Udgave Nr. 4

Her kan du læse bladets artikler

Oppe i Norge
Af Morten Visby

Oppe i Norge

Hvis man indimellem giver sig af med at diskutere bogmarkedsforhold og litteraturpolitik her i Danmark, er der én ting, man kan være sikker på. Det er nemlig kun et spørgsmål om tid, typisk fem-seks sætninger inde i diskussionen, før nogen med næsegrus beundring, glødende håb, indigneret misundelse, velfornøjet undren eller traurig kontrastoplevelse i stemmen føler sig kaldet til at påpege, at det hele altså er meget bedre oppe i Norge. Og det er det også. Næsten det hele i hvert
Kapow! Tegneserier kan noget! - Fra underlødig til kunst

Kapow! Tegneserier kan noget! - Fra underlødig til kunst

Tegneserien med alle dens afarter fra graphic novels over billednoveller til billedromaner er kommet ind i varmen, blevet accepteret som litteratur med både seriøse emner, underholdning, krimi og dystopier. Eller næsten accepteret, siger to, der arbejder professionelt med tegneserien som medie for børn og voksne.
Kapow! Tegneserier kan noget - Tegneserier er et medie - ikke en genre

Kapow! Tegneserier kan noget - Tegneserier er et medie - ikke en genre

Tatiana Goldberg er tegneserieskaber. Som barn slugte hun tegneserier i rå mængder – klassiske europæiske serier som Lucky Luke, Natacha og Asterix, og da hun blev ældre, blev hun optaget af især de amerikanske superhelteserier fra Marvel, som f.eks. X-Men. Og allerede i femårsalderen blev hun selv inspireret til at tegne sine egne striber.
Kapow! Tegneserier kan noget! - Billedbøger til teenagere

Kapow! Tegneserier kan noget! - Billedbøger til teenagere

På Forlaget Carlsen var forlagschef (dengang redaktionschef) Kaya Hoff i 2018 med til at tage initiativ til en serie billednoveller. Som navnet siger, er det korte tekster, gennemillustrerede med tegninger.
Ruter til overlevelse

Ruter til overlevelse

Digterne Cindy Lynn Brown og Kenneth Krabat har skabt et værksite. Et flugtkatalog på nettet med 90 forskellige litterære genrer og kort, noter, fotos, tegninger, lyd og video – alt sammen med udgangspunkt i de tusinder og atter tusinder af flygtninge, der er ankommet til Europa fra hele verden de seneste år.
Den sanselige melankoliker
Af Sally Salomon Altschuler

Den sanselige melankoliker

Vi bringer her det første afsnit af fire i en exofiktiv føljeton om digteren og lægen Emil Aarestrup. Sally Altschuler indleder og sender stafetten videre til Lotte Thrane, som derefter skriver kapitel 2.
Magi og hugorme
Af Anette Ellegaard

Magi og hugorme

En hel uge på en øde ø i den finske skærgård. Midnatssol. Mosbegroede klippesprækker, der driver af fugt. Himmel og hav, så langt øjet rækker. Gratis. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men med støtte fra Ålands Kulturdelegation er det faktisk en mulighed. Forfatter Anette Ellegaard har prøvet det.
Litteratur og den frie ånd
Af Birte Kont

Litteratur og den frie ånd

Siden sin debut i 1973 har Suzanne Brøgger været kendt som en markant og skarp samfundsiagttager – og som en af vores største fortalere for litteraturen og den frie ånd. Forfatter Birte Kont har mødt Suzanne Brøgger i en litterær samtale om litteraturens og forfatterens roller i en digitaliseret tid styret af medier, platforme og markedskræfter.
Forfatterlivet og kunsten  at klare smerte
Af Birgitte Bregnedal

Forfatterlivet og kunsten at klare smerte

Som barn bed hun smerten i sig ved at holde på det elektriske hegn for at være fars seje pige. I dag er pigen voksen og har efter mange år forstået det skadelige i at fortrænge kroppens smerte – forfatter Birgitte Bregnedal fortæller om at skrive sig gennem smerte og til en form for fred og erkendelse
Hvorfor skal det tage måneder  at give afslag på et manuskript?

Hvorfor skal det tage måneder at give afslag på et manuskript?

Forfatter Janne Hejgaard har skrevet et åbent brev til forlagene, som ofte lover svartid på otte, måske tolv uger. Alligevel har hun flere gange ventet i halve og hele år på et svar, når hun – og det samme gælder mange andre forfattere – har sendt et uopfordret manuskript til et forlag.
Manuskripter i venteposition
Af Anna Bridgwater

Manuskripter i venteposition

”Otte måneder, før jeg fik svar fra forlag XX.” ”Efter et par år har de stadig ikke reageret.” ”Det tog et år.”   Mange forfattere kender situationen, som Janne Hejgaard og et par anonyme forfattere har skitseret ovenfor. Forfatteren bad Anna Bridg- water, journalist og forfatter, om at undersøge sagen: Hvorfor tager det så lang tid? Og hvorfor opfordres forfattere til kun at sende til ét forlag ad gangen, når forlagene selv er så længe om at give respons? Mange forlag
Forfatterstandens rolle i fremtiden

Forfatterstandens rolle i fremtiden

Bogbranchen er i konstant udvikling, og nye måder at tilgå litteratur på opstår. E-bøger og lydbøger, abonnementstjenester som Podimo, Mofibo og Spotify, platforme for læremidler – hvor efterlader det forfattere, illustratorer og oversættere? Det var emnet på bestyrelsen og sekretariatets strategimøde i år.
Portfolio

Jette Rydahl Sørensen, hvordan gik det for sig, da du debuterede i 2016? Jeg havde stort set læst hele børnebiblioteket højt for mine tre sønner og havde også altid selv haft lyst til at skrive og fortælle historier. Jeg meldte mig til et skrivekursus i 2012, og det er faktisk fire skriveøvelser fra kurset, der fungerer som grundstenene i min første bog. Du har et fuldtidsarbejde og tre store, hjemmeboende sønner. Hvornår skriver du? Jeg skriver om aftenen. Stort set hver aften skrive