Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2019

Sekundære rettigheder – hvad er det?

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, er nået til primære og sekundære rettigheder i sin føljeton om den gode forlagskontrakt.

Af Anne Koldbæk

Du vil ofte lede forgæves efter “sekundære rettigheder” i din kontrakt, selvom din forlægger omtaler det. Det er nemlig ikke et juridisk begreb. Forlagets rådighed over rettigheder til dit værk afhænger altid af, hvad I har aftalt, og taler forlaget om sekundære rettigheder, så spørg: ”Hvor står det i kontrakten?”

Den primære udgivelse – forlaget skal udgive

I en forlagskontrakt er det udgivelse som bog. Men er det udgivelse i trykt form, e-bog og/eller lydbog? Det skal stå soleklart i din kontrakt, hvad den primære udgivelse er. Det er nemlig som regel den/de eneste former, forlaget er forpligtet til at udgive. Der bør stå: “Bogen udkommer første gang i x form senest den dato”.

De sekundære rettigheder – forlaget kan udnytte

Sekundære rettigheder er det, der ikke er primære rettigheder. Det, som forlaget måske vil udnytte. Oftest er det rettigheder, som forlaget ikke selv vil udnytte, men gerne vil kunne sælge eller formidle til andre forlag. For trykte bøger er det ofte bogklub- og billigudgave. Det kan også være e-bog og lydbog. Det er meget vigtigt, at du, inden forlagsaftalen indgås, drøfter med forlaget, om digitale udgivelser skal være primære.

Andre sekundære rettigheder kan være udgivelse af værket på andre sprog, antologibrug og bearbejdelse af værket til f.eks. film, teater, spil eller andet.

Nye typer rettigheder

Nye muligheder for at tjene penge på værket er merchandice, f.eks. T-shirts med figurer eller slogans fra værket. Inspireret af filmverdenen ønsker nogle forlag også at få rettighederne til værkets personer eller det univers, som historien foregår i. Dette er ikke ophavsrettigheder, men varemærkerettigheder ligesom merchandice. Det bør du overveje nøje, for det kan betyde, at du mister retten til selv at bestemme over nye værker.

Hvis hverken du eller forlaget kan finde rettigheden i kontrakten, så er den ikke overdraget til forlaget, jf. ophavsretslovens § 53, stk. 3. Og forlaget kan ikke sælge eller formidle rettighederne til dit værk til andre, medmindre det er en del af jeres aftale, jf. ophavsretslovens § 56, stk. 2. ※