Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2016

Nyt liv til gamle bøger

Nu er det muligt for forfattere at udgive deres bagkatalog digitalt. Maria Helleberg er en af de forfattere, der har gjort lige præcis det.

Af Anna Bridgwater

Når en forfatter har mere end 80 titler på sit cv, kan det være dejligt med en hjælpende hånd, der gerne vil stå for digitalisering og genudgivelse af bagkataloget, så gamle titler bliver tilgængelige som e-bøger. Sådan har romanforfatteren Maria Helleberg tænkt. Derfor har hun genudgivet en lang række titler fra sit bagkatalog på Lindhardt og Ringhofs digitale forlag, SAGA Egmont.

”Jeg er lykkelig. Vi går fra, at ingen af de digitale rettigheder var udnyttet, til en høj udnyttelsesgrad. Jeg tror, vi er ved at nærme os fuldt hus, og det er også det, jeg ønsker. For hvor bliver de titler ellers opbevaret? Nu drøner titlerne ud hele tiden.”

Maria Helleberg har udgivet mange, mange bøger gennem mange år, og hun er udkommet på en lang række forskellige forlag. Det er først og fremmest de titler, der er udkommet hos L&R, der nu udkommer som ebøger hos Saga Egmont, men også titler fra andre forlag får nyt liv:

”Jeg er fast på Rosinante, og så har jeg en lilletå inden for hos L&R, også af historiske årsager. Og det var L&R, der var hurtige til at sige, ”skal vi ikke udnytte bagkataloget?””

Fordi L&R slog til først, blev det der, Maria Hellebergs bagkatalog udkommer digitalt. Men der er stadig knaster i det digitale bogmarked, erkender Maria Helleberg:

”Der er den der ulyksalige situation med bibliotekerne, som ikke er løst,” siger hun med henvisning til, at bibliotekernes gratis udlån af e-bøger kan ses som konkurrenceforvridende i forhold til forlagene, som skal forsøge at finde en rentabel forretningsmodel for salg af e-bøger. Derfor har bl.a. Modtryk, Politikens Forlag og Gyldendal med alle datterforlagene trukket sig ud af samarbejdet med Ereolen, og forlagets titler kan ikke længere lånes gratis via bibliotekerne. Men det er ikke nogen grund til ikke at fortsætte med at digitalisere sit bagkatalog, mener Maria Helleberg.

E-bøgernes styrke

Der er særlige muligheder i digitaliseringen af de trykte bøger.

”’Kvinder der forandrede verden’ og ’Kvinder der forandrede Danmark’ har forlaget opdelt i kapitler, så man kan nøjes med at købe et kapitel om fx Agnes Henningsen i stedet for hele bogen. Så det er en begavet digitalisering, ” siger Maria Helleberg.

Hun ser i det hele taget e-bøgerne som et stort fremskridt:

”Jeg er selv er en vild og heftig forbruger af e-bøger. Jeg er forbløffet over, hvor heftigt mit forbrug er, og hvor irriteret jeg bliver, hvis jeg ikke kan få fat i en titel. Men netop som e-bøger kan der udgives titler, der ikke er et stort publikum til. E-bogsmarkedet rummer bøger til massekonsum, og så er der også nicher og nichernes nicher, som har smalle læsergrupper.”

Maria Helleberg er kendt for sine historiske romaner, men hun mener faktisk, at e-bogens force er som fagbog. Selv køber hun e-bøger, som hun ellers ville blive nødt til at lede efter antikvarisk.

”Jeg tror, hvis man ser på, hvad der sælger mest, så er det brugsbøger. Man skal bruge noget fakta, og så kan man finde den rigtige bog i løbet af fem minutter. For eksempel skulle jeg bruge noget om Christian III’s økonomi. Den bog er der ikke mange læsere til, så den findes ikke længere som papirbog, men den findes som e-bog.”

Maria Helleberg tror, at vi kommer til at se nye tiltag inden for e-bøgerne:

”Jeg tænker, at vi ikke udnytter mulighederne nok. Og de døde forfattere skal også med i digitaliseringen, ikke kun de levende.”

Maria Helleberg er også glad for e-bøgernes mulighed for selvudgivelser, som måske heller ikke har et stort publikum, men som har en værdi for en læserskare alligevel:

”Der kommer gode ting som selvudgivelser. Der har vi været for dårlige til at se på. Der er tale om titler, der nok ikke sælger i 4000 eksemplarer, men måske kun nogle hundrede.”

