Artikel fra Forfatteren Nr. 4 - 2019

Portfolio

OLE STEEN HANSEN (1957), fuldtidsbogmenneske siden 1993, forfatter til en lang række bøger for børn og voksne, oversætter, uddannet lærer. Seneste udgivelse er hans personlige beretning fra DDR, Syngeklubben, leipzigerne og andre mennesker fra DDR, Forlaget Turbine.

Af Lene Møller Jørgensen

Ole Steen Hansen – du har netop modtaget Den Faglitterære Pris, der ud over æren består af 75.000 skattefrie  kroner. Hvad betyder prisen for dig?

Jeg er 100 procent glad – jeg er vældig glad for pengene, for forfattere arbejder ofte for en meget lav løn. Men jeg er også glad, fordi prisen er et skul- derklap, en professionel anerkendelse af mit arbejde med at skildre nyere teknisk historie. Jeg har fået prisen for mit forfatterskab og for to udgivel- ser om flyvning, DC-3’eren fra Roskilde … og alle de andre og Skudt ned – flystyrt i Danmark 1939-45. Begge fra forlaget Turbine.

Hvad kendetegner de to bøger?

De beskriver fly og flyvningens betydning historisk og samfundsmæssigt, og jeg skriver altid med udgangspunkt i menneskeskæbner. Ofte anses den nyere tekniske historie om fly, tog osv. for at være nørdet, mens vikingeskibenes historie anses for at være af almen interesse. Men jeg skriver jo ikke om tændrør i gamle flyvemaskiner, men om, hvilken indflydelse flyet har haft på mennesker, levevilkår og tankesæt.

Prisen gives for den vellykkede formidling af vanskeligt fagligt stof til det brede publikum, og den er tidligere tildelt navne som Troels Kløvedal, Peter Øvig Knudsen og Anja C. Andersen. Hvad synes du om selskabet?

Det er et meget fint selskab, det er forfattere, som har leveret faglig viden på et meget højt niveau.

Hvilken betydning håber du,  at prisen kan få for dit forfatterskab?

Det er svært at sige, jeg har jo aldrig fået den før. Men det har ikke altid været let at komme igennem til et forlag med mit materiale, og det håber jeg bliver nemmere. Jeg håber også, at mine læsere glæder sig over, at deres interesser for fly og teknik har fået et blåt stempel. Der sidder mange børn og unge, især drenge, i klasseværelser rundt omkring, der føler, at de ikke bliver set, fordi deres interesser betragtes som nørdede, for specielle.

Hvad vil du bruge pengene til?

Til at få mere erfaring i et cockpit. Jeg har et flycertifkat og vil bruge nogle af pengene på at leje fly. Og så skal jeg vel kikke lidt på vores hus. Gulvtæppet i stuen er vist fra 1964, slidt og hullet, så det kunne godt trænge til en udskiftning.