Udgave Nr. 1

Her kan du læse bladets artikler

LEDER: Blixen – året rundt og i hele landet

Af Jakob Vedelsby, formand for Dansk Forfatterforening
Digtes esperanto

Af René Rasmussen
Filmatiseringer af fiktive verdener

Shusaku Endos roman ‘Tavshed’ kan opleves på det store lærred, instrueret af Martin  Scorsese. Men hvem var forfatteren, der kredsede om den kristne tro i sine værker? Af Stephanie Caruana
Indonesisk  lyrikeventyr

Indonesisk lyrikeventyr

Danske Katrine May Hansen er blevet en litterær superstjerne i Indonesien, takket være en Facebookside og en bunke postkort med digte på. Af Anna Bridgwater
SE VÆRKET & MENNESKET, IKKE KØNNET

Jeanette Øbro og Jakob Vedelsby opfordrer til, at man holder op med at bruge prædikatet ”kvindelig” om forfattere, der tilfældigvis også er kvinder – og til at man holder op med at kalde den litteratur, de skriver, for kvindelitteratur.
Kunst, kultur og integration

Inge-Helene Fly deltog i december i konferencen ”The role of culture and civil society as arenas for integration” i Helsinki, Finland.
PROTEST

Jeg protesterer over foreningen Litteratours efterlysning af deltagere til workshoppen ”Vestjylland i Verden” på side 18 i forrige nummer af Forfatteren. Efter en lang mailkorrespondance med henholdsvis formand Jakob Vedelsby, redaktør Anna Bridgwater og initativtager til kurset Egon Clausen er jeg blevet bekræftet i, at Dansk Forfatterforening ikke kan stå inde for følgende formulering: ”For at deltage skal man have udgivet værker på kvalificerede (min fremhævelse) forlag, og delt
Mindeudstilling DU VAGN GAV UD

Torsdag d. 2. – mandag d. 6. marts Udstillingen i Dansk Forfatterforenings lokaler viser konkretistdigteren og forfatteren Vagn Steens værker, plakater, installationer, art-books, digtsamlinger, børnebøger, romaner, finurlige ordlege og debatterende kulturessays, men først og fremmest Vagn Steens originale værker fra især 1960’erne og de tidlige halvfjerdsere.
STIL OP!

Få indflydelse på foreningens strategi – valg til bestyrelse og formandsposten 2017.
forfatter  liv

forfatter liv

Ole Vedfelt er født 1941 i København. Jungiansk psykoanalytiker, meditationslærer mm. Han har udgivet en lang række bøger og artikler. Hans næste bog, ’A guide to the World of Dreams’, udkommer i foråret 2017 og beskriver drømme som kreativ informationsbearbejdning.