Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Investeringer i litteratur
Af Morten Visby

Investeringer i litteratur

I skrivende stund trækker det gevaldigt op til et folketingsvalg. Foreningen arbejder løbende på at præge politikernes prioriteringer og bibringe dem en forståelse af litteraturens behov. Ofte har det karakter af noget så basalt som at påpege, at kultur ikke kun er noget, der foregår på en scene eller en skærm, men også udspiller sig inde i hovedet på folk, for deres indre øjne og ører, i deres tanker og følelser. Nogle af de vigtigste møder med kultur og kunst og vidensformidlin
Exofiktion: De marginaliserede får en stemme

Exofiktion: De marginaliserede får en stemme

Kvinder, homoseksuelle og racegjorte indtager ofte hovedrollen i exofiktion, en populær genre, som spejler den aktuelle samfundsdebat.
Exofiktion: Oprejsning

Exofiktion: Oprejsning

Lotte Kaa Andersen har skrevet romanen. Den inderste kerne om videnskabskvinde Inge Lehmanns liv og arbejde – en betydelig forsker inden for jordskælv og Jordens indre, der, mens hun levede og i årene efter sin død, var overset og ignoreret i Danmark.
Exofiktion: Den gådefulde død

Exofiktion: Den gådefulde død

Peter Løhr har faktatjekket alt i sin bog om guldaldermaleren Johan Thomas Lundbyes liv. Men i forhold til psykologiske tolkninger skriver han ud fra devisen: Ingen ejer den fulde sandhed om sig selv. Heller ikke Lundbye, siger forfatteren.
Exofiktion: Paradoksets mester

Exofiktion: Paradoksets mester

Først efter et års koncentreret research på maleren Kristian Zahrtmanns liv og kunst var Rakel Haslund-Gjerrild parat til at skrive bogen Adam i Paradis. Zahrtmann delte ikke på nogen måde ud af sit liv og sine mørkere sider. ”Bogen handler om alt det, som jegfortælleren ikke vil fortælle om,” siger forfatteren.
Noter fra et kloster
Af Lotte Thrane

Noter fra et kloster

Forfatter Lotte Thrane har været på skriverefugium på San Cataldo – et kloster ved den italienske Amalfikyst. Dette er den første artikel i en serie om legatophold.
Legelystne streger

Legelystne streger

89 illustratorer udkommer i fællesskab med en bog fyldt med illustrationer og citater fra H.C. Andersens eventyr.
Nej, det er ikke grådigt  at kræve et honorar
Af Anne Zenon

Nej, det er ikke grådigt at kræve et honorar

I et forandret bogmarked, hvor liveoptræden og events fylder mere og mere, er honorar til forfatteren, illustratoren og oversætteren vigtigere end nogensinde før, siger formand for Dansk Forfatterforening Morten Visby. Foreningen har modtaget rapporten om gratisarbejde, og den giver indblik i dynamikker og dilemmaer i forhold til honorar.
Mentorforløb for forfattere
Af Ditte Wiese Winther-Rasmussen

Mentorforløb for forfattere

Forfatter Ditte Wiese har fulgt et mentorforløb for forfattere og lærte noget om at netværke, om legatansøgninger, om andre forfatteres arbejdsmetoder – og om sine egne og sig selv.
Første modtager af  Prins Henrik Prisen

Første modtager af Prins Henrik Prisen

Digteren Klaus Høeck fik prisen overrakt af Hendes Majestæt Dronningen i Dansk Forfatterforenings lokaler på Prins Henriks fødselsdag, den 11. juni 2022.
Børnelitteratur i Nepal  – en udviklingshistorie
Af Sally Salomon Altschuler

Børnelitteratur i Nepal – en udviklingshistorie

Forfatter Sally Altschuler har rejst i Nepal mange gange gennem knap halvtreds år – første gang som hippie, siden som forfatter og underviser.
Der må være en bagkant
Af Anne Koldbæk

Der må være en bagkant

Elektroniske udgivelser kan leve for evigt – så hvornår er en bog egentlig ”udsolgt”?
Portfolio: Henning Andersen

Henning Andersen, foredragsholder, rejseleder, underviser og forfatter – alt sammen med omdrejningspunkt i vulkaner. Onsdag den 9. november holder han foredrag i Seniorgruppen i Dansk Forfatterforening.