Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2024

En faglitterær forfatterskole

Dansk Forfatterforenings faglitterære styrelse har iværksat to pilotprojekter, der skal afsøge muligheden for at oprette en uddannelse for faglitterære forfattere.

Af Lene Møller Jørgensen

Skønlitteraturen har en forfatterskole, børnelitteraturen har en, og manuskriptforfatterne har en – og faglitterære forfattere vil også have en. For det kan måske skærpe interessen for at skrive faglitteratur og også professionalisere den, hvis der er et professionelt – og SU-berettiget – tilbud om undervisning i at skrive faglitteratur?

Det spørgsmål arbejder F-styrelsen på at afdække og afprøve med to forskellige pilotprojekter, der baserer sig på workshops. Men faglitteratur er som bekendt et meget bredt felt – fra håndbøger over historiske værker, biografier og monografier til læremidler og systemer. Så kan man overhovedet sammensætte et hold, der kan give meningsfuld feedback til hinanden og finde undervisere, som kan inspirere og give input til så vidt forskellige forfattere?

”Ligesom i al anden litteratur handler det om skrivekunst, håndværk og erfaring i at skrive fagligt eller formidle fagligt, og det kan man oplæres i. Der mangler faglitterære forfattere i Danmark, så vi håber på at skabe flere dygtige fagforfattere og meget gerne lokke nye, yngre kræfter til,” siger Pernille Frost fra den faglitterære styrelse og tilføjer, at det jo ikke er nogen hemmelighed, at aldersgennemsnittet blandt de faglige forfattere er stigende, uden at der samtidig kommer tilstrækkeligt med unge skribenter til. Dét er et problem.

Hun er selv forfatter til blandt andet læsesystemer og læsebøger til grundskolens yngste klasser, og det er også hende, der er styrelsens tovholder og forbindelsesled til de to projekter. Hun peger på, at de tre nævnte skoler i indledningen er offentlige og SU-berettigede undervisningstilbud, men at der ikke eksisterer noget lignende henvendt til faglitteraturen.

”Ny viden, kurateret viden, fra forskningen skal f.eks. løbende formidles i læremidler til grundskolen, gymnasier og andre ungdomsuddannelser, og det mangler i dag. Det betyder noget for fødekæden, at akademiske forskere så sjældent formidler deres resultater til almenheden. Det er jo herfra, at lærebogsforfattere henter deres stof og viden om nye indsigter. Her burde der også være mulighed og måske nærmest en forpligtelse til at lære at formidle ny viden i en mere tilgængelig form,” siger Pernille Frost. Hvis lærebogsforfatterne udelukkende skal tage afsæt i oversat forskningsformidling, så kommer det danske perspektiv til at mangle. Af disse grunde er der faglitteratur, som ikke bliver skrevet i dag.

Workshop med seks forfattere

Det ene projekt er en workshop med seks mødegange a fire timer i løbet af sommeren, og ansøgerne har beskrevet et projekt med en tydelig og klar idé, som de vil arbejde med. Forfatter og historiker Hanne Fabricius bliver mødeleder og referent på hver workshop. Når pilotprojektet slutter, skal workshoppens struktur og rammer evalueres af både Hanne og deltagerne.

”Vi har netop fundet fem deltagere, og det var ikke svært at vælge. For det første var det interessante og værdige projekter, for det andet kom der fem ansøgninger! Vi fik dog en del kommentarer fra medlemmer, som havde lyst til at deltage en anden gang, når vi forhåbentlig kan melde datoerne ud lang tid i forvejen. De fem medlemmer er i aldersgruppen 55-70 år, kommer fra Storkøbenhavn, Midtsjælland og Nordjylland, og deres projekter er hhv. en håndbog, en lærebog og tre meget forskellige historiske fremstillinger og undersøgelser.”

F-styrelsen rakte inden opstart ud og holdt møder med forskellige aktører.

”Vi talte bl.a. med Manuskriptskolen for Børnefiktion, som jo startede på privat initiativ, for at høre deres erfaringer,” siger Pernille Frost og fortæller, at flere af de danske skoler for skriveundervisning i forskellige genrer har inspireret, ligesom norske faglitterære kolleger.

NFFO, Norges Faglitterære Forfatter- og Oversætterforening, har i flere år haft succes med workshopbaseret undervisning, hvor deltagerne får respons og sparring fra to erfarne fagforfattere. Det har tiltrukket nye, yngre fagforfattere, hvoraf flere efterfølgende er debuteret med fagbøger til børn. I år modtog NFFO 92 ansøgninger til deres 13 pladser.

”Og inspireret af de norske erfaringer har F-styrelsen netop besluttet at tilbyde en plads i workshoppen til en vordende forfatter med et godt projekt,” fortæller Pernille Frost.

Det andet faglitterære pilotprojekt er en masterclass med workshop over en lørdag-søndag på Hald Hovedgård i oktober. Der er plads til tyve deltagere, to erfarne og respekterede faglitterære forfattere vil holde oplæg, og i løbet af kurset får alle deltagere mulighed for ansigt-til-ansigt-sparring med en af underviserne.

I skrivende stund er der endnu ikke lavet aftaler med undervisere, men Hald er booket, og ideerne klar.

De to pilotprojekter er økonomisk delvist støttet af Forfatterforeningen, og håbet er, at erfaringerne også kan bruges af andre aktører i bogbranchen.

”Vi ønsker at arbejde for en anerkendelse af, at det er en profession at være faglitterær forfatter, at det er noget, man kan uddanne sig til, og – allerhelst – at det er noget, man kan leve af,”
siger Pernille Frost.