Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2022

Portfolio: Henning Andersen

Henning Andersen, foredragsholder, rejseleder, underviser og forfatter – alt sammen med omdrejningspunkt i vulkaner. Onsdag den 9. november holder han foredrag i Seniorgruppen i Dansk Forfatterforening.

Henning Andersen, du er vulkanekspert og har skrevet fjorten bøger om vulkaner. Hvad er der med dig og vulkaner?

Jeg har været fascineret af vulkaner, siden jeg som 10-11-årig læste Rejsen til jordens indre af Jules Verne. I dag er jeg 77, og dengang vidste man ikke så meget om vulkaner. Men jeg læste alt, hvad jeg kunne finde om dem.

Du har rejst og set vulkaner over hele verden. Hvornår så du en vulkan første gang?

Jeg var 18 år og boghandlerelev i Sønderjylland. Alle mine sparepenge blev brugt på en grupperejse til Vesuv og Pompeji. Og for pokker, tænkte jeg dengang, der bor jo masser mennesker lige ved vulkanens fod, over en million. Hvordan tør de? Så jeg gik rundt og talte med folk, og de fortalte, at de bor der på grund af den mineralrige og frugtbare jord omkring en vulkan – og byggegrundene er billige! Så de, der overlever efter et udbrud, vender altid tilbage. Og Vesuv er stadig min favoritvulkan.

Siden er vulkaner nærmest blevet din levevej?

Ja, jeg blev færdig som boghandler i 1966, forlod Sønderjylland og arbejdede på bogforlag. Ret hurtigt begyndte jeg dog som rejseleder og fik efterhånden speciale i vulkaner. Det er ikke kun geologien ved vulkaner, der optager mig, men lige så meget historien og menneskene omkring dem. Jeg har rejst i Indonesien, Island og Italien, men har også været rejseleder i lande uden vulkaner.

Du fik et folkeligt gennembrud med din vulkanviden i 1985?

Jeg deltog i tv-programmet ”Kvit eller dobbelt” med Otto Leisner som vært. Efter det sjette spørgsmål og 24.000 kroner i gevinst stoppede jeg, fordi gevinsten kunne dække mit banklån. Efter ”Kvit eller dobbelt” begyndte også de store rejsebureauer at ringe.

Og du begyndte at skrive en bog?

Jeg debuterede i 1989 med Vesuv – den udødelige vulkan på forlaget Bogan. Jeg betalte udgiveren 25.000 for tryk, men bogen solgte godt, og dengang blev man anmeldt og omtalt i stort set alle danske aviser, når man udgav en bog. Og jeg blev ofte brugt i medierne som vulkanekspert.