Gode råd til PR og markedsføring:
♦ Hvis dit forlag ikke har lavet en pressemeddelelse ifm. din udgivelse, så kan du selv skrive en. Pressemeddelelsen kan du kan sende til dagblade og andre relevante medier. Fokuser på ’den gode historie’ omkring din udgivelse og opbyg pressemeddelelsen efter nyhedstrekanten med den vigtigste pointe først. Husk derudover at skrive fakta om bogen (titel, udgivelsestidspunkt, pris osv.), kontaktoplysninger og indsæt et billede af bogens forside. Sørg for, at du har rettighederne til brug af billedet og husk fotokreditering.
♦ Tænk flere forskellige medietyper ind. Det kan ofte være en fordel ikke kun at gå efter anmeldelser i de store dagblade, men også at have fokus på at få omtale i andre medier. Til mange medier er det ikke nok at skrive om din bog. Prøv i stedet at finde og fremhæve den gode mediehistorie, der knytter sig til din udgivelse.
♦ Tænk i målgrupper! Arbejd med differentierede udgaver af din pressemeddelelse. Læg f.eks. vægt på lokale vinkler og tilhørsforhold, hvis du henvender dig til lokalaviser, eller fremhæv måske et særligt tema fra bogen, der taler ind i et bestemt fagblads eller magasins profil og målgruppe. Tilpas din kommunikation efter mediets målgruppe og sørg for at gøre det tydeligt, hvorfor lige netop din bog er interessant for dem.
♦ Du kan sende anmeldereksemplarer til landsdækkende dagblade, lokalaviser og andre relevante redaktioner (sammen med pressemeddelelsen). Henvend dig eventuelt også til bogbloggere eller andre bloggere, der skriver om et emne, som passer til din udgivelse, og hør, om de kunne være interesserede i at anmelde bogen på deres profiler/platforme.
♦ Vær opsøgende. Hvis du har lyst til, at der skal ske noget mere omkring din udgivelse, kan du henvende dig hos boghandlere, biblioteker og andre temarelevante steder (blomsterbutik, cafe, fagforening etc.), der kunne have interesse i at sælge dine bøger eller samarbejde ift. oplæsninger, workshops mm.
♦ Det er en god ide at have en hjemmeside, hvor interesserede kan finde oplysninger om dig og dit arbejde. Sørg også for at holde din medlemsprofil på danskforfatterforening.dk opdateret med profilbillede, udgivelser og andre relevante oplysninger (særligt hvis du ikke har egen hjemmeside, kan din profil fungere som en udmærket PR-platform!). Du finder en guide til, hvordan du opdaterer din profil her: https://danskforfatterforening.dk/faq/
♦ Mød dit publikum! Tilbyd oplæsninger, signeringer, foredrag, workshops mm. Hvilke samarbejdsmuligheder er der i din bog: Skoler, kunsthaller, forsamlingshuse? Husk at tage betaling for dine optrædener – selvom det er PR for din bog, er det også et reelt arbejde og en vigtig indtjeningsmulighed som forfatter. Læs mere om vores anbefalinger om honorarer og tips til honorarforhandlinger her: https://danskforfatterforening.dk/forhandling-af-honorar/
Du kan finde flere tips til udgivelse, markedsføring og PR i Bogbrancheguiden: https://bogbrancheguiden.dk/
Her finder du en oversigt over artikler fra Forfatteren om markedsføring, anmeldelser, optrædener mm.:
”Q+A: Førstehjælp til markedsføring”, Forfatteren nr. 7 2015: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/qa-foerstehjaelp-markedsfoering/
”Det er svært at få en anmeldelse i avisen”, Forfatteren nr. 1 2022: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/det-er-svaert-at-faa-en-anmeldelse-i-avisen/
”Forfatteren får (om ikke andet) synlighed”, Forfatteren nr. 4 2021: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/forfatteren-faar-om-ikke-andet-synlighed/
”PR-agent og sparringspartner”, Forfatteren nr. 2 2021: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/pr-agent-og-sparringspartner/
”Nej, det er ikke grådigt at kræve et honorar”, Forfatteren nr. 3 2022: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/nej-det-er-ikke-graadigt-at-kraeve-et-honorar/