Udgave Nr. 4

Her kan du læse bladets artikler

Litteratur & apokalypse

Tanker om undergangen optræder hos mange lyrikere, som på denne måde forholder sig til den samtid, de lever i. Af René Rasmussen
Bøgernes (digitale) fremtid?

En forlagsredaktør, som arbejder med læremidler til folkeskolens lærere og med elevmaterialer til skolens elever, har en unik indsigt i, hvad de digitale bøger kan og ikke kan. Af Sofie Dahl
Grib  koncentrationen

Grib koncentrationen

Fokus er nødvendig, hvis romanen, biografien eller kogebogen nogensinde skal blive færdig. Men din evne til at samle dig om skriveriet bliver nogle gange kraftigt udfordret.
a story is  a story is  a story

a story is a story is a story

Robert McKee er verdens mest efterspurgte foredragsholder, når det handler om filmmanuskripter. Line Leonhardt har været med på hans STORY seminar i London. Af Line Leonhardt
Tegn selv, tryk selv,  mal selv billederne

Tegn selv, tryk selv, mal selv billederne

Illustrator Stine Reintoft udgiver bøger inden for en genre, som er noget atypisk blandt selvudgivere. Hun er ikke blevet rig, men har fået nok succes til at producere en stribe af sine malebøger for voksne. Af Anna Bridgwater
Litteraturen  skal skrives og læses

Litteraturen skal skrives og læses

Det var konklusionen, da Dansk Forfatterforening 2. maj 2016 holdtkonference om forfatterens og litteraturens rolle i samfundet. Af Anna Bridgwater
Blasfemi og idioti

Professor, forfatter og sprogforsker mm. Per Aage Brandt svarer her på Max Klinkers indlæg ’Fundamentalistisk ytringsfrihed’ i Forfatteren 02-16.

Braad Thomsens fundamentalisme

Sognepræst og forfatter Egil Hvid-Olsen svarer her på Christian Braad Thomsens kommentar til Hvid-Olsens indlæg om kristendommen, karikatur og satire i Forfatteren.
Ny kursussekretær Anne-Sophie  Lunding-Sørensen

Ny kursussekretær Anne-Sophie Lunding-Sørensen

Fra den 1. august får Dansk Forfatterforening ny kursussekretær. Her forklarer hun sine visioner for de kurser, medlemmerne skal nyde i de kommende år.
forfatter  liv

forfatter liv

Henriette Rostrup debuterede med novellesamlingen ’Afkom’ i 2007, siden er udkommet tre romaner. Den sidste ’Det år vi gik til begravelser’ udkom i efteråret 2015 på Politikens Forlag. Har i perioder arbejdet som redaktør på hhv. Gyldendal og Lindhardt & Ringhof, senest i 2012, samt været litterær agent hos Melanie Jackson Agency i New York. Hun er cand. mag. i moderne litteratur og litteraturformidling fra Københavns Universitet, 1998.