Artikel fra Forfatteren Nr. 4 - 2019

Leder: Momentum i læseindsatsen

Af Morten Visby

Dansk Forfatterforening har i  en  længere  periode skruet gevaldigt op for indsatsen med især børns læselyst. Vi ved, at børns læselyst er dalende, og at den er udfordret af digitale medier og underholdning. Vi ved, at det er et stort problem for alle illustratorer, forfattere og oversættere. Et stort problem for dansk litteratur og for det danske samfund.

Derfor har vi skruet op  for  indsatsen,  og  det har vi gjort gennem vores eget store læsefremme-projekt, Hvem er Danmark?, som nu er i den afsluttende fase og klart må siges at have været en stor succes. Vi har også gjort det gennem vores politiske lobbyarbejde og gennem et forpligtende samarbejde med de andre aktører på området i regi af vores Læsekoalition med forlag, boghandlere, biblioteker og andre fagprofessionelle.

På det seneste er denne indsats begyndt at give pote på flere måder. Kulturministeriets Bogpanel har for eksempel taget emnet til sig og understøtter i sin seneste rapport behovet for en national læsestrategi. De Radikale er kommet med finanslovsudspil, der opererer med et tocifret millionbeløb til indsatsen for børns læsning. Og som det måske vigtigste lige nu har kulturministeren allerede nu konkret afsat syv millioner kroner til styrkelse af et attraktivt bogudvalg i landets skolefritidsordninger.

Sidstnævnte kunne ikke være mere i tråd med Forfatterforeningens ønsker på dette område. For os er det nemlig helt afgørende, at indsatsen for børns læsning ikke bliver endnu en enkeltstående kampagne, men forankres lokalt og konkret i børns hverdag og tager udgangspunkt i reelt øget tilgængelighed af fysiske bøger – der, hvor børnene er. Der er ikke behov for en opmærksomhedsskabende konkurrence eller, som andre har foreslået, en tilfældig uddeling af enkelte centralt indkøbte titler til læsere, der i forvejen er glade for bøger og har et forhold til boghandlere og biblioteker. Nej, vi skal have bøgerne ud til børnene der, hvor kampen om deres tid og opmærksomhed reelt står. Der, hvor  vi faktisk kan nå børn, med gode, nye bøger, der kan fænge og være et stærkt og sundt alternativ til det skabelonprægede indhold på skærmene. Skæve, skøre, dybe fortællinger, der matcher børnenes hyperplastiske sind og sprog og identitet.

Det er også dette fokus, der vil være styrende for den fortsættelse til Hvem er Danmark?, som vi er ved at forberede i skrivende stund. Vi kan se, at Forfatterforeningen kan være med til at gøre en vigtig forskel, når det gælder børns læsning og dermed hele litteraturens fremtid. Lige nu er der en virkelig positiv udvikling i gang, og derfor fortsætter vi indsatsen.