødvendigvis bor i Aarhus, men også i oplandet eller byer i nogenlunde nærhed af den jyske hovedstad. Forfatter Gunvor Ganer Krejberg er formand for gruppens styrelse, og sammen med Søren Jessen, Søren Poder, Anya Winqvist, Annie Bahnson og Jane Mondrup fortalte hun bestyrelse og sekretariat om gruppens arbejde. Og om Aarhus.

Aarhusgruppen er de seneste par år vokset og har fået liv med ildsjæle i spidsen, fast mødested på Godsbanen i Aarhus og nogle rammer og tiltag i byen, som giver medvind til litteraturen.
I 2015 åbnede DOKK1, hovedbibliotek og kulturhus, på Aarhus Havn. To år senere, i 2017, fik Aarhus status af Europæisk Kulturhovedstad, hvilket satte gang i meget, f.eks. blev Hay-festivalen, en stor og anerkendt britisk børnelitteraturfestival, afholdt i byen, og det var den første internationale børnelitteraturfestival i landet. Den trak både danske og internationale forfattere og illustratorer til byen, og siden har Aarhus Bibliotekerne i samarbejde med andre aktører afholdt en børnelitteraturfestival i Aarhus, Albus-festivalen, som hvert andet år har arrangementer over flere dage, og de øvrige år en lidt mere beskeden festival på én dag.

De aarhusianske politikere ser kultur – og en spørgeskemaundersøgelse danner grundlag for antagelsen – som et middel til at tiltrække både virksomheder og nye borgere, fortæller Gunvor Ganer Krejberg, og som den eneste kommune i landet afsætter Aarhus hvert år seks millioner kroner, frie kulturmidler, som kunstnere kan søge, og som et tværfagligt kunstråd fordeler. Og alt dette er med til at skabe et frodigt litterært miljø i den jyske hovedstad.

Ud over det givende møde med Aarhusgruppen holdt bestyrelsen det årlige strategimøde i Aarhus. Emnet var ”gratiskultur” og de mange tilbud om at holde oplæg, oplæsninger og foredrag for en symbolsk betaling, som mange forfattere får – se formand Morten Visbys leder om emnet.

Gram

Ole Rosenstand Svidt er skønlitterær forfatter og rapporterer fra forfattertræffet i Gram:

Fredag den 12. november var det omsider blevet tid til den skønlitterære gruppes årlige ud-af-huset-møde for medlemmer bosiddende langt fra København. Mødet var blevet udsat et år på grund af den alt for velkendte virus, der nu forsøger at gøre comeback, og måtte af logistiske årsager også flyttes fysisk flere gange, først fra Askov til Rønshoved Højskole og endelig til Sønderjyllands Seniorhøjskole i Gram. Det skulle nemlig afholdes syd for Kongeåen for at markere det coronaforsinkede genforeningsjubilæum, fortalte mødeleder Frode Z. Olsen.

Cirka 25 forfattere fra både Jylland og Sjælland var mødt op. På programmet var der oplæg fra Forfatterforeningens mangeårige jurist, Anne Koldbæk, samt forfatterne Jane Mondrup og Christina Ebbesen.

Anne Koldbæk fortalte bl.a. om de nye modelkontrakter fra Gyldendal og Gutkind og om de ting, man skal være opmærksom på, når man underskriver kontrakter om e-bøger og lydbøger. Jane Mondrup berettede om det nystartede Aarhus-bogtræf ”Vilde Universer” om fantastisk litteratur, som hun var medinitiativtager til, og som var blevet en stor succes.

Christina Ebbesen lagde op til debat om forfatteres eventuelle forpligtelse til at gøre verden til et bedre sted og om faldgruberne ved at beskrive minoriteter, man ikke selv er en del af. Det fik gang i diskussionen.

Alle de forfattere, der ønskede det, fik lov at læse op af egne værker i præcis fire minutter hver, så der var plads til alle, og vi kom vidt omkring i tid og genrer. Der var naturligvis også almindelig mingling og udveksling af bøger, og det fremgik blandt andet, at man godt kan være selvudgiver og bestsellerforfatter på samme tid – man skal bare være villig til at investere mange penge og meget tid, og så er det en fordel at skrive krimier. Dagen sluttede med en god middag med drikkevarer fra det lokale mikrobryggeri, i hvert fald for denne skribents vedkommende.

En helt igennem særdeles hyggelig og udbytterig dag, og jeg glæder mig allerede til næste år.