Puk Damsgårds takketale for Den Faglitterære Pris 2021

Se talen på Youtube

Med sine bøger fra brændpunkter i Mellemøsten formår Puk Damsgård at skildre begivenheder, som offentligheden kun kender gennem skarpvinklede breaking news, med en indlevet og solidarisk menneskelighed, der lader de involverede parter i krigshandlingerne træde frem med deres bevæggrunde, deres frygt, afmagt og vrede.

Med sans for virkelighedens detaljer og de små tings betydning balancerer skildringerne fornemt og medrivende mellem det personlige og det generelle i en fortællende fagprosaform, der bringer læseren helt tæt på begivenhederne og tæt på en forståelse af konflikternes årsager.

Gruppen for Faglitterære Forfattere i Dansk Forfatterforening tildelte på Bogmessen på vegne af Statens Kunstfond journalist og forfatter Puk Damsgård Den Faglitterære Pris 2021 på 75.000 kr.