Den trykte bogs fremtid

For Maria Helleberg er der også en fordel i, at hendes nye udgivelser vækker interesse for hendes gamle titler, og takket være e-bøgerne kan nye læsere nu købe ældre titler, der ellers var utilgængelige:

”Bøger har en kort hurtig opblomstring lige efter udgivelsen, så har de måske nogle års liv, og så lever de i mørke i en årrække. Men hvis man kan give dem et liv, hvor de nye titler kan vække de andre til live, så kan de ældre titler få et længere liv.”

I det store hele frygter Maria Helleberg ikke, at der kommer en dag, hvor den trykte bog ikke længere findes.

”I 2009 så jeg et tv-program om, at i år 2015 ville papirbøger være forsvundet. Men det er ikke sket. Da lydbogen kom, sagde man det samme. Jeg tror ikke, at alle bøger bliver udgivet som e-bøger i fremtiden, men det er en parallel måde for læserne at indtage bøger på.”

I Maria Hellebergs øjne kan den trykte bog noget, som e-bogen ikke kan.

”Det er uovertruffent at slå op i en papirbog. Der sker det, at hvis jeg har en e-bog, så kan jeg finde på at købe den som papirbog også. Og jeg har aldrig givet en e-bog som gave.”

For Maria Helleberg er digitaliseringen af bagkataloget en økonomisk gevinst, selvom fortjenesten på den enkelte titel kan virke ubetydelig:

”Selvfølgelig er der penge i det, men det er en måde at sikre den sidste femøre. Men min backliste af oversatte bøger er i øvrigt også udgivet i bl.a. Tyskland …”

Gode råd

L&R har været aktive med at opfordre forfattere til at udgive deres bagkataloger på forlaget, også selvom bøgerne oprindeligt blev udgivet på et andet forlag. Og det er ikke kun nulevende forfattere, hvis bøger får nyt liv. Også arvinger til andres forfatterskaber kan vælge at genoplive et bagkatalog, og fx har Morten Korchs barnebarn, Palle Laurings søn, Thit Jensens arving og – fra udlandet – Barbara Cartlands søn taget imod tilbuddet. Som Maria Helleberg siger:

”Det er ikke, fordi der er masser af forlag, der står med tilbud om det samme.”

Til andre, som måske overvejer at digitalisere deres bagkatalog på samme måde, som hun selv har gjort, siger Maria Helleberg:

”Man skal ikke gå ind i det kun for økonomiens skyld, men også for spredningens skyld – fordi man gerne vil have, at andre kan læse det, man har skrevet. Man kan spørge sig selv, om man gerne vil have adgang til at læse andres bagkatalog på denne måde. Så skal man også selv sige ja.”·

 

Om Maria Helleberg

Siden debuten med den historiske roman ’Seersken’ i 1986 har Maria Helleberg udgivet over 80 bøger, bl.a. samtidsromaner, biografier, rejsebøger, børne- og ungdomsbøger. Bedst kendt er hun for de historiske romaner og har vundet både kritikernes anerkendelse og et stort publikum for sine indlevende fortællinger om nogle af danmarkshistoriens mest utrolige skæbner, især kvindeskæbner, og dramatiske begivenheder. Hendes seneste roman er ’Kvinderne fra Thy’, som handler om hendes egen slægt, og som udkom i november 2016.

Hvad er SAGA Egmont?

SAGA Egmont er et digitalt forlag under Lindhardt og Ringhof med over 6.000 e-bøger og over 3.000 lydbøger. Målet er at digitalisere 15.000 titler i løbet af to år. Forlaget har i samarbejde med forfatterforeningerne lavet en aftale, der giver op til 50 % e-bogsroyalty til forfattere og arvinger. SAGA Egmont sørger for, at rettighederne er clearet, hvis der bruges billeder i e-bogen. Forlagets fokus er på skønlitteratur, altså bøger uden illustrationer, og det sker også tit, at man vælger at udelade billederne i digitaliseringen, også af tekniske årsager, så e-bøgerne er lettere at håndtere for læserne.

Kilde: L&R

Læs mere på www.sagaegmont.com.

 

 

Det med småt …

Dansk Forfatterforening har i 2015 godkendt en aftale med SAGA Egmont om digitalisering af bagkataloger.

 

Den indebærer blandt andet

  • at det er SAGA Egmont, der indestår for,
    at genudgivelsen ikke volder problemer
    i forhold til det tidligere forlag
  • at udgivelsen skal ske inden for 12 måneder
  • en definition af hvornår en e-bog kan
    regnes for udsolgt
  • at hele kontrakten kan genforhandles efter 2 år

 

Kilde: Dansk Forfatterforening

 

 

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte