Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2024

Diagnosticer din skriveproces

Forfatter Bo Skjoldborg har arbejdet med flowskrivning i mange år, han har skrevet bøger om det, holdt kurser og undervist skribenter inden for vidt forskellige genrer om det – og selvfølgelig har han eksperimenteret med flow i sin egen skrivning. Han ved, hvad der motiverer, og hvad der yder modstand.

Af Lene Møller Jørgensen

De fleste skribenter og tegnere har nok prøvet det – at være i flow, en fokuseret, flydende arbejdsproces med en målrettet kurs, men uden alt for mange tanker, overvejelser, tvivl. Nogle har måske været der i ganske få minutter ad gangen, andre i en time eller to, atter andre i en uge eller måneder – hvor de så er totalt udmattede bagefter.

Forfatter Bo Skjoldborgs bog Flowskrivning udkom i 2008 (Dansk Psykologisk Forlag), og den baserer sig på store internationale forskningsundersøgelser og også på hans egne erfaringer. Siden da har han holdt kurser og undervist i flowskrivning, og han understreger, at flowskrivning ikke kun er nyttig, når man skriver fiktion og skønlitteratur, men i al form for
skrivearbejde, også når man skriver artikler, essays og faglige bøger og tekster – han har bl.a. også undervist ph.d.-studerende i flowskrivning på Aalborg Universitet gennem en år-
række.

”Flowskrivning handler ikke kun om at skrive hurtigt eller bruge nonstopskrivning – sådan som folk ofte forstår og bruger ordet. Det handler efter min mening om, at alle skriveaktiviteterne – alt, man gør i forbindelse med at skulle skrive – er tilrettelagt på en måde, så man kommer i flow, mens man arbejder.” Men hvordan gør man så det. Det første skridt på vejen mod flowskrivning er at blive bevidst om sin skriveproces, at diagnosticere den, som Bo Skjoldborg udtrykker det.

Myter om skriveprocessen

”Skriveforskningen viser, at vi ofte ligger under for en række myter om vores egen skriveproces. Jeg har selv tidligere været af den overbevisning, at jeg skulle have mindst to timer for at kunne koncentrere mig om skrivningen, ellers kunne jeg lige så godt lade være. Men den slags myter kan man altså godt skubbe til – for mig skete det, da jeg fik børn. Dér gik det op for mig, at jeg godt kan skrive koncentreret, selvom jeg måske kun har en halv time,” siger Bo Skjoldborg. ”En anden myte er, at man skal være inspireret for at skrive – selvom det måske mest er amatører, som tænker sådan.”

Præstationsangst er også en flowstopper, og hvis man på forhånd siger til sig selv, at ”mine ideer er så kedelige og forudsigelige,” så er det også op ad bakke.

”Diskussionen om øget digitalisering, streaming osv. påvirkede min skriveproces meget – tanker om, at man ikke kan tjene penge på at skrive bøger, fik min skriveglæde og energi til at svinde ind. Men da jeg var blevet bevist om de tanker, at de holdt mig tilbage, kunne jeg slippe dem og finde skriveglæden igen,” siger han.

Vigtige faktorer

For at opnå flow skal man have passende, klare og meningsgivende mål – det handler ikke om mindfulness eller om bare at lade pennen flyde, ifølge Bo Skjoldborg. Man skal på forhånd udstikke en kurs og have et mål med sin tekst. Ikke en stram synopsis, men blot en målsætning, der kan give plads og rumme nye, gode ideer. Det kræver, at man har regler og færdigheder – altså en vis skriveteknik. Feedback i f.eks. en skrivegruppe er også godt at skrive videre på, men den skal være positiv, det skal være en coachende tilgang med spørgsmål og ikke klassisk kritik, hvor det næsten bliver en anmeldelse. Bed f.eks. om lov, før du kommer med forslag til teksten. Det er også flowfremmende, hvis man skriver et sted, der adskiller sig fra hverdagen – det kan være en park, Hald Hovedgaard eller et andet skriverefugium.

Find din indre forfatter

Når det opleves som et pres at skrive, når det fremkalder frustration og ender i overspringshandlinger og spildte timer, kan det hjælpe at skrive omkring sit emne, siger Bo Skjoldborg. Skriv ned, hvad du gerne vil skrive, hvad du vil dokumentere om termodynamik, fortælle om en hovedkarakter eller en handling. Det er en igangsætter. En anden igangsætter kan være at finde en persona, en rolle, der sætter dig fri. Bo Skjoldborg er bl.a. inspireret af science fiction-
forfatteren Damian Knight, der skrev om sin egen proces i Hvordan skriver jeg noveller? Han havde simpelthen opfundet en indre forfatter.

”Og den indre forfatter skrev meget bedre end ham selv. Og så lod han ham skrive historierne for sig. Når jeg skal skrive noget, som er spændende, forestiller jeg mig f.eks., at jeg er Michael Crichton, som skrev Jurassic Park,” fortæller Bo Skjoldborg.

Det øger trivsel og glæde og også produktionen, hvis man kan komme i flow. Men der er en grænse. For det kan blive så opslugende og anstrengende, at det bliver stressende.

”Da mine børn var små, og jeg måtte optimere min skrivetid, skrev jeg f.eks. en synopsis hjemmefra og tog til Hald, hvor jeg skrev intenst, nærmest nat og dag, i en uge. Og så færdigredigerede, da jeg var hjemme igen. Det var for meget. Det kan jeg ikke anbefale,” siger han. ※

Se mere på Bo Skjoldborgs hjemmeside: https://powerwriting.dk/

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